dienstencheque's kun je in fraudere, wettelijk

alex1512
Topic Starter
Berichten: 4

dienstencheque's kun je in fraudere, wettelijk

#1 , 19 apr 2013 19:55

Mijn moeder heeft een tijd lang gewerkt met dienstencheque's... toen ik ben gaan kijken wat dat inhield kwam ik tot de conclusie dat personen die dienstencheque's aanvragen moeten hier een klein bedrag betalen en de overheid betaald een beetje bij...

Een dienstencheque kost vanaf 1 januari 2013 8,50 €, maar rekening houdend met de fiscale aftrek kost hij uiteindelijk maar 5,95 €.

Dus u als aanvrager betaald 5.95 euro voor 1 dienstencheque..
De poetsvrouw krijg een loon van 8.5 +
Dit is een verschil van 2.55 per cheque..

Nu ken ik toevallig iemand van belastingdienst en hij heeft erachter gekeken of het mogenlijk was.. EN HET WAS MOGELIJK:

Het maakt blijkbaar niet uit bij wie u poetst...Dus.. voorbeeld:

Mijn moeder kan bij haar zus gaan 'poetsen': 20 uur in de week, ze verdiend: 8.5 maal 20: 170 euro
Haar zus betaald hiervoor : 5.95 * 20 : 119
Betaald door de staat is : 170-119: 51 euro

Haar zus mag ook poetste bij mijn moeder dus ook mijn moeder betaald 119 euro, haar zus verdiend 170 euro en staat betaalt 51 euro.

Met andere woorden betalen ze elkaar 119 euro.. En de staat geeft hun allebei nog 51 euro per week boven op, dit komt toch op een mooi 204 euro per maand waarvoor je niets hoeft te doen.

(even attentie: zie berichten hieronder, zus moet veranderd worden in een goede vriendin/kennis.. aangezien het wel geen bloedverwanten mogen zijn.)
Laatst gewijzigd door alex1512 op 19 apr 2013 22:10, 1 keer totaal gewijzigd.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lori
Berichten: 221

#2 , 19 apr 2013 20:09

Ik herinner me toen ik gebruik maakte van dienstencheques ,dat er wel degelijk een regel was die zei dat familie niet bij elkaar mogen poetsen .Ik denk niet dat die regel versoepelt is ,gewoon om dat soort misbruik in de kiem te smoren. Ik neem aan als je eens googled wel ergens die regel ziet opkomen .

alex1512
Topic Starter
Berichten: 4

#3 , 19 apr 2013 20:28

Ik herinner me toen ik gebruik maakte van dienstencheques ,dat er wel degelijk een regel was die zei dat familie niet bij elkaar mogen poetsen .Ik denk niet dat die regel versoepelt is ,gewoon om dat soort misbruik in de kiem te smoren. Ik neem aan als je eens googled wel ergens die regel ziet opkomen .

Beste dat klopt, heb ik even na gekeken.. IK heb in mijn voorbeeld haar zus genoemt, Aan ** van de belasting had ik gevraagd een vriendin, nu ben ik dit gaan opzoeken en..bij bloedverwanten is dit niet mogelijk:

Het betreft uitsluitend privé-personen – natuurlijke personen. Elke meerderjarige natuurlijke persoon die gedomicilieerd is in België of er zijn verblijfplaats heeft, op voorwaarde dat hij er zelf woont, kan een beroep doen op het systeem van de dienstencheques om buurtwerken of –diensten, aangeboden door een erkende onderneming, te betalen. Ouders van gehandicapte minderjarige kinderen kunnen bovendien een beroep doen op een erkende onderneming voor het begeleid vervoer van hun kind (zie het volgende punt "Voor welke activiteiten").

Zelfstandige werkneemsters die pas bevallen zijn en die na hun bevallingsrust opnieuw aan het werk gaan, hebben recht op moederschapshulp. Deze hulp bestaat uit 105 dienstencheques die zij ontvangen via de sociale verzekeringskassen voor zelfstandige werknemers. Voor meer informatie over moederschapshulp, zie rubriek "Wenst u meer informatie?"

De gebruiker mag geen banden hebben met de werknemer. De werknemer mag geen bloedverwant of aanverwant tot de tweede graad zijn van u of van één van uw gezinsleden en mag ook niet dezelfde woonplaats hebben als u. Een dienstenchequewerknemer mag dus niet werken:
bij zijn ouders, grootouders, schoonouders, aangetrouwde grootouders;
bij zijn kinderen of kleinkinderen;
bij zijn broers en zussen, schoonbroers en schoonzussen;
bij elke persoon, al dan niet familie, met wie hij op hetzelfde adres samenwoont.

U mag dus niet voor uzelf werken. Eigen huishoudelijk werk verrichten in het kader van het systeem van de dienstencheques kan dus in geen geval.

..............
Maar bij een kennis dus wel, daar word niets van vermeld.

Reclame

alex1512
Topic Starter
Berichten: 4

#4 , 19 apr 2013 21:35

Nu even voor de duidelijkheid mijn moeder heeft dit nooit gedaan... ben niet zo stom om dat erop te zette anders haha, maar wil gewoon aankaarten dat hier toch een fout zit!

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#5 , 19 apr 2013 21:38

Lap!!! Weeral een fraudeschandaal blootgelegd!!!! De Crombez zal blij zijn met de "dienstencheques leaks".
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Terug naar “Weetjes”