Rechter over lekken vonnissen="dagdagelijkselijkse praktijk"

roderidder
Topic Starter
Berichten: 2946
Contacteer: Website

Rechter over lekken vonnissen="dagdagelijkselijkse praktijk"

#1 , 15 sep 2011 01:05

Rechter Schurmans haalt scherp uit naar Londers
woensdag 14 september 2011, 16u47
Bron: belga
Auteur: jvt


Christine Schurmans, de enige die schuldig werd bevonden in de zaak-Fortis, heeft scherp uitgehaald naar de eerste voorzitter van het Hof van Cassatie Ghislain Londers. De vrijgesproken andere magistraten reageren opgelucht.


Volgens Schurmans blijft er van het 'grote complot' en de beïnvloeding door de politiek niets meer over.

'Ik ben schuldig bevonden omdat ik advies gevraagd heb aan een collega-rechter, maar de grote afwezigen vandaag zijn Ghislain Londers en Guy Delvoie (voorzitter van het Brusselse hof van beroep, nvdr.)', reageert Schurmans. 'Hun contacten mochten niet onderzocht worden. Ik vind het gevaarlijk dat de hoogste magistraat zomaar complottheorieën heeft verspreid.'

Londers veroorzaakte het ontslag van de regering-Leterme I, door in een brief aan toenmalig Kamervoorzitter Herman Van Rompuy te melden dat er aanwijzingen waren dat de rechtsgang belemmerd werd in het Fortis-arrest.

Schurmans werd beschuldigd van drie feiten van schending van het beroepsgeheim, maar werd alleen schuldig bevonden aan het sturen van een mail naar haar vriendin en eremagistraat Nicole Diamