verkoop van sigaretten

JPV
Topic Starter
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

verkoop van sigaretten

#1 , 23 nov 2016 11:47

Was even aan het grasduinen in het strafwetboek en zag dit:

Art. 454. Hij die onder spijzen of dranken of onder voedingsmiddelen of voedingswaren, welke dan ook, bestemd om verkocht of gesleten te worden, stoffen mengt of doet mengen die de dood kunnen teweegbrengen of de gezondheid zwaar kunnen schaden, wordt gestraft met gevangenisstraf van zes maanden tot vijf jaar en met geldboete van tweehonderd [euro] tot tweeduizend [euro]. <W 2000-06-26/42, art. 2, Inwerkingtreding : 01-01-2002>

Art. 455. Met de straffen, bij het vorige artikel bepaald, wordt gestraft :
Hij die spijzen, dranken, voedingsmiddelen of voedingswaren, welke dan ook, verkoopt, slijt of te koop stelt, wetende dat zij stoffen bevatten die de dood kunnen teweegbrengen of de gezondheid zwaar kunnen schaden;

Hij die deze stoffen verkoopt of verschaft, wetende dat zij tot vervalsing van voedingsmiddelen of voedingswaren moeten dienen.

Art. 456. Met gevangenisstraf van drie maanden tot drie jaar en met geldboete van honderd [euro] tot duizend [euro] wordt gestraft hij die in zijn magazijn, in zijn winkel of in enige andere plaats spijzen, dranken, voedingsmiddelen of voedingswaren heeft, die bestemd zijn om verkocht of gesleten te worden, wetende dat zij stoffen bevatten die de dood kunnen teweegbrengen of de gezondheid zwaar kunnen schaden. <W 2000-06-26/42, art. 2, Inwerkingtreding : 01-01-2002>


-----------------------

zou iemand op basis hiervan al een verkoper van sigaretten proberen te dagvaarden hebben?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 23 nov 2016 11:54

Sigaretten zijn nu ook geen voedingsmiddel!

Het is op deze artikelen dat de beenhouwers gestraft werden voor het gebruik van sulfiet.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Blaatpraat
Berichten: 3792

#3 , 23 nov 2016 12:51

Denk dat je de vraag beter veranderd in 'alcoholische dranken'.
Zelfde impact, maar dan voldoet het wel aan de regels. :-)

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 23 nov 2016 15:11

alcoholische dranken volgens sommige experts is dit geen product dat de gezondheid schaad, volgens andere wel.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#5 , 28 nov 2016 14:56

alcoholische dranken volgens sommige experts is dit geen product dat de gezondheid schaad, volgens andere wel.
dan valt daar water ook onder hé, als je overdreven veel water drinkt is dit ook dodelijk

in amerika/canada zijn er toch tabaksproducenten veroordeeld.

waar blijft de invoering van een rookbewijs halen met examens, en zoals bij de vissers alle jaren een nieuwe vergunning kopen aan schappelijke prijs van minstens 500€ per roker per jaar. geen rokersvergunning geen sigaretten kunnen kopen of bij zich hebben, en bvb roken in de auto met kinderen in, = rookbewijs kwijt. en net zoals baasjes van honden een zakje moeten bijhebben, ook rokers verplicht asbak bijhebben zoniet gasboete van minstens 500€.
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#6 , 28 nov 2016 15:38

Parkeren op het voetpad €1000.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#7 , 28 nov 2016 15:47

Ik heb het gevoel dat de reden niet rookt !

