Vrouwen nemen aanstoot aan seksistische reclamespot Kasteelb

roderidder
Topic Starter
Berichten: 2946
Contacteer: Website

Vrouwen nemen aanstoot aan seksistische reclamespot Kasteelb

#1 , 07 nov 2007 11:22

Vrouwen nemen aanstoot aan seksistische reclamespot Kasteelbier

07/11
Het Instituut voor de Gelijkheid van Vrouwen en Mannen (IGVM) en nogal wat vrouwen nemen aanstoot aan de nieuwe reclamespot voor Kasteelbier die momenteel op VTM, KANAALTWEE en alle regionale zenders te zien is.

In de clip zie je hoe een man, zittend in de zetel voor de open haard, zegt: "Vrouw, ik weet niet wat het is, maar ik mis iets". Waarop zijn vrouw uit de keuken komt om manlief prompt met een Kasteelbier op zijn wenken te bedienen.

Bedenker van de spot en Kasteelbier-brouwer Luc Van Honsebrouck (76) snapt de commotie niet. "Ik vind de spot absoluut niet vrouwonvriendelijk. Zo gaat het er nu eenmaal aan toe in een gezin: de man komt thuis van zijn werk, eet en zet zich in de zetel, terwijl zijn vrouw de afwas doet. Ze voelt aan dat haar man iets mist en beseft dat ze hem nog niet gevraagd heeft of hij een Kasteelbier wil. Daar is toch niks antivrouwelijks aan?"

IGVM-woordvoerder Patrick Verraes denkt daar anders over. "Zo'n filmpje van nauwelijks een halve minuut waarin het oude, stereotiepe man-vrouwrollenpatroon zo in de verf gezet wordt, doet heel wat van onze sensibiliseringsinspanningen teniet. We bekijken hoe we kunnen optreden tegen dergelijke reclame-uitingen. Als we een officiële klacht binnenkrijgen, zullen we verdere stappen ondernemen"

bron: http://www.gva.be/nieuws/Binnenland/def ... 2F36E6B4D6}

Zelf deel ik de mening van dhr. Verraes maar of hij juridisch het gelijk aan zijn zijde zal halen zal afwachten zijn...


RR

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mapleleiah
Berichten: 1047
Locatie: Izegem

#2 , 07 nov 2007 14:21

De spot is niet alleen vrouwvriendelijk maar ook nog eens rotslecht geacteerd! Mijn eerste reactie erop was "heb nog nooit een Kasteelbier reclame gezien en deze is dan nog eens echt heel slecht".

Lenny
"I can resist everything except temptation" (Oscar Wilde)

sniper
Berichten: 780
Locatie: meetkerke

#3 , 07 nov 2007 15:53

ik ben tegen de standpunten waar dhr Patrick Verraes achterstaat

bij ons thuis gaat het eraan toe zoals het zou moeten, volgens de nieuwe regels
ik doe mijn deel in het huishouden, en neem ook mijn deel van de zorg voor de kinderen op mij

met mijn deel moet je niet verstaan dat er een welbepaald deel voor mij, en een ander deel voor mijn vrouw is
de term 'mijn vrouw' is voor Het Instituut voor de Gelijkheid van Vrouwen en Mannen (IGVM) ook aanstootgevend, want ze is niet van mij maar van zichzelf.

het zijn gewoon een groep mensen die in de publiciteit willen komen zonder iets noemenswaardig te moeten doen, gewoon kritiek geven

ik ben een nieuwe man avant la lettre, en ik kan er ook van genieten als mijn liefste echtgenote het nodig vind om mij een glaasje wijn te brengen als ik in de zetel zit
bij gelegenheid doe ik hetzelfde voor haar
beter een slechte dag op zee,
dan een goede dag op het werk

Reclame

roderidder
Topic Starter
Berichten: 2946
Contacteer: Website

#4 , 07 nov 2007 19:10

Eigenlijk heb ik me slecht uitgedrukt, want in de woorden van sniper kan ik mij nog meer in vinden.

In de eerste plaats is er de vrije meningsuiting. Bij wijze van voorbeeld is bij mijn weten zijn ook de spotprenten van Profeet Mohammed door de rechter toegelaten. Ook stond er op Urbanus geen rem met spot met de kerk.

Nu vind ik wel dat hij een punt maakt dat als hij stelt
"Zo'n filmpje van nauwelijks een halve minuut waarin het oude, stereotiepe man-vrouwrollenpatroon zo in de verf gezet wordt, doet heel wat van onze sensibiliseringsinspanningen teniet."

Maar het heeft meer meer weg van een poging om te trachten een storm in een glas water te willen veroorzaken

Misschien moet ik voor het eerst in mijn leven daar eens een brief naar sturen dat er nog andere pijnpunten zijn die meer aandacht verdienen in de strijd rond gelijke kansen M/V, een ervan is het genderrasistisch karakter van ons gerecht. (o.a. hoeveel vrouwelijke Procureurs Generaal is Belgie rijk?/mildere straffen voor vrouwen bij dezelfde misdrijven tov mannen )

RR

Terug naar “Weetjes”