fiscaal apenland

LeenW
Berichten: 12811

Re: fiscaal apenland

#61 , 03 mar 2015 14:37

Dat is het hem nu net he, het zijn degenen die de afgelopen jaren/decennia het zwaarste frauderen die nu het hardste zitten klagen. Voor degene die "redelijk goed" bezig waren, gaat het geen onoverkomelijk probleem zijn.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#62 , 03 mar 2015 15:00

Het is niet de horeca die in de grote steden zit die het moeilijk gaat krijgen maar wel die restaurantjes op den buiten, waar door de week geen kat te bespeuren valt en alles moet hebben van de zaterdagavond en de zondag middag.

Ik ga zeer veel uit eten en altijd in de voor avond en in de week zitten we meestal alleen in het restaurant en die moeten dan ook twee mensen betalen, ze komen niet toe met onze ontvangsten voor de werknemers hun loon, laat staan dat ze nog iets over hebben voor de uitbaters zelf.

Als het zaterdag avond is dan zit het vol, ze hebben maar een plaats of 40 moet nog meer personeel komen en de kosten zijn dan ook terug veel hoger.

Ook als men werkt met reservaties is dit voor de uitbaters een ramp dan kunnen ze maar één maal vol zetten en iedereen gaat om 19.00 a 19.30 uur uit eten dus te laat voor twee maal vol te zetten, dit is ook hun probleem van vele restaurants.

Zaterdag avond veel volk terug extra personeel die meer wil verdienen dan 10 € per uur, winst van de uitbater terug weg.

In de horeca is er maar één sector die zeer veel centen verdient en dit is de frituur, de andere moeten de eindjes aan elkaar knopen, natuurlijk in de steden zoals Antwerpen, Brussel en Gent is het elke dag zaterdag bij wijze van spreken.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

giserke
Berichten: 2434

#63 , 03 mar 2015 16:58

niet loonkost is absurd, maar "hoge" loonkost is absurd. De horeca heeft van vele sectoren de laagste lonen en algemeen voor zover ik kan inschatten ook de laagste loonkost (behalve pc 100 en co).

Als een horecazaak iemand wil die voltijds pintjes tapt terwijl men maar verwacht bvb 20 pintjes per uur te tappen, moet men die persoon gewoon al niet aanwerven. Bedrijven, ook horecazaken, moeten een kosten/batenanalyse doen VOOR ze iemand willen tewerkstellen. Daar hoort het overwegen van zwartwerk NIET bij. Wil men dat niet, dan moet men maar als zelfstandige zélf een vorm van horeca zoeken waar men zelf alles doet (kleine bruine kroeg, ...), maar geen oneerlijke concurrentie beginnen tegen de mensen die het wél eerlijk doen.
Dat is gewoon belachelijk wat jij vertelt.
Weet jij eigenlijk hoeveel mensen tewerkgesteld zijn in de horeca? Jij vind maw dat er nog teveel mensen werk hebben in de horeca?

Een barman kost aan een ondernemer gemiddeld 45-60€ per uur.
Daarbij hebben we nog niet het vakantiegeld en andere personeelsonkosten geteld. Dan heb je 1 werknemer.
Daarmee ga je in een rustiger gelegen dorp of omgeving geen horecazaak uitbaten. Die fameuze reductie in de arbeidskost is om te lachen!
Volgens U moeten ze dan maar sluiten als ze het alleen niet kunnen bolwerken, maar geen medewerker kunnen aannemen?

Geen wonder dat dit land de dieperik in gaat.
Begin maar een strategie uit te werken om 40-50.000 extra werklozen hierdoor een job te bezorgen.

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#64 , 03 mar 2015 17:36

Een barman kost aan een ondernemer gemiddeld 45-60€ per uur.
Daarbij hebben we nog niet het vakantiegeld en andere personeelsonkosten geteld. Dan heb je 1 werknemer.
Een voltijdse barman met 45 jaar ancienniteit die maximaal aan nachtwerk doet (tussen 0 en 5 uur) én elke week op zondag werkt, kost een werkgever 34,55 euro/uur voor de totale loonkost (berekend met trefzeker van Acerta). Inclusief vakantiegeld en (bij m'n weten) eindejaarspremie. Toon me gerust een berekening die aantoont dat zo iemand 45 tot 60 euro/uur kost.

Bart 01
Berichten: 153

#65 , 04 mar 2015 09:23

Een hulp in de zaak zonder anciënniteit kost volgens een recente simulatie aan de werkgever 16,50 € per uur als minimumloon. Daarbovenop nog zondagspremies, woon-werkverplaatsing en kledijvergoeding. Daarnaast ook nog arbeidsongevallenverzekering, bijdrage mediwet, bijdrage fonds eindejaarspremie horeca en ecocheques.

