ongeval na rijden zonder geldig rijbewijs

matheeus
Topic Starter
Berichten: 13

ongeval na rijden zonder geldig rijbewijs

#1 , 24 apr 2014 12:38

Hallo Iedereen,

Mijn vriend heeft 28/03 een verkeersongeval veroorzaakt.
Hij reed met een Marokkaans rijbewijs dat ondertussen in Brussel ligt om het om te laten zetten in een Belgisch rijbewijs.
Hij reed in de pelikaanstraat, dit is al de eerste overtreding want hier mogen enkel bussen en taxi's rijden.
Tijdens het inhalen van de bussen, stak er een voetganger over (zonder zebrapad) mijn vriend heeft deze man geraakt.
Mijn vriend reed met een gehuurde auto (niet gehuurd onder zijn naam, onder de naam van een vriend die naast hem zat).
Aan wat voor boetes gaan wij ons mogen verwachten.

Ik woon wettelijk samen met hem en hij heeft geen inkomen.
kunnen de boetes op mij verhaald worden indien hij ze niet betaald?

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
matheeus
Topic Starter
Berichten: 13

#2 , 24 apr 2014 14:05

heeft er iemand raad?

zertyx
Berichten: 216
Juridisch actief: Ja

#3 , 07 nov 2014 14:25

Boetes zijn mijns inziens enkel uitgesproken ten laste van het vermogen van degene die ze oploopt. Bij huwelijk kan men dus wel de helft van het gemeenschappelijk vermogen aanspreken. Bij wettelijk samenwonen is er geen sprake van gemeenschappelijk vermogen, enkel twee eigen vermogens.

Naast de boetes, kan hij wellicht ook een rijverbod krijgen en kan er een terugvordering komen vanwege de verzekeraar wat de schade aan de voetganger betreft.

Reclame

matheeus
Topic Starter
Berichten: 13

#4 , 20 nov 2014 13:09

oké, alvast bedankt voor deze reacties. Nu heeft mijn vriend zijn rijbewijs behaald in 2006 en heeft hij deze laten omzetten in een Belgisch rijbewijs. Op het moment van het ongeval lang zijn rijbewijs in Brussel om te laten omzetten. Sinds 25/04/2014 is hij ook effectief in bezit van zijn Belgisch rijbewijs...

We hebben al een brief mogen ontvangen van AXA die ons meedeelt dat alle kosten van het slachtoffer op ons verhaalt zullen worden, omdat mijn vriend niet beschikt over een geldig rijbewijs.
Klopt deze stelling wel? Op het moment van het ongeval lag zijn rijbewijs gewoon in Brussel..

Gelden er dan geen verzachtende omstandigheden?

artemis
Berichten: 3293

#5 , 20 nov 2014 13:34

Er is niet enkel het aspect van rijden zonder geldig rijbewijs..
Als uw vriend reed met een auto door een ander gehuurd dan kan hij sowieso niet gedekt worden door de verzekeraar van het gehuurde voertuig, zelfs al beschikte hij over een geldig rijbewijs.
Bovendien worden ongevallen veroorzaakt na het negeren van verkeerssignalisatie meestal uitgesloten van dekking bij huurauto's.

Ik zie dus eerder bezwarende dan verzachtende omstandigheden.

Franciscus
Berichten: 38583

#6 , 20 nov 2014 15:44

Hij had dus gewoon geen voor Belgiê geldig RB gezien het Marokkaans RB nog NIET was omgezet en noch en B noch een Marokkaans in zijn bezit had vermoed ik.
Hamvraag is hier echter hoelang woonde hij al in België?

matheeus
Topic Starter
Berichten: 13

#7 , 20 nov 2014 15:57

Inderdaad zo is het. Op het moment van het ongeval lag het Marokkaans rijbewijs in Brussel ter omwisseling in een Belgisch. Hij woont sinds oktober 2013 legaal in België... Het is dus een heel lastig geval. Waarschijnlijk zal het wel geklasseerd worden als : 'geen geldig rijbewijs'. Het is gewoon zo stom, moest het ongeval 1 maand later gebeurd zijn dan had hij het Belgische rijbewijs in zijn bezit.

