Mailbox werk kan als privé beschouwd worden.

Vandebos
Topic Starter
Berichten: 16087

Mailbox werk kan als privé beschouwd worden.

#1 , 19 feb 2013 12:19

Mailbox is privé, ook voor rechtbank
dinsdag 19 februari 2013, 08u36 Bron: Belga

BRUSSEL - De arbeidsrechtbank van Brussel, die RTL Belgium in eerste aanleg veroordeeld had voor het ontslaan van een van zijn kaderleden op basis van mails in diens professionele mailbox, heeft die veroordeling ook in beroep bevestigd. Dat schrijven de kranten van Sudpresse dinsdag.
De arbeidsrechtbank is van oordeel dat RTL Belgium inbreuk maakte op het privéleven van zijn werknemer door diens mails te consulteren. Volgens deze beslissing behoort de mailbox dus tot de privésfeer, zelfs in het kader van het werk. Elke limitering van die privésfeer moet opgenomen zijn in het arbeidsreglement.
Bron: De Standaard.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 19 feb 2013 13:35

is geen verrassende uitspraak hoor, de regelgeving hierrond is héél strikt.

ganapathi tantre
Berichten: 453

#3 , 19 feb 2013 17:19

en de welke is de argumentatie dan ?

Reclame

Vandebos
Topic Starter
Berichten: 16087

#4 , 19 feb 2013 18:05

Er is de aanvaardde rechtspraak dat wanneer een werkgever zijn personeel communicatiemiddelen geeft hij er niet van mag uitgaan dat deze de hem/haar uitgereikte middelen enkel voor professionele doeleinden zal gebruiken, zolang het privatief gebruik binnen de marges van het redelijke blijft en geen negatieve invloed uitoefent op de prestaties van de werknemer of diens collega's.

de werkmiddelen hebben dus een aspect dat in de privésfeer thuishoort.
Elke limitering van die privésfeer moet opgenomen zijn in het arbeidsreglement.
Als het arbeidsreglement geen beding omvat dat toelaat dat in omstandigheden x, y en z het gebruik van de toegekende werkmiddelen door derden kan worden gecontroleerd en dat privatief gebruik buiten de normen van het redelijke kan worden gesanctioneerd heeft men zichzelf als het ware afgesloten van controlemiddelen.

Deze dan toch gebruiken en aan de bevindingen een sanctie koppelen is vragen om problemen. zoals in het bovenstaande dossier nogmaals werd bewezen.

Vandaar dat steeds meer werkgeversorganisaties eisen dat dergelijke bepalingen worden opgenomen in de CAO's en dat ze in de tussentijd allemaal driftig hun arbeidsreglementen aanpassen. Hier worden jaarlijks diverse symposia aan gewijd en zijn er ondertussen meerdere werken ter beschikking die de mogelijkheden voor gebruik en misbruik van communicatiemedia alsook de oplossingen nauwgezet uit de doeken doen.

ganapathi tantre
Berichten: 453

#5 , 20 feb 2013 00:08

Maw de tegenwoordig toegepaste techniek is: beter voorkomen dan genezen.

Vandebos
Topic Starter
Berichten: 16087

#6 , 20 feb 2013 09:49

Inderdaad. Wat natuurlijk niet wil zeggen dat men onredelijke eisen in het arbeidsreglement dient op te nemen want dan is men bijna zeker dat dit op zijn beurt in en geding ongeldig verklaard zal worden.

ganapathi tantre
Berichten: 453

#7 , 20 feb 2013 12:23

En wat is onredelijk ? zelf heb ik iemand op kantoor die een beetje teveel surft naar mijn goesting. Haar argument van dat haar werk toch gedaan is vind ik niet valabel noch van toepassing. Zomaar alles gaan blokkeren vind ik dan alweer van mijn kant een brug te ver.
Maar als ik het zo hoor en lees kan ik dus in princiepe geen op maat gesneden overeenkomst maken met een personeelslid betreffende gberuik van internet tijdens de diensturen en op onze infrastructuur ?.

Vandebos
Topic Starter
Berichten: 16087

#8 , 20 feb 2013 14:17

Daar bestaan andere methodes voor.

Als bedrijf is het tegenwoordig sowieso aangeraden te werken met een centrale proxyserver/firewall. Er zijn diverse bedrijven die dergelijke applicaties met faire onderhoudssystemen en contracten aanbieden. Als bedrijf kan je dan gehele categorieën van sites blokkeren. Mocht een gebruiker occasioneel toch toegang nodig hebben tot geblokkeerde sites is het mogelijk deze bijvoorbeeld een quotum van 10*5 minuten per dag toe te kennen waarop hij toegang heeft tot normaliter geblokkeerde sites. je kan dat beleid uitbreiden naar al je werknemers als wijze van gunst... Op die wijze is er 50 min per dag vrijheid voor diegenen die dat nodig hebben of ze die nu privatief of zakelijk gebruiken... zoals mijn toegang tot JF op ogenblik...

Mariette
Berichten: 2507

#9 , 20 feb 2013 16:09

is geen verrassende uitspraak hoor, de regelgeving hierrond is héél strikt.
In mijn kennissenkring is een koppel die blijkbaar een gedeelde mailbox hanteren.

dwz dat ze beiden de "gezamenlijke" inbox bekijken en dan zowel hun eigen post als die van de partner kunnen openen;

Dit leidde tot een verwijt aan mijn adres dat in een mail aan de partner van de dame, mijn toon niet naar haar zin was, mijn zinnen te lang en ik had zelfs nog de euvele moed gehad een paragraaf in vet en rood aan te duiden! een ware schande (het betrof een artikel uit "De Tijd" waarin ik een paragraaf had benadrukt).

Te ridicuul voor woorden, maar ik ben echt niet meer geneigd om aan die persoon nog via mail enige informatie door te geven.

Geldt het prive-gedeelte van mails ook binnen in een huwelijksrelatie in feite?

Vandebos
Topic Starter
Berichten: 16087

#10 , 20 feb 2013 16:17

Compleet ander onderwerp maar kort op te antwoorden:

Voor de wet bestaan er geen geheimen tussen huwelijkspartners, dus ook geen briefgeheim, of mailgeheim.

ganapathi tantre
Berichten: 453

#11 , 20 feb 2013 16:46

zo zie je maar hoe de wet de bal soms totaal mis slaat :o)

Terug naar “Weetjes”