Ik rook ook niet, maar heb geen probleem met mensen die roken, dit is hun probleem.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#8 , 28 nov 2016 16:07

Ik rook ook niet, maar heb geen probleem met mensen die roken, dit is hun probleem.
Heb je een idee wat een patient met lonkanker kost aan de gezondheidszorg? Ik heb er ook geen probleem mee als anderen roken, zolang ik er geen last van heb. Als zij door dit roken zwaar wegen op onze sociale voorzieningen, heb ik er wel een probleem mee. Idem met mensen die alcohol misbruiken, of door een gebrek aan bewezing en door verkeerde voeding diabetes ontwikkelen, etc... Als je jezelf wil ziek maken: be my guest, maar draai ook zelf op voor de gevolgen (ook wat medische kosten betreft!)
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#9 , 28 nov 2016 16:13

Een paar weken geleden schreef er hier iemand op het forum dat er hier veel moraal ridders zitten, ik zal het nog moeten gaan geloven :wink:
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#10 , 28 nov 2016 16:28

Een paar weken geleden schreef er hier iemand op het forum dat er hier veel moraal ridders zitten, ik zal het nog moeten gaan geloven :wink:
Heeft weinig met moraal te maken, maar met verantwoord omgaan met uw eigen lijf en het geld van de gemeenschap. Als rokers een hospitalisatieverzekering afsluiten die alle medische kosten dekt (ook die die normaal door de mutualiteit moeten betaald worden), heb ik er geen enkele moeite mee dat mensen roken en zichzelf de dood injagen. I couldn't care less. Maar jammer genoeg kunnen onze mutualiteiten ook "misbruikt" worden voor mensen die ziek zijn door hun eigen schuld (en dan heb ik het niet door iemand die van zijn fiets valt en zo iets breekt, maar weldegelijk over mensen die er een héél ongezonde levensstijl op nahouden en op die manier veel te veel beroep moeten doen op de Belgische gezondheidszorg).
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#11 , 28 nov 2016 16:40

Ik wil hier zeker niet verder over discuteren want ik rook niet, wat de rest doet is hun verantwoordelijkheid.

Maar ik heb wel een probleem dat mensen thuis zogezegd ziek zijn, dat de werkgevers hun gewaarborgd loon moeten betalen, en daarna ook op de ziekenkas gaan ik denk dat zulke misbruiken ook de gemeenschap veel geld kost, maar dit is ook hun probleem !
Ik heb in mijn loopbaan geen enkele frank ontvangen noch van de ziekenbond en noch van werklozensteun, zelfde voor mijn vrouw, en wij zijn zeker geen wonder mensen.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#12 , 28 nov 2016 16:54

zit in de haven eens in een refter uw boterhammekes op te eten dan kan je alle dagen ofwel niks durven zeggenen en in de stank zitten terwijl ge uw schoofzak opeet , ofwel in de vrieskou of in de regen gaan zitten. of ambras maken voor wa rookvrije minuutjes.

pak ook alle keren ne schrik wanneer je kindjes op de achterbank ziet zitten terwijl ze volop aan het paffen zijn in hunnen auto.
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#13 , 28 nov 2016 17:00

zit in de haven eens in een refter uw boterhammekes op te eten dan kan je alle dagen ofwel niks durven zeggenen en in de stank zitten terwijl ge uw schoofzak opeet
Daar kan ik niks over zeggen daar waar ik werknemer was (beenhouwerij) niemand rookte, en bij mij was het een rookvrij bedrijf, in de voeding is dit normaal.

Maar je heeft een punt, ,in de restaurants is het een pak gezelliger zonder die rook.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

kevertje
Berichten: 48

#14 , 11 mei 2017 16:02

Misschien wat laat.... dit topic is al wat "belegen" maar heeft Gebruiker21 er al eens over nagedacht hoeveel inkomsten uit accijnzen de staat binnenhaalt op de verkoop van tabak, en doe er gerust ook de alcohol bij. Het kost de gemeenschap dan misschien geld, maar het brengt evengoed geld binnen. Ik zou wel graag eens officiële cijfers zien, want niet elke roker/drinker wordt ziek. En om de lijn van jouw argumentatie door te trekken : alle ziektes die aan verkeerde/slechte voedingsgewoontes gerelateerd zijn ook schrappen uit de ziektewet?
PS : ik rook niet en drink niet maar heb gewoon een andere mening.
Before you judge me, make sure you're perfect!

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#15 , 11 mei 2017 16:05

Voor cijfers ga je best naar de website van de statistiek. N.I.S

http://statbel.fgov.be/
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Weetjes”