fiscaal apenland

basejumper
Berichten: 4615
Locatie: Diest

Re: fiscaal apenland

#31 , 15 feb 2015 22:54

Leen,

bij deze http://www.standaard.be/cnt/dmf20140625_01154436" onclick="window.open(this.href);return false; : de blaam is wel degelijk gerelateerd aan dit dossier. En niet aan dat van 10 jaar geleden.

En dit http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20141113_01374571" onclick="window.open(this.href);return false;

Waarbij de BBI ambtenaar in functie Marc Coucke "bedreigt".

Het geeft geen pas dat een ambtenaar de pers gebruikt in dossiers die hij mogelijk nadien zelf moet behandelen. Dit gaat voorbij aan elke deontologie.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
irmaladouce
Berichten: 71

#32 , 15 feb 2015 23:01

Ik ontdek deze thead nu.

Daarom herhaal ik hier wat ik al eerder had geschreven over de fiscale onzekerheid in België en deze ambtenaar in het bijzonder.

Als Belg geworden door huwelijk met Belg ben ik geschokt door de fiscale lichtzinnigheid die blijkbaar gangbaar is in dit land.

Eender welke belastingsambtenaar kan hier blijkbaar zijn eigen zin doen zonder gesanctioneerd te worden:

http://www.gva.be/cnt/dmf20150210_01521" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik begin dan ook de klucht te begrijpen die ik in mijn eerdere vraag aankaartte en waarop de administratie nog steeds niet heeft gereageerd

http://www.juridischforum.be/forum/view ... 16&t=61094" onclick="window.open(this.href);return false;

België is toch geen ontwikkelingsland waar stamhoofden, tovenaars en magiërs de scepter zwaaien?
We know nothing, we are from Barcelona!

LeenW
Berichten: 12818

#33 , 16 feb 2015 00:23

Leen,

bij deze http://www.standaard.be/cnt/dmf20140625_01154436" onclick="window.open(this.href);return false; : de blaam is wel degelijk gerelateerd aan dit dossier. En niet aan dat van 10 jaar geleden.

En dit http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20141113_01374571" onclick="window.open(this.href);return false;

Waarbij de BBI ambtenaar in functie Marc Coucke "bedreigt".

Het geeft geen pas dat een ambtenaar de pers gebruikt in dossiers die hij mogelijk nadien zelf moet behandelen. Dit gaat voorbij aan elke deontologie.
De blaam die hij hier krijgt is omdat hij omdat hij in de media uitspraken heeft gedaan over de top van Financiën (zoals al eerder gezegd gaf ik hem hier gelijk, hij had meer steun moeten krijgen). Het artikel in "‘t Scheldt waar u naar verwees is echter van 10 jaar ervoor (zie: http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20140110_00921439). Dus over de politicus De Gucht, niet over het fiscaal dossier van De Gucht. Daar is niets mis mee, al vond de top van Financiën dat voldoende om hem van de zaak te halen. Daar kan ik ook wel inkomen. Maar hij heeft dus niet over De Gucht gesproken toen hij het dossier in behandeling had en de blaam was dan ook niet voor dat artikel over De Gucht, maar omdat hij teveel kritiek had op zijn oversten.

Reclame

Bart 01
Berichten: 153

#34 , 27 feb 2015 09:29

Met betrekking tot de blackbox werd op een seminarie naar een 'interessante FAQ' gewezen. Blijkbaar wordt door het hoofdbestuur een portie salami en kaas in een café als een bereide maaltijd beschouwd. Gevolg: telkens er zo een bordje besteld wordt moet de cafébaas een btw bonnetje uitschrijven.
Na wat protest hierop heeft de administratie het woord 'bereide' salami en kaas toegevoegd. Dus als je een potje kaas voor één persoon aankoopt, opendoet en zo op de toog zet moet er geen btw bonnetje uitgereikt worden. Doe je dat op een bordje en zet je er een potje mosterd bij: btw bonnetje.
Op dit niveau wordt er dus blijkbaar aan fiscale reglementering gedaan. Verbijsterend.