Franciscus
Berichten: 38583

#8 , 20 nov 2014 16:26

Omwisselen RB MOET bij mijn weten BINNEN de 6 maanden na officiële inschrijving in bevolking- / vreemdelingenregister.
Maar gezien niet bij is het zo zo rijden zonder bij te hebben.

matheeus
Topic Starter
Berichten: 13

#9 , 20 nov 2014 16:36

goh, in elk geval volgens de reactie van Artemis dekt de verzekering sowieso niet, omdat mijn vriend de auto niet heeft gehuurd..
we zullen moeten afwachten over welk bedrag AXA spreekt. Hopelijk gaat het een beetje meevallen, maar ik vrees ervoor...

ddanck
Berichten: 1517
Locatie: Antwerpen
Contacteer: Website

#10 , 20 nov 2014 17:40

Elk voertuig op de baan is verplicht verzekerd.

Anderzijds is het wel zo dat het ontbreken van het rijbewijs een grond voor terugvordering van de kosten inhoudt.

Als u de kosten moet terugbetalen, kan daarvoor beslag worden gelegd op de goederen die zich bevinden op uw adres en dus ook op uw goederen.
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

Franciscus
Berichten: 38583

#11 , 20 nov 2014 17:51

Betrof huurwagen dus vermoedelijk alleen de huurder van de wagen verzekerd.

artemis
Berichten: 3293

#12 , 20 nov 2014 18:45

Elk voertuig op de baan is verplicht verzekerd.

Anderzijds is het wel zo dat het ontbreken van het rijbewijs een grond voor terugvordering van de kosten inhoudt.
Dat is wat ik hogerop bedoelde. Al vraag ik me af in hoeverre AXA hier alle schade zelf vooruit moet betalen want deze bestuurder was simpelweg niet door hen verzekerd.
De hoogte van de kosten hangt voor een groot stuk af van de letsels van het slachtoffer, en of die al dan niet blijvend zijn, en ook de eventuele schade aan de wagen zelf natuurlijk.

Heb al zoveel auto's in Europa gehuurd en ken genoeg autoloze mensen in België die hier regelmatig een auto huren en overal is het hetzelfde, enkel de rechtmatige bestuurder is verzekerd en die tekent het verhuurcontract. Je kan een tweede chauffeur toevoegen (meestal mits extra betaling) maar die moet dan mee tekenen en de gegevens van zijn rijbewijs worden dan door de autoverhuurder mee in het contract opgenomen. Dat is hier allemaal niet gebeurd en de chauffeur in kwestie zou dan geweigerd zijn geworden wegens het niet kunnen voorleggen van een geldig rijbewijs!
Was de vriend van TS een Marokkaanse toerist geweest dan had die trouwens een internationaal rijbewijs nodig gehad (uiteraard vergezeld van een nationaal rijbewijs) om met een huurauto te mogen rijden. Autoverhuurders zijn daar soms nogal soepel in, maar hun verzekeraars niet, zeker niet als puntje bij paaltje komt.

Wat ik me in dit verhaal trouwens afvraag: Wat is hier de aansprakelijkheid van de vriend autohuurder die naast de bestuurder zat? Hij was immers de contractant en hij heeft onrechtmatig iemand anders met de auto laten rijden.

Franciscus
Berichten: 38583

#13 , 20 nov 2014 19:58

Als dat een 'toerist' was..... zal het de bestuurder voor alles opdraaien bij veroordeling door de rechtbank als bestuurder.
Dus ook voor de schade aan de wagen.

matheeus
Topic Starter
Berichten: 13

#14 , 21 nov 2014 07:58

De huurder van de auto die naast mijn vriend zat, heeft geen enkele aansprakelijkheid blijkbaar ! Het zijn twee dommeriken en ik heb geen zin om op te draaien voor deze situatie !
Moest ik nu onze wettelijke samenwoonst beëindigen en mijn vriend zou met de noorderzon verdwijnen (ik veronderstel naar Marokko) , dan draai ik waarschijnlijk voor alles op?
Trouwens moest er een deurwaarder komen en ik kan facturen voorleggen dat de spullen van mij zijn, dan kunnen zij deze toch niet meenemen?

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#15 , 21 nov 2014 18:42

De huurder van de auto die naast mijn vriend zat, heeft geen enkele aansprakelijkheid blijkbaar !
Tuurlijk wel, die heeft een voertuig aan iemand zonder geldig rijbewijs uitgeleend ....
Da's ook strafbaar.
Is dat niet vastgesteld toen ze met hun 2 zijn tegengehouden ?

Terug naar “Weetjes”