Gesprekken opnemen.

Mariette
Topic Starter
Berichten: 2507

Gesprekken opnemen.

#1 , 11 dec 2014 12:44

Ik dacht het hier al ergens gelezen te hebben, maar toch voor alle zekerheid:

1. is het toegestaan gesprekken waaraan men zelf deelneemt op te nemen (vb. via gsm) zonder dat de andere personen die deelnemen aan het gesprek dit weten?

2. kan men deze opgenomen gesprekken later gebruiken op de rechtbank in een eventuele aanklacht ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki
Berichten: 6870

#2 , 11 dec 2014 13:25

1. Ja. Het is enkel nodig dat 1 deelnemer aan het gesprek toelating geeft, en u geeft uzelf toelating, dus dit is in orde.
2. Ja. Hoewel het aan de rechter is om dit als bewijsmateriaal te aanvaarden of niet.

Mariette
Topic Starter
Berichten: 2507

#3 , 17 jun 2015 16:57

Blijkbaar zegt de juridische dienst van de vakbond dat dit niet aanvaardbaar is. Volgens hen moet men altijd eerst vragen of het gesprek mag worden opgenomen, en bovendien moet men ervoor zorgen dat deze toestemming nog eens hoorbaar is op tape. Volgens hen zou het een inbreuk op de privacy kunnen zijn indien men een gesprek opneemt zonder deze toestemming, en de tegenpartij zou dit tegen U kunnen gebruiken voor de rechtbank.

Me dunkt is dit wel een zeer belangrijke nuance.

Reclame

eylis
Berichten: 8840

#4 , 17 jun 2015 17:08

de juridische dienst van de vakbond heeft het meer dan waarschijnlijk over gesprekken vanuit de kant van de werkgever. Uiteraard moet die werknemer verwittigen als een gesprek in het kader van de werksfeer wordt opgenomen. Ook een bediende van een (publiek) bedrijf of de dienstensctor moet verwittigen dat als een klant belt, het gesprek opgenomen kan worden. Op dat moment vertegenwoordigd de bediende immers het bedrijf (zijn werkgever dus) Maar een werknemer kan gerust zijn funcionneringsgesprek opnemen als hij foute toestanden verwachten of vermoed. Of een privépersoon kan een gesprek opnemen als hij of zij naar een dienstverlenend bedrijf belt. De vakbond had ook iets meer kunnen nuanceren in welke situatie dat inderdaad het geval is ;-)

Mariette
Topic Starter
Berichten: 2507

#5 , 18 jun 2015 04:11

bedankt! dit is al wat duidelijker.

Het gaat over een functioneringsgesprek. Kan men die opnames (niet vermeld) dan later eventueel gebruiken in de rechtbank?

Turaki
Berichten: 6870

#6 , 18 jun 2015 06:39

Daarover moet de rechter beslissen. Hij kan deze toelaten als bewijs, als informatief, of helemaal niet.

m00se
Berichten: 7

#7 , 05 aug 2015 18:59

Het gaat over een functioneringsgesprek. Kan men die opnames (niet vermeld) dan later eventueel gebruiken in de rechtbank?
Los van het juridische vraag ik mij vooral af waarom je dit in hemelsnaam zou willen doen (ongeacht of je nu aan de kant van werkgever of werknemer staat wat me hier niet duidelijk is). Dit lijkt mij de beste manier om de relatie tussen werkgever en werknemer onherstelbaar te schaden.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#8 , 05 aug 2015 19:26

Omdat zo'n zaken soms handig zijn NA een ontslag.

duma
Berichten: 2871

#9 , 06 aug 2015 11:41

En dat laatste kan ik alleen maar beamen. (ookal kwam het bij mij nooit tot ontslag, dankzij JPV :))

Franciscus
Berichten: 38587

#10 , 08 aug 2015 13:34

Een opgenomen gesprek is een opgenomen gesprek ook om 3 uur s' nachts en met dat soort wartaal.
Het is een rechtbank die het al of niet als bewijs zal aannemen.

In een aantal cases die ik ken zijn zelfs die wartaal gesprekken door de rechtbank aanvaard.
Zelfs een gesprek waarin een handelaar toegaf dat hij om te bluffen tegen een klant tegen de firma die zijn transport deed fel overdreven had met het aantal pakjes, ritten die de transportfirma zou te verwerken krijgen.

Franciscus
Berichten: 38587

#11 , 08 aug 2015 13:36

Brandstichting is ook al is het uw eigen eigendom een strafbaar feit en kan naargelang de feiten - plaats -tijd en aanwezige personen zeer zwaar aangerekend worden. Dus ja daar heeft de politie tijd voor.

Tsunami
Berichten: 178
Locatie: Brussel, België

#12 , 09 sep 2015 16:14

Waarom een gesprek opnemen? Om het later nog eens te kunnen herbeluisteren? Voor om het even welk doeleinde ... Stel bv dat je iemand interviewt per telefoon (misschien slecht voorbeeld want de geïnterviewde weet dat doorgaans wel vooraf) ; of stel dat je een romantische babbel hebt met je vriend(in) op afstand en je wil die later nog eens herbeluisteren ... Er kunnen tal van redenen zijn, zowel rationele als minder rationele.

Bij mijn weten, doch ik ben dit niet zeker, is toestemming vragen niet nodig. Mogelijks is dit wél nodig mocht je de opname nadien publiceren of wereldkundig maken.

Bij klantendiensten waar gesprekken worden opgenomen, dien je wel op voorhand kenbaar te maken dat dit gebeurt (doorgaans is dat een soort vooraf opgenomen bandje dat men speelt, nog voor je met de callcenter medewerker verbonden wordt).

WP002
Berichten: 1479

#13 , 09 sep 2015 18:14

Bij klantendiensten waar gesprekken worden opgenomen, dien je wel op voorhand kenbaar te maken dat dit gebeurt (doorgaans is dat een soort vooraf opgenomen bandje dat men speelt, nog voor je met de callcenter medewerker verbonden wordt).
Dat is niet waar hoor. Het volstaat dat één deelnemer zijn goedkeuring geeft (i.c. het callcenter zelf).

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#14 , 09 sep 2015 19:19

ik dacht wel dat er een verschil is als men dat gesprek gebruikt voor trainingen en niet enkel als bewijslast.

Turaki
Berichten: 6870

#15 , 09 sep 2015 20:01

Bij training is er sprake van verspreiding, en moet je toelating hebben van alle deelnemers. Opname als bewijslast daarentegen is geen verspreiding.

Terug naar “Weetjes”