Die 45 € zal eerder inclusief het niet officieel gedeelte zijn zeker.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#66 , 04 mar 2015 09:42

Het probleem in de horeca is ook dat de werknemers op zondag maar 2 € per effectief gepresteerd uur krijgen officieel, dit wil zeggen dat de werknemers meer vragen maar in het zwart, of anders staat de werkgever op zondag er alleen voor.

Als hij zwarte lonen moet betalen of anders geen werknemers moet hij ook zwart ontvangen.

Als de Vakbonden eens in horeca grote kuis zouden houden en voor zaterdag avond en zondag een deftig loon zouden eisen dan is dit zwart in de horeca een pak minder, mijn buur man ongeschoold krijgt 100% op zondag en na een bepaald uur zelfs 150%, dit zou men in de horeca ook moeten toepassen.

Dat de prijzen opslaan OK, wie op restaurant gaat moet er ook willen voor betalen !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

giserke
Berichten: 2434

#67 , 04 mar 2015 09:52

Het probleem in de horeca is ook dat de werknemers op zondag maar 2 € per effectief gepresteerd uur krijgen officieel, dit wil zeggen dat de werknemers meer vragen maar in het zwart, of anders staat de werkgever op zondag er alleen voor.

Als hij zwarte lonen moet betalen of anders geen werknemers moet hij ook zwart ontvangen.

Als de Vakbonden eens in horeca grote kuis zouden houden en voor zaterdag avond en zondag een deftig loon zouden eisen dan is dit zwart in de horeca een pak minder, mijn buur man ongeschoold krijgt 100% op zondag en na een bepaald uur zelfs 150%, dit zou men in de horeca ook moeten toepassen.

Dat de prijzen opslaan OK, wie op restaurant gaat moet er ook willen voor betalen !
Dat komt neer op niet meer gaan op café in de praktijk. Ten voordele van comadrinken in privésituaties.
Met weer het zelfde resultaat: sluiting van café's.
De cafécultuur is in België de grootste van de wereld. Dat komt omdat een pintje drinken relatief goedkoop is in vergelijking met omringende landen.

giserke
Berichten: 2434

#68 , 04 mar 2015 09:54

Een hulp in de zaak zonder anciënniteit kost volgens een recente simulatie aan de werkgever 16,50 € per uur als minimumloon. Daarbovenop nog zondagspremies, woon-werkverplaatsing en kledijvergoeding. Daarnaast ook nog arbeidsongevallenverzekering, bijdrage mediwet, bijdrage fonds eindejaarspremie horeca en ecocheques.

Die 45 € zal eerder inclusief het niet officieel gedeelte zijn zeker.
Dat is de brutowedde van een werknemer. Daar zijn de patronale bijdragen nog niet meegeteld.

Bart 01
Berichten: 153

#69 , 04 mar 2015 10:09

Die 16,50 € is de minimale brutowedde inclusief patronale bijdrage van een hulp in de zaal zonder ancienniteit. Ik heb er speciaal de loonsimulatie van het sociaal bureau nog eens bijgenomen.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#70 , 04 mar 2015 10:23

Die 16,50 € is de minimale brutowedde inclusief patronale bijdrage van een hulp in de zaal zonder ancienniteit.
Mocht dit waar zijn over wat zagen de horeca uitbaters dan nog, in de sector waar ik altijd actief in was zal dit meer dan het dubbele zijn + /- 35€ per uur met de patronale bijdragen er bij, moeten wij ons dan gediscrimineerd voelen dat de horeca weinig tot geen RSZ betaald aan de staat en dan nog in het zwart werkt dat de stukken er af vliegen !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#71 , 04 mar 2015 10:30

Het probleem in de horeca is ook dat de werknemers op zondag maar 2 € per effectief gepresteerd uur krijgen officieel, dit wil zeggen dat de werknemers meer vragen maar in het zwart, of anders staat de werkgever op zondag er alleen voor.
die 2 euro/uur (max 12 euro/dag) is de toeslag, voor alle duidelijkheid. Niet het loon. Is in vergelijking met andere sectoren minder, maar er zijn sectoren waar er helemaal geen extra toeslag is.
Als hij zwarte lonen moet betalen of anders geen werknemers moet hij ook zwart ontvangen.
als het de zondag zo storm loopt, kan hij ook de lonen in het wit betalen (stel je voor). Niemand is verplicht om zich aan de minimumlonen/minimumeisen te houden, hé.
Als de Vakbonden eens in horeca grote kuis zouden houden en voor zaterdag avond en zondag een deftig loon zouden eisen dan is dit zwart in de horeca een pak minder, mijn buur man ongeschoold krijgt 100% op zondag en na een bepaald uur zelfs 150%, dit zou men in de horeca ook moeten toepassen.

