Ongeval

Aegis
Topic Starter
Berichten: 3

Ongeval

#1 , 02 okt 2013 18:21

Hallo,

Ik ben een beginnend student boekhouden en kan wel wat hulp gebruiken.
Onze prof stelde de vogende vraag:
"U komt met uw wagen op een kruispunt. Bij het oprijden van het kruispunt dient u uit te wijken voor een kind van 10 jaar. Hierdoor ramt u een verkeerslicht en heeft u schade aan uw wagen. Wie kan u aanspreken om uw schade te verhalen en welke elementen dien ik aan te tonen? Wat zou het verweer van de tegenpartij kunnen zijn?"

Zelf verwacht ik dat de men de familiale verzekering van de ouders van het kind kan aanspreken of zelfs helemaal niets, aangezien je als chauffeur wordt verwacht te kunnen stoppen voor de zwakke weggebruiker.
kan iemand mij hierbij helpen? Bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 02 okt 2013 18:29

Als dat kind op die plaats niet mocht lopen (bv.: was er wel een zebrapad, verkeerslichten, enz.?) en het een onvoorziene hindernis was dan kan men de ouders aanspreken. Niet hun familiale verzekering, die moeten ze eventueel zelf inschakelen.
Zoals gesteld is het nogal een domme vraag: over welk soort van kruispunt gaat het? Was er een snelheidsbeperking, aan een school?, enz.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Aegis
Topic Starter
Berichten: 3

#3 , 02 okt 2013 19:11

Dit is de vraag zoals de prof ze gesteld heeft, verder geen bijkomende informatie.
Deze is niet relevant zei hij.

Reclame

Turaki
Berichten: 6870

#4 , 02 okt 2013 19:27

Wie kan u aanspreken? De ouders van het kind.
Welke elementen moet u aantonen? dat het kind een onvoorziene hindernis vormde.
Verweer tegenpartij? Alles om aan te tonen dat het kind wel te voorzien was.

Redrum
Berichten: 574

#5 , 03 okt 2013 11:31

Aangezien u een verkeerslicht geramd hebt, zijn er klaarblijkelijk verkeerslichten op het kruispunt. Ik zie niet in hoe dat niet relevant zou kunnen zijn. :roll:

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#6 , 03 okt 2013 12:36

Zijn ouders altijd aansprakelijk als een kind een fout begaat? Welk art. BW is van toepassing voor de aansprakelijkheid van de ouders?
En wat als de ouders niet aansprakelijk zouden zijn? Kan het kind dan aansprakelijk zijn? En hoe procedeer je tegen een kind?

Turaki
Berichten: 6870

#7 , 03 okt 2013 13:03

Art. 1384: Men is aansprakelijk niet alleen voor de schade welke men veroorzaakt door zijn eigen daad maar ook voor die welke veroorzaakt wordt door de daad van personen voor wie men moet instaan, of van zaken die men onder zijn bewaring heeft.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#8 , 03 okt 2013 14:35

Het was de bedoeling de student aan het denken te zetten ... Het antwoord op de vragen die ik stelde ken ik wel.

Jabo
Berichten: 96

#9 , 03 okt 2013 16:48

Ik denk dat u niemand kunt aanspreken op die schade. U was niet in staat het voertuig op een juiste manier te beheersen.

Turaki
Berichten: 6870

#10 , 03 okt 2013 18:40

Ik denk dat u niemand kunt aanspreken op die schade. U was niet in staat het voertuig op een juiste manier te beheersen.
Toch wel, indien het kind niet onverwacht de straat opliep. Net daarom is een onvoorzienbare hindernis in de rechtspraak algemeen aanvaard.

giserke
Berichten: 2434

#11 , 07 okt 2013 15:02

Ik denk dat u niemand kunt aanspreken op die schade. U was niet in staat het voertuig op een juiste manier te beheersen.
Toch wel, indien het kind niet onverwacht de straat opliep. Net daarom is een onvoorzienbare hindernis in de rechtspraak algemeen aanvaard.
Gezien U een kruispunt oprijd met verkeerslichten, dient U ten alle tijde te kunnen stoppen.

lohabra
Berichten: 1015

#12 , 22 okt 2013 23:55

Men dient te kunnen stoppen voor een hindernis die kon voorzien worden (10.1.3 van de wegcode).

En die regel heeft niks met verkeerslichten te maken. Zo u toch dergelijke regel kent, citeren maar!
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

Terug naar “Weetjes”