Siamese tweelingen

LexWNM
Topic Starter
Berichten: 6

Siamese tweelingen

#1 , 11 aug 2012 18:01

Laatst las ik in mijn cursus personen- en familierecht het volgende:
Aan zogenaamde Siamese tweelingen moet gezamenlijk de persoonlijkheid toegekend worden voor zover zij voldoen aan de dubbele voorwaarde. Pas bij een eventuele succesvolle scheidingsoperatie kan aan elk van hen een afzonderlijke persoonlijkheid worden toegekend.
*

(De dubbele voorwaarde waarvan sprake is die van het levend en levensvatbaar geboren worden.)

Wil dit dan zeggen dat ik, puur hypothetisch uiteraard, zou kunnen trouwen met de Siamese tweeling in het geheel zonder het bigamie verbod te overtreden, maar dat ik wel in fout ben als de tweeling succesvol wordt gescheiden?

Heeft iemand enig idee wat de algemene houding is van hoteleigenaars die kamers verhuren per persoon per nacht, zouden Siamese tweelingen daar dan ook maar voor 1 persoon tellen? :lol:

*bron: SENAEVE, P., Compendium van het personen- en familierecht, Leuven, Acco, 2008, 45 p.;

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 11 aug 2012 19:08

1. Aangezien na de scheiding de "persoonlijkheid" waarmee u huwde niet meer bestaat bent u niet meer gehuwd. U wordt dus een weduwnaar/weduwe zonder dat er iemand fysisch is overleden. Integendeel, er is "vermenigvuldigd", maar het zijn twee nieuwe en verschillende persoonlijkheden die voordien niet bestonden. Een soort van "drie-eenheid" waarbij de oorspronkelijke persoonlijkheid finaal naar andere oorden is opgestegen.
2. Hangt ervan af of ze een éénpersoonskamer of een tweepersoonskamer vragen.

En wat zouden de juridische gevolgen zijn als mijn echtgenote zich zou laten klonen?
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

LexWNM
Topic Starter
Berichten: 6

#3 , 12 aug 2012 09:29

En wat zouden de juridische gevolgen zijn als mijn echtgenote zich zou laten klonen?
Wikipedia zegt het volgende over het kloonproces: "De moderne techniek om te klonen is kerntransplantatie. Deze techniek wordt ook wel ‘Somatic cell nucleus transfer’ (SCNT) genoemd. Daarbij wordt de kern van een volwassen cel van de genetische moeder in vitro ingebracht in een ontkernde eicel, die vervolgens wordt ingebracht in de baarmoeder van een draagmoeder. Op deze manier is de voortplanting via geslachtscellen omzeild. Al het erfelijke materiaal van de kloon is afkomstig van één ouder. De eerste die deze techniek voorstelde was Hans Spemann, hoewel hij ze zelf nooit heeft uitgevoerd."

Mij lijkt het dus dat de kloon geboren wordt, als we dan kijken naar wat P. SENAEVE zegt, krijgt de kloon dus een nieuwe persoonlijkheid... Op deze manier kan je het vergelijken met je echtgenoot die een identieke tweelingzus heeft, maar dan wel zovele jaren jonger dan ze zelf is.

Reclame

Terug naar “Weetjes”