leraren die onderwijzen in een 3de graad zonder diploma

emieldeman
Topic Starter
Berichten: 1

leraren die onderwijzen in een 3de graad zonder diploma

#1 , 11 dec 2014 22:32

hallo,
in naam van mijzelf, mijn klas en enkele anderen zou ik jullie advies willen over het volgende. ik heb namelijk les van een leerkracht maar haar lessen zijn allesbehalve voorbereid, ze geeft geen tijd om de leerlingen met een vraag te beantwoorden of helpen. Voor ons examen raakte ze zogezegd niet rond met haar leerstof en gaf ons 30pagina's zelfstudie ( dat is 1/2 van leerstof die we moeten kennen), maar nu blijken andere klassen met hetzelfde leerprogramma en dezelfde cursus die 30pagina's niet hoeven te kennen. maar onlangs kwam ter sprake dat ze geen diploma zou hebben om les te geven aan een 6de jaar. ze is normaal leerkracht lichamelijke opvoeding, maar niemand weeet of zij een diploma of de kennis heeft om een theorieblokvak weet niemand.

dus de vraag waar ik en anderen mee zitten is:
WELKE STRAF KRIJGT IEMAND VOOR HET ONDERWIJZEN/ LESGEVEN AAN EEN 3DE GRAAD ZONDER DIPLOMA??

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12811

#2 , 11 dec 2014 22:36

Dit is wel een zware beschuldiging, hebt u iets van bewijs of komt dit via roddels? Ik kan mij moeilijk inbeelden dat een school iemand zonder diploma les laat geven..

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#3 , 11 dec 2014 22:42

30 paginas zelfstudie lijkt me een minimale opgave voor leerlingen van het zesde jaar die het volgend jaar in het hoger onderwijs duizenden pagina's door zelfstudie moeten verwerken.
Indien dit de helft van de leerstof is dan betekent dat het in totaal over een peulschil van 60 blz gaat. Een niemandalletje dus.
Waarschijnlijk is die lerares met diploma LO een universitair en heeft ze buiten het omhoog heffen van de armen en het buigen door de knieën nog wel enkele andere competenties waardoor ze ook andere vakken mag onderwijzen.
Dus beginnen met leren en niet zeuren.

Mijn buikgevoel (onovertroffen) vertelt me dat uw examen niet goed was.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

giserke
Berichten: 2434

#4 , 12 dec 2014 01:23

Iemand die niet het geldig diploma heeft kan onmogelijk les geven in het onderwijs.
Voor een derde graad is dit licentiaat of nu master met een D cursus. Kopieën van diploma's getekend en afgestempeld door de gemeente, moeten afgegeven worden bij aanvang van het contract en zeker bij een benoeming.

Wat de kwaliteit van haar les betreft, kun je eens aftoetsen met de directie wat gegeven moet worden volgens de eindtermen.

Maar iets doe me vermoeden dat ge er uw broek aan geveegd hebt. :wink:

basejumper
Berichten: 4615
Locatie: Diest

#5 , 12 dec 2014 07:37

Beste

zie ook http://www.ond.vlaanderen.be/leerkracht ... oorten.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Je hebt in het onderwijs "vereist diploma" en "voldoende geacht" diploma. Vereist diploma is dan de ideale match, maar voldoende geacht voldoet ook. vb : het is moeilijk om economisten, wiskundigen, masters fysica en master chemie in het onderwijs te krijgen. Primo omdat er al minder afstuderen maar secundo omdat hun tewerkstellingskansen in de privé sector een stuk groter zijn dan pakweg die van pedagogen, filologen, historici of licentiaten LO. Tertio omdat de verloning voor die diploma's in privésector een stuk beter is dan in het onderwijs. Als school heb je dus niet altijd idealiter een master fysica beschikbaar voor je fysica lessen, noch een master wiskunde voor de wiskundeles, noch een economist voor je lessen economie. Dan mag volgens de regelgeving elke master met een pedagogisch bekwaamheidsbewijs die vakken geven. In praktijk zal je zelden een master Germaanse filologie of geschiedenis wiskunde zien geven. Maar wel bvb master in aardrijkskunde, biologie, LO/kinesitherapie, industrieel ingenieurs enz. Die laatste diploma's hebben een stevige brok wiskunde gehad in hun universitaire opleiding en moeten in staat geacht worden het niveau 5° en 6° middelbaar wel onder de knie te hebben. Los van de intrinsieke kennis van de leerkracht heb je ook de technische competentie als leerkracht. Voldoende technische kennis maar geen voorbereiding maken nog altijd geen goede leerkracht. En net zoals er goede en zwakke leerlingen zijn, heb je ook goede en zwakke leerkrachten. Het lijkt me nuttig dat je klas zijn feedback aan de directie geeft. Last but not least moet ik het inderdaad eens zijn dat 30 pagina's zelfstudie, een volume is waar elke hogeschoolstudent, laat staan universitair eens smakelijk om lacht. In mijn eerste kandidatuur bedroeg mijn te blokken hoeveelheid opgestapeld 1m20 hoogte. je mag zelf uitrekenen hoeveel pagina's dat zijn...
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Chaccamacca

#6 , 12 dec 2014 11:44

roharro en giserke, waarom buikgevoel en vermoeden?

