(te grote) schenking gekregen?

asperger
Topic Starter
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

(te grote) schenking gekregen?

#1 , 03 mei 2017 14:27

Hoe ontsnappen aan de inbreng van een grote schenking? Hier de oplossing:

"Na een overlijden moet de zogenoemde massa van de nalatenschap worden samengesteld. Daarin zitten de goederen en de schulden op het moment van het overlijden. Daarnaast wordt ook rekening gehouden met schenkingen aan de wettelijke erfgenamen, behalve als voor een schenking duidelijk is bepaald dat die buiten erfdeel is gebeurd.

Stel dat een vrouw die weduwe is, naar haar overlijden een spaarboekje met 200.000 euro nalaat aan haar drie kinderen. Een van hen heeft vier jaar daarvoor van haar een schenking 'op voorschot' van 160.000 euro gekregen, om het kind te helpen na een echtscheiding. De totale nalatenschap bedraagt dus eigenlijk 360.000 euro. Ieder kind heeft recht op 120.000 euro. Het kind zou dus 40.000 moeten teruggeven, terwijl dat niet de bedoeling van de overleden moeder was.

Als het kind in het voorbeeld de nalatenschap verwerpt, hoeft het de schenking niet in te brengen, zelfs niet als die op voorschot gebeurde. Wie een nalatenschap verwerpt, wordt niet als een erfgenaam beschouwd. Het kind hoeft de 40.000 euro dan niet terug te geven en de spaarrekening van 200.000 euro wordt dan verdeeld onder de andere kinderen, die ieder 100.000 euro krijgen."

bron: De Tijd
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
The Chaser
Berichten: 63

#2 , 10 jul 2017 18:30

Kunnen de andere kinderen die 40,000 dan niet terugeisen op een of andere manier?
Als ik 100.000€ heb en voor mijn dood alles aan mijn zoon geef. En bij mijn sterfte wilt hij geen erfgenaam zijn. Dan heeft mijn dochter niks meer. Enkel wat meubels.

Volgens mij kan dit niet toch?

Dit gewoon ter voorbeeld. Heb beide lieve kinderen.

Reclame

Terug naar “Weetjes”