Verantwoordelijkheid beleggingen

arbo07
Topic Starter
Berichten: 20

Verantwoordelijkheid beleggingen

#1 , 19 nov 2013 20:45

Zus en broer reeds overleden. Ik stond er plots alleen voor om de portefeuille van mama te beheren. Heb dat voorzichtig als "een goede huisvader" met advies van de bank gedaan. Mijn moeder moest een inkomen uit haar kapitaal hebben ,aangezien ze een heel klein pensioen had (als zelfstandige .)Blijkt nu dat de koers van de obligaties "Nyrstar" plots gedaald is en misschien zelfs een risico is. Aangezien ik in een betwiste en vijandige nalatenschap zit met de kinderen van mijn broer ,kan men mij verantwoordelijk stellen indien de obligaties een forse minwaarde moeten incassseren?de obligaties zijn in bewaring bij hun notaris.

Het geld blijft geblokkeerd bij de notaris ...wat indien een bank in moeilijkheden zou geraken,?
Dank
Laatst gewijzigd door arbo07 op 21 nov 2013 23:31, 2 keer totaal gewijzigd.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 21 nov 2013 08:15

“Art.1984.Lastgeving of volmacht is een handeling, waarbij een persoon aan een ander de macht geeft om iets voor de lastgever en in zijn naam te doen...Art.1992.De lasthebber is niet alleen aansprakelijk voor zijn opzet, maar ook voor zijn schuld in de uitvoering van zijn opdracht. Niettemin wordt de aansprakelijkheid wegens schuld minder streng toegepast ten aanzien van degene die de lastgeving om niet op zich neemt, dan ten aanzien van hem die daarvoor loon ontvangt.”(Burgerlijk Wetboek).

‘Blijkt nu dat de koers van de oblgaties "Nyrstar" plots gedaald is’ houdt niet in dat u hierin schuld treft.

Het is aan kinderen van uw broer om uw eventuele schuld te bewijzen.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Creatief
Berichten: 2513

#3 , 05 dec 2013 17:23

Neen, ze kunnen u niets ten laste leggen. Je hebt getracht het geld van je moeder als een goed huisvader te beheren. Indien je effecten naar je eigen rekening had versluisd, dan konden ze je iets ten laste leggen.

Met Nyrstar gaat het nu eenmaal slecht, mede door de slechte gang van Talvivaara Mining Company PLC in Finland. De Nyrstar-obligaties hebben klop gehad, evenals het aandeel zelf. Dat risico loop je altijd.
Ik stel voor de obligaties/aandelen momenteel niet met verlies te verkopen, maar ze te behouden voor de zeer lange termijn. Desnoods kan je de obligaties/aandelen gelijk verdelen en op ieder zijn effectenrekening plaatsen.

Het geld is geblokkeerd op een rubriekrekening van de notaris. Hier krijg je een beetje intrest op. Dat de banken nu op korte termijn failliet kunnen gaan, daar moet je je nu geen zorgen over maken. De banken doen het goed op dit ogenblik.

Bij de vereffening-verdeling kan je ook met deelakkoorden werken. Gelden op de spaarrekeningen kunnen grotendeels verdeeld worden indien de SSR zijn betaald. Je moet er wel nog op letten dat de notaris ook nog betaald moet worden.

Reclame

arbo07
Topic Starter
Berichten: 20

#4 , 08 dec 2013 23:17

Hartelijk dank voor uw antwoord .

Terug naar “Weetjes”