Bouwnormen en nucleaire risicos

Jabbe
Topic Starter
Berichten: 586

Bouwnormen en nucleaire risicos

#1 , 06 mar 2018 13:46

Het nieuwe nucleaire noodplan in gedachte (http://www.nucleairrisico.be/) met de raad om bij een incident ramen en deuren te sluiten, en ventilatie- (en airco)systemen uit te zetten, doet mij toch vragen rijzen bij de nieuwe bouwnorm waarbij alles luchtdicht moet worden gebouwd en met een doorgedreven ventilatiesysteem. Je kan alles voor even afsluiten maar kun je lang zonder verluchting bij dit nieuwe isopeil? Welke andere consequenties zouden hieraan kunnen verbonden worden, maar dan in juridisch e context?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 06 mar 2018 14:08

Beste Jabbe. Geef aub geen aanleiding tot het invoeren van nog een bijkomend verplicht attest bij verkoop of verhuren van een eigendom: het NUCLEAIR ATTEST.

We weten toch allemaal dat eens alle huizen goed zijn geïsoleerd de pendel in de andere richting zal gaan: analyse van gezondheidsrisico's van te hoge isolatie en invoering van het ANTI-VERSMACHTINGS attest.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#3 , 06 mar 2018 14:37

Wij hebben een woning uit 2012 (EPC 80, dus vrij goed geïsoleerd) met ventilatiesysteem D. Na het wisselen van de filters was ik dit eens vergeten aan te zetten. We hebben dit pas een goeie week later opgemerkt. Niemand van de 4 gezinsleden heeft hier last van ondervonden (OK, we hebben in tussentijd wel af en toe de voordeur eens geopend). Dus ik denk dat je gerust een week of 2 (en waarschijnlijk ook langer) zonder veel problemen kan overleven in een woning waarvan de ventilatie niet aan staat.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

Thomas Morus
Berichten: 5916
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#4 , 06 mar 2018 20:24

Volgens de bouwsector zou het positief effect van isolatie van woningen op het milieu (wegens lager energieverbruik) nu reeds overtroffen worden door het negatief effect op het milieu veroorzaakt door de fabrikatie van die isolatieprodukten.
Bovendien verbruiken de actieve ventilatiesystemen die nodig zijn wegens hoge lucht- en winddichtheid van de woningen op hun beurt een deel van de energie die wordt uitgespaard door de hogere isolatie.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#5 , 07 mar 2018 10:05

Energieverbruik van de ventilatie is vrij laag, hoor. Ik heb het ooit gemeten. Ik herinner me het exacte verbruik niet meer, maar herinner me wel dat mijn koelkast een stuk meer verbruikte dan het ventialtietoestel. Dus volgens mij een stuk minder verbruik dan wat je uitspaart aan energie door goed isoleren. Over de impact op het milieu door de fabricatie van isolatiematerialen, spreek ik me niet uit. Idem als de impact op het milieu bij de productie / verwerking van batterijen voor electrische wagens...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Jabbe
Topic Starter
Berichten: 586

#6 , 07 mar 2018 14:46

Beste Jabbe. Geef aub geen aanleiding tot het invoeren van nog een bijkomend verplicht attest bij verkoop of verhuren van een eigendom: het NUCLEAIR ATTEST.

We weten toch allemaal dat eens alle huizen goed zijn geïsoleerd de pendel in de andere richting zal gaan: analyse van gezondheidsrisico's van te hoge isolatie en invoering van het ANTI-VERSMACHTINGS attest.
:lol:

Terug naar “Weetjes”