LeenW
Berichten: 12818

#35 , 27 feb 2015 10:00

Met betrekking tot de blackbox werd op een seminarie naar een 'interessante FAQ' gewezen. Blijkbaar wordt door het hoofdbestuur een portie salami en kaas in een café als een bereide maaltijd beschouwd. Gevolg: telkens er zo een bordje besteld wordt moet de cafébaas een btw bonnetje uitschrijven.
Na wat protest hierop heeft de administratie het woord 'bereide' salami en kaas toegevoegd. Dus als je een potje kaas voor één persoon aankoopt, opendoet en zo op de toog zet moet er geen btw bonnetje uitgereikt worden. Doe je dat op een bordje en zet je er een potje mosterd bij: btw bonnetje.
Op dit niveau wordt er dus blijkbaar aan fiscale reglementering gedaan. Verbijsterend.
Van Sant? :wink:

Bart 01
Berichten: 153

#36 , 27 feb 2015 10:26

Neen, maar hij had het er inderdaad ook al over ... :wink:

Eigenlijk is heel die regeling ongelofelijk. Ik was al naar een seminarie geweest van een producent van de black box die in de werkgroep met de regering zat. Dan naar één van Van Sant en gisteren dan nog een ander. Op alle drie worden verschillende zaken verteld over enkele onderwerpen. Je vraagt je af met wat ze bij het hoofdbestuur en de regering bezig zijn: onduidelijkheid troef.

Allez, het is nog niet eens duidelijk welk personeel allemaal in de kassa moet geregistreerd worden. Wederom: verbijsterend.

En dan die berichten in de krant vandaag dat slechts 30% hem reeds geregistreerd heeft. Ja van al onze klanten in de horeca die een oproep tot registratie hebben gehad, moest er zich maar 20% registreren ook. Ik ben nu bezig al onze klanten persoonlijk aan het verwittigen dat ze dus hoogstwaarschijnlijk een controle zullen krijgen dit jaar omdat ze zich niet geregistreerd hebben, maar dat ze zich geen zorgen moeten maken. Alsook dat ze btw bonnetjes moeten liggen hebben voor hun bordjes kaas en salami. Don't shoot the Messenger ...

En blijkbaar zouden verenigingen die meer dan 5 dagen per jaar een eetfestijn doen zich ook een blackbox moeten aanschaffen. Dat durf ik niet aan onze clubs laten weten ... :evil:

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#37 , 27 feb 2015 10:48

toevallig een link naar die FAQ?

Bart 01
Berichten: 153

#38 , 27 feb 2015 11:54

De FAQ worden op de site http://www.geregistreerdkassasysteem.be/" onclick="window.open(this.href);return false; gepubliceerd. Niet in een lijst, maar over heel de site. Telkens er wijzigingen gebeuren aan de FAQ staat er 'gewijzigd' naast de vraag. Zoals je kan zien, staat dit naast quasi alle vragen. Deze wijzigingen gebeuren blijkbaar in alle stilte en er staat niet expliciet vermeld wat er juist gewijzigd werd.

Eerste circulaire over de GKS:
http://ccff02.minfin.fgov.be/KMWeb/docu ... ighlighted" onclick="window.open(this.href);return false;

Eerste verduidelijking:
http://ccff02.minfin.fgov.be/KMWeb/docu ... ighlighted" onclick="window.open(this.href);return false;

Aanpassing:
http://ccff02.minfin.fgov.be/KMWeb/docu ... ighlighted" onclick="window.open(this.href);return false;

Laatst gepubliceerde aanpassing:
http://ccff02.minfin.fgov.be/KMWeb/docu ... ighlighted" onclick="window.open(this.href);return false;

ddanck
Berichten: 1517
Locatie: Antwerpen
Contacteer: Website

#39 , 27 feb 2015 12:15

Neen, maar hij had het er inderdaad ook al over ... :wink:

Eigenlijk is heel die regeling ongelofelijk. Ik was al naar een seminarie geweest van een producent van de black box die in de werkgroep met de regering zat. Dan naar één van Van Sant en gisteren dan nog een ander. Op alle drie worden verschillende zaken verteld over enkele onderwerpen. Je vraagt je af met wat ze bij het hoofdbestuur en de regering bezig zijn: onduidelijkheid troef.

Allez, het is nog niet eens duidelijk welk personeel allemaal in de kassa moet geregistreerd worden. Wederom: verbijsterend.

En dan die berichten in de krant vandaag dat slechts 30% hem reeds geregistreerd heeft. Ja van al onze klanten in de horeca die een oproep tot registratie hebben gehad, moest er zich maar 20% registreren ook. Ik ben nu bezig al onze klanten persoonlijk aan het verwittigen dat ze dus hoogstwaarschijnlijk een controle zullen krijgen dit jaar omdat ze zich niet geregistreerd hebben, maar dat ze zich geen zorgen moeten maken. Alsook dat ze btw bonnetjes moeten liggen hebben voor hun bordjes kaas en salami. Don't shoot the Messenger ...

En blijkbaar zouden verenigingen die meer dan 5 dagen per jaar een eetfestijn doen zich ook een blackbox moeten aanschaffen. Dat durf ik niet aan onze clubs laten weten ... :evil:
Dit thema ligt me na aan het hart.

Naar mijn bescheiden mening is het wel duidelijk wie er allemaal geregistreerd moet worden.
Gebruikt u geen lastenverlaging: iedereen die de kassa bedient, dient daarop geregistreerd te zijn met zijn INSZ-nummer
Gebruikt u wel de lastenverlaging: van elke werknemer in uw onderneming moet begin en einde van de aanwezigheid worden geregistreerd. Deze plicht geldt niet voor Extra's of vrijwilligers.

Wat betreft de 30 %, gaat het wel degelijk om 30 % van degenen die effectief moesten registreren. Onduidelijkheid in de wetgeving en technische problemen bij de registratiemodule hebben hier naar alle waarschijnlijkheid een rol gespeeld.

Zeg niet te gauw dat een laattijdige registratie geen gevolgen heeft. Wie niet tijdig registreert, mag zich aan controle verwachten. Hoewel Tommelein de facto een soort van amnestie voor 2015 aankondigde, geldt deze 'amnestie' niet voor zaken die aan het licht komen in het kader van de controles.
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

LeenW
Berichten: 12818

#40 , 27 feb 2015 12:26

Is dat van die "we gaan niet terug in het verleden" al in officiële vorm gegoten?

Bart 01
Berichten: 153

#41 , 27 feb 2015 12:43

Naar mijn bescheiden mening is het wel duidelijk wie er allemaal geregistreerd moet worden.
Gebruikt u geen lastenverlaging: iedereen die de kassa bedient, dient daarop geregistreerd te zijn met zijn INSZ-nummer
Gebruikt u wel de lastenverlaging: van elke werknemer in uw onderneming moet begin en einde van de aanwezigheid worden geregistreerd. Deze plicht geldt niet voor Extra's of vrijwilligers.
Zo werd het ons door de producent van de black box inderdaad formeel bevestigd.
Evenwel zijn niet alle specialisten het hierover eens, want het is in sé niet logisch dat niet iedereen geregistreerd zou moeten worden. Je kan de sociale inspectie toch geen efficiënter controlemiddel toewensen?
En eerlijk: die lastenverlaging is peanuts voor veel horecabedrijven ... De meesten hebben hun conclusies al getrokken.

