Gordels achteraan in politiecombi

nero987
Topic Starter
Berichten: 26

Gordels achteraan in politiecombi

#1 , 03 jan 2014 20:22

Hallo iedereen,

vandaag hadden we een gesprek over de veiligheidsgordel, tot we een gegeven moment bij de veiligheidsgordel achteraan in de politiecombi terecht kwamen.
Die voertuigen zijn achteraan niet voorzien van een veiligheidsgordel maar vervoeren dus wel mensen daarin.
Hoe zit dat juridisch eigenlijk in elkaar?
Ik heb op google gezocht maar ik kan niets vinden hierover.
Is het niet gewoon verplicht dat de voertuigen na 1971 uitgerust zijn met veiligheidsgordels?

Iemand enig idee?
Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
jan1978
Berichten: 16

#2 , 04 jan 2014 11:41

Neen, voertuigen zoals politie / leger / brandweer / ambulance zijn niet verplicht om een autogordel te hebben of dat de personen ze moeten dragen.
De reden is dit zijn dienstvoertuigen.
Personen moeten op elk moment vlug kunnen handelen, als je gewoon eens nadenk of eens zelf uit probeerd.
( op een verlaten parking ) kom afgereden (mag kalm zijn ook ) stopt, handrem op, gordel uit,deur open en eruit.
Doe dit eerst zonder gordel (tijd 1)
Doe het daarna zonder gordel (tijd 2)
Als je nog hetzelfde of onder tijd 1 wilt geraken ga je vloeken denk ik.

Neen deze mensen moeten vlug kunnen handelen voor onze veiligheid, daarom zijn deze voertuigen uitgerust met een sirene en zwaailicht.
Nu let wel op, als deze voertuigen geen sirene of zwaailicht aan hebben dan gelden de verkeersregels ook voor hen.
Nu ik moet ook zeggen als je vanachter op de bank van een politiecombi moet plaatsnemen dan gaan je laatse zorgen zijn of er een een autogordel is voorzien maar eerder dat je hoopt dat deze genante situatie vlug over zal zijn, dat niemand die je kent heeft gezien dat je daar zat.

Mvgr jan1978

Benny D
Berichten: 82

#3 , 04 jan 2014 14:04

Wisten jullie dat jaren geleden de politiecombi misbruikt is geweest,dwz er werden personen vervoerd zonder de nodige keuring om personen te vervoeren en zonder een aangepaste burgerlijke aansprakelijkheidsverzekering! Zonder gordels vanachter een burger vervoeren ,daar stel ik mij toch OOK vragen bij?

Reclame

Franciscus
Berichten: 38596

#4 , 04 jan 2014 14:16

En waar hebt u die informatie bekomen???

Benny D
Berichten: 82

#5 , 04 jan 2014 16:17

Dat heeft destijds in de krant HBVL gestaan ,we spreken dan over meer als 10 jaar geleden!


Greggen
Berichten: 2

#7 , 28 feb 2014 15:12

Geen verplichte aansprakelijkheidsverzekering is bij wet geregeld:

De Belgische staat dekt als eigen verzekeraar de burgerlijke aansprakelijkheid voor de voertuigen waarvan hij (ten aanzien van derden en de naar behoren gemachtigde passagiers) eigenaar is overeenkomstig artikel 10 van de wet van 21 november 1989 betreffende de verplichte aansprakelijkheidsverzekering inzake motorrijtuigen.

Aangaande de technische keuring, zijn slechts een aantal types voertuigen (gedeeltelijk) vrijgesteld, maar politievoertuigen vallen hieronder niet:

Koninklijk besluit van 15 maart 1968 houdende algemeen reglement op de technische eisen waaraan de auto's, hun aanhangwagens en hun veiligheidstoebehoren moeten voldoen, Art 2
§1. De bepalingen van dit algemeen reglement zijn toepasselijk op de auto's die rijden onder dekking van een Belgische inschrijvingsplaat en op de erdoor getrokken Belgische aanhangwagens.

Voertuigen van Defensie, bijvoorbeeld, zijn hiervan wel gedeeltelijk vrijgesteld:

§2. Nochtans zijn zekere voertuigcategorieen slechts onderworpen aan bepaalde voorschriften van dit algemeen reglement.
5. De voertuigen ingeschreven onder een voor het Ministerie van Landsverdediging bestemd bijzonder plaatnummer.
Deze zijn slechts onderworpen aan de bepalingen van de artikelen 28§1, §2, 43§2, §3, 44§1, 45, 54, 70§2 en 78 van dit besluit.

Terug naar “Weetjes”