Lanox
Berichten: 3518
Juridisch actief: Nee

#7 , 12 dec 2014 11:48

roharro en giserke, waarom buikgevoel en vermoeden?
Waarschijnlijk omdat er geen krantenartikel voorradig was.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#8 , 12 dec 2014 12:33

roharro en giserke, waarom buikgevoel en vermoeden?
Omdat 90 percent van de vraagstellingen op het forum dermate kreupel zijn dat we er diverse veronderstellingen moeten bij maken om enigszins te kunnen antwoorden.

Daarom worden de termen "buikgevoel" en "vermoeden" gebruikt om op correcte wijze de beperkingen van de gegeven antwoorden te benadrukken.

Ik zou zelfs durven stellen dat vele vraagstellers hun vraag "gekleurd" formuleren, maw met opzet niet eerlijk uit de hoek komen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#9 , 12 dec 2014 12:38


Ik zou zelfs durven stellen dat vele vraagstellers hun vraag "gekleurd" formuleren, maw met opzet niet eerlijk uit de hoek komen.

En ik krijg de kriebels van beschuldigingen die op roddels of op niks ondersteund zijn .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

artemis
Berichten: 3293

#10 , 12 dec 2014 13:00

Een vraag in de marge: Mag een regent les geven aan het vierde jaar van het ASO (laatste jaar tweede graad, vroeger eerste jaar hogere cyclus)?

eylis
Berichten: 8836

#11 , 12 dec 2014 16:04

ja dat mag, bijvoorbeeld in vervangingen of TAD's. Soms vindt men niemand om te vervangen en dan kan op basis van ervaring of zelfs ervaring in de privé een leerkracht les geven op een hoger niveau: in dat geval is dat onder het predikaat: "ervaring wordt voldoende geacht om les te geven".
Emiel kan ik vertellen dat ie er een beetje naast zit: als iemand les geeft zonder de nodige diploma's, dan is het vooral de inrichtende macht die men de vraag moet stellen. Zij beoordelen of iemand capabel is. Niet de lesgever...
Laten we daar vooral niet mee beginnen.... leerkrachten straffen...

WP002
Berichten: 1479

#12 , 15 dec 2014 13:19

Maar wel bvb master in aardrijkskunde, biologie, LO/kinesitherapie, industrieel ingenieurs enz. Die laatste diploma's hebben een stevige brok wiskunde gehad in hun universitaire opleiding en moeten in staat geacht worden het niveau 5° en 6° middelbaar wel onder de knie te hebben. L
Aardrijkskundigen, biologen en LO kine halen zeker dat vereiste niveau niet. Getekend: een ervaringsdeskundige.
En wat er dan gebeurt is het volgende:
- bij gebrek aan leerkrachten wiskunde worden die ingeschakeld in 5e en 6e ASO
- de kennis bij uitstroom 6e ASO is onvoldoende (van wie zouden ze het gehad hebben)
- die stromen toch door naar de universiteit
- daar moeten de docenten hun broek tot op hun enkels laten zakken om er toch nog iemand door te krijgen
- en die studenten? tja, die belanden uiteindelijk in het onderwijs...

Vicieuze cirkel!

basejumper
Berichten: 4615
Locatie: Diest

#13 , 15 dec 2014 18:46

Laat ons geen zwart - wit tekening maken. er zijn leerkrachten met een voldoende geacht diploma die verdienstelijk werk leveren, wat ook bevestigd wordt in schooldoorlichtingen. Natuurlijk zou het ideaal zijn als er overal "vereist diploma" leerkrachten zouden zijn. Alleen zijn die er dikwijls gewoonweg niet. En dan heb je de keuze : geen les of les door een leerkracht met voldoende geacht diploma.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#14 , 15 dec 2014 19:46

Het buikgevoel van velen hier zegt waarschijnlijk dat het hier gaat om een leerling die een slecht examen heeft gemaakt en voor thuis (of voor zichzelf) een uitleg moet verzinnen.

eylis
Berichten: 8836

#15 , 17 dec 2014 20:14

en ook een nogal naieve leerling die denkt dat iemand die via TAD aangeworven is om les te geven, gestraft kan worden...

Terug naar “Weetjes”