cohousing label in Brussel - 2017

eylis
Topic Starter
Berichten: 8836

cohousing label in Brussel - 2017

#1 , 25 nov 2015 20:16

Brussel bijt de spits af met het cohousinglabel dat de stad vanaf 2017 wil mogelijk maken. Het is er nog niet, maar het komt er dus. Jongeren die een woning delen, een familie die een ouder familielid willen laten inwonen; Het wordt mogelijk om dit offcieel te registreren.
zie volgend artikeltje:



http://www.brusselnieuws.be/nl/nieuws/v ... el-brussel

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
giserke
Berichten: 2434

#2 , 25 nov 2015 20:25

Cohousing heeft niks te maken met gewoon inwonende familieleden in een ingekapselde woonunit. Dat zijn kangoeroewoningen.
Cohousing is een woongelegenheid die door verschillende gezinnen samen gebouwd of verbouwd wordt, waarbij ieder gezin beschikt over een autonome woon unit, maar waarbij daarnaast een aantal gemeenschappelijke voorzieningen worden gebouwd. Vb een tuin, fietsenstalling enz...

eylis
Topic Starter
Berichten: 8836

#3 , 25 nov 2015 21:23

giserke, artikeltje lezen....

Reclame

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#4 , 26 nov 2015 06:15

Ik sta 100% achter wat ze trachten te doen: het gebrek aan regelgevend kader is de grote zwakte van het co-housingconcept.

Maar om dat op te lossen zal m.i. regelgevend dienen te worden opgetreden op een ander (lees: federaal) niveau; want daar staan alle bepalingen i.v.m. huren opgenomen. Een onderlinge overeenkomst tussen bewoners, dat kan nu al. Maar wanneer je 'm nodig hebt is hij de facto moeilijk afdwingbaar (wanprestatie van een bewoner, deurwaarder die eens langskomt). En zoals het artikel meldt: er zal zéér goed moeten op toegezien worden dat dit niet de deur nog verder openzet naar huisjesmelkers en kamerverhuur.

In mijn jonge jaren heb ik ook nog 2 jaar aan cohousing gedaan en alles is goed gelopen, ben er uiteindelijk uitgetrokken toen ik met mijn vriendin ging samenwonen. Wij werkten toen met een onderlingen overeenkomst en een fonds dat gespijsd werd door de co-housers en waaruit werd geput voor gemeenschappelijke kosten en als 'borg' voor wanprestaties, met de onderliggende gedachte dat de verleiding om eruit te stappen zonder de verplichtingen na te komen kon toenemen met de tijd, maar de persoonlijke bijdrage in de pot uiteraard ook. 't is niet voor iedereen, wie het doet enkel en alleen om kosten te besparen zal gegarandeerd bedrogen uitkomen.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Terug naar “Weetjes”