"gewraakt"

vladivosko
Topic Starter
Berichten: 2

"gewraakt"

#1 , 08 jan 2015 00:20

Zo,

Vandaag heb ik mij dan aangemeld aan het assisenhof in tongeren, ik was opgeroepen als kandidaat jury lid.
Al goed dat men mij op tijd heeft verwittigd van de aanmelding... ik volg de media dus ik was ook op de hoogte van deze zaak en ik moet zeggen dat "de bedenktijd" wel echt nodig was (niet dat ik er iets aan kon veranderen, maar het moest allemaal voordien even bezinken.)

Desondanks was ik er klaar voor, wat het verdict ook zou zijn.
Ik was bij de eersten uitgeloot, maar de advocaten van de beschuldigde zagen een jury waarin ik zou zetelen blijkbaar niet zitten en hebben mij "gewraakt".
Op welke basis doen ze dat eigenlijk?
En vooral, die mensen hebben mij nauwelijks bekeken, welke informatie hebben ze eigenlijk over mij?
En ook: toen de voorzitter zich tot de beschuldigde richtte kwam het ook ter sprake dat deze de lijst voordien kon inkijken. Heeft hij dan op voorhand een keuze kunnen maken? Of is dit in handen van de advocaten.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
giserke
Berichten: 2434

#2 , 08 jan 2015 00:57

Advocaten bekijken uw profiel en proberen op die basis hun 'ideale jury' samen te stellen. het OM doet dit ook hoor.
Hoe ze het doen is zoals een kok zijn sous maakt. :wink:

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#3 , 08 jan 2015 08:57

Men baseert zich op de informatie die ze officieel krijgen. Daarnaast kan men natuurlijk via google wel iets vinden. Als men bij mij m'n naam opzoekt, dan zal de verdediging me waarschijnlijk niet vlug vragen voor een moord op een vakbondsafgevaardigde ;). Ook een babymoord zal ik niet vaak krijgen.

Soms baseert men zich gewoon ook op het opleidingsniveau. Zo kan men verwachten dat een hoger opgeleide zaken iets rationeler zal zien dan een lager opgeleide. Dat kan in het voordeel/nadeel spelen.

Reclame

Didymus
Berichten: 2061

#4 , 08 jan 2015 16:50

Een medische achtergrond is naar het schijnt ook een grote no-go.
"sowieso" schrijf je zo.

Franciscus
Berichten: 38583

#5 , 08 jan 2015 16:54

Ook bepaalde beroepen zullen er dikwijls naast vallen

giserke
Berichten: 2434

#6 , 09 jan 2015 02:19

Een medische achtergrond is naar het schijnt ook een grote no-go.
En waar zouden ze die halen?

Kuch, medisch geheim??

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#7 , 09 jan 2015 07:36

T gaat over mensen met een medische achtergrond, niet over mensen die het dossier medisch kennen.

Terug naar “Weetjes”