Dat de prijzen opslaan OK, wie op restaurant gaat moet er ook willen voor betalen !
idd

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#72 , 04 mar 2015 10:38

Die 16,50 € is de minimale brutowedde inclusief patronale bijdrage van een hulp in de zaal zonder ancienniteit. Ik heb er speciaal de loonsimulatie van het sociaal bureau nog eens bijgenomen.
Klopt imho niet als totale loonkost. Ik kom voor een cafékelner (géén hulpkelner) uit aan 27,7969 euro/uur:
- voor iemand met 15 jaar ancienniteit (wat wel al veel is voor horeca)
- zonder structurele vermindering (als je dat wel berekent: 26,64 euro/uur)
- inclusief 50 euro/maand woon-werkvergoeding
- geen zondagsdiensten meegerekend (anders moet je nog ongeveer 12 x 48 euro bijdoen en dan delen door 1600
- inclusief alle lasten (incl. 1000 euro jaarkost voor sociaal bureau)

Brutoloon op zich is immers al 13,5792 euro/uur. 16,5 lijkt me dus wel héél optimistisch en gebruik makende van alle activavoordelen en co (wat je voor alle duidelijkheid ook wel zou kunnen meerekenen).

Een loonkost voor een kelner van <25 euro/uur is zeker mogelijk. Een "gewone" beginnende werknemer, geen student, komt ongeveer aan 22 euro/uur uit.

Bart 01
Berichten: 153

#73 , 04 mar 2015 10:55

Zoals ik schreef: dit is een minimumloon en er komen bovenop die 16,50 € nog tal van andere zaken (zie eerdere post!). En van die 16,50 € schiet er bitter weinig over voor de werknemer, je zal niemand vinden die voor dat loon wil komen werken. Ook speelt de gezinstoestand van de werknemer een rol. Hieruit de conclusie trekken dat de horeca geen loonlasten betaald is veel te kort door de bocht.

In een concreet geval is de geschatte jaarloonkost incl alle premies en verzekeringen trouwens 23K€ voor een deeltijdse (!) arbeider. Hiervan wordt voor de arbeider enkel RSZ afgehouden, quasi geen BV. Dan houdt hij/zij hier 13K€ van over. Heeft deze arbeider nog een andere deeltijdse job dan schiet er nog veel minder over.

In de praktijk wordt quasi nooit het minimum betaald. Bruto totale loonkost van 30 euro per uur lijkt mij eerder normaal. Net zoals die 60 euro overdreven was, is die 16,50 euro onderschat. Maar het helpt om één en ander in perspectief te zetten. Want wat er ook betaald wordt, het zal voor de ene altijd te veel zijn en voor de andere altijd te weinig.

IrisS
Berichten: 102

#74 , 12 mar 2015 20:09

Ik ga zeer veel uit eten en altijd in de voor avond en in de week zitten we meestal alleen in het restaurant en die moeten dan ook twee mensen betalen, ze komen niet toe met onze ontvangsten voor de werknemers hun loon, laat staan dat ze nog iets over hebben voor de uitbaters zelf.
Als het zaterdag avond is dan zit het vol, ze hebben maar een plaats of 40 moet nog meer personeel komen en de kosten zijn dan ook terug veel hoger.
Zaterdag avond veel volk terug extra personeel die meer wil verdienen dan 10 € per uur, winst van de uitbater terug weg.
Dat soort scenario's is niet eigen aan horeca. Bijzonder veel bedrijven kennen piek- en dode momenten. Bij mij ligt in de winter bv alles nagenoeg plat, terwijl er in de zomer handen te kort zijn. De loonkost is echter te hoog om dan extra personeel in te schakelen, ik moet immers een buffer voorzien voor de winter waar mijn personeel er nog steeds is (en dus betaling vraagt, terwijl er geen inkomsten zijn. Organisatorisch vraagt dat aardig wat planning en de eerste die eraan inschiet, is de zaakvoerder. Ik zou veel meer sympathie hebben voor de argumenten indien ze zouden inzien dat het probleem ook bij anderen leeft en hem zit in de disproportionele lasten die bedrijven te verwerken krijgen. NIET in het feit dat ze niet meer in het zwart mogen werken. Je mensen in het zwart laten werken is het systeem nog verder ondergraven. Niet alleen moet je zwart geld binnenhalen om in t zwart te kunnen betalen - en dus belastingen ontduiken (zelfs al zijn ze disproportioneel, ze zijn er nu eenmaal), bovendien ontneem je je werknemers belangrijke rechten. En het feit dat werknemers soms vragende partij zijn, doet daar niks aan af.

Terug naar “Weetjes”