En inderdaad: een laattijdige of geen registratie zal een controle uitlokken. Maar zoals gezegd hebben alle gewone caféuitbaters (zelfs diegene die onder de forfaitaire regeling vallen) ook een oproep tot registratie ontvangen. Zij kunnen zich dus ook aan controle verwachten normaliter. Om de reden die je aanhaalt, druk ik ze nu allemaal op het hart om zeker btw bonnetjes beschikbaar te hebben als ze kaasbordjes aanbieden.

Er is ons vertelt dat de administratie zelf niet weet wie er juist in aanmerking kwam en dus heel uitgebreid brieven heeft verstuurd. Om die reden dacht ik dat die 30% wel eens een getroebleerd cijfer zou kunnen zijn.

ddanck
Berichten: 1517
Locatie: Antwerpen
Contacteer: Website

#42 , 27 feb 2015 13:47

Evenwel zijn niet alle specialisten het hierover eens, want het is in sé niet logisch dat niet iedereen geregistreerd zou moeten worden. Je kan de sociale inspectie toch geen efficiënter controlemiddel toewensen?
Naar de mening van de administratie is deze controlemogelijkheid niet nodig. De black box moet ervoor zorgen dat er geen zwart geld meer binnenkomt. En als er geen zwart geld meer binnenkomt, kan je het ook niet meer uitgeven. Daarvoor heb je zelfs geen aanwezigheidsregistratie nodig.
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

jef007
Berichten: 1679

#43 , 28 feb 2015 09:30

waarom extra schrik voor controles na blackbox?
vroeger waren er ook controles in de horeca ;
2x per jaar voor vaststellen van verkoopprijzen, nazicht fiscaal kenteken automatische ontspanningstoestellen en nazicht dagboek van ontvangsten

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#44 , 28 feb 2015 21:10

Evenwel zijn niet alle specialisten het hierover eens, want het is in sé niet logisch dat niet iedereen geregistreerd zou moeten worden. Je kan de sociale inspectie toch geen efficiënter controlemiddel toewensen?
Naar de mening van de administratie is deze controlemogelijkheid niet nodig. De black box moet ervoor zorgen dat er geen zwart geld meer binnenkomt. En als er geen zwart geld meer binnenkomt, kan je het ook niet meer uitgeven. Daarvoor heb je zelfs geen aanwezigheidsregistratie nodig.
dat zou ik nu ook niet zeggen. Vaste klanten kan je nog altijd enkel de eerste consumptie registreren of toch niet elke. Maar idd, dankzij die black box zal het toch al een stuk verbeteren.

Bart 01
Berichten: 153

#45 , 02 mar 2015 09:39

waarom extra schrik voor controles na blackbox?
vroeger waren er ook controles in de horeca ;
2x per jaar voor vaststellen van verkoopprijzen, nazicht fiscaal kenteken automatische ontspanningstoestellen en nazicht dagboek van ontvangsten
Even verduidelijken: helemaal geen schrik voor die controles, het ging in eerste instantie om het feit dat een (bruin) café die kaasbordjes verkoopt bij een controle nav niet-registratie nu btw bonnetjes zal moeten voorleggen ... Hetgeen voor mijn part gerust bij de lijst van uitzonderingen had gemogen.

En die controles vinden inderdaad plaats, maar eerder 1 keer per 5 jaar dan 2 keer per jaar.

Die black box zou er hoe dan ook ooit gekomen zijn, dat beseft men in de horeca maar al te goed.

@ddanck: wij hebben een aantal kleinere tavernes waar man en vrouw werken in het weekend aangevuld met extra's. Vrouw schrijft alles op papier op, gaat dubbeltje in de keuken gaan hangen en pint origineel papiertje op tafelnummer. Op moment afrekenen, typt zij alles in de kassa. Er komt niemand van haar personeel aan de kassa. Ons werd verteld dat zij op deze manier zou mogen blijven verder werken. Wat denkt u? Het is voor deze gevallen dat mi. de administratie beter een verplichte personeelsregistratie had ingevoerd teneinde het systeem sluitend te maken.

Terug naar “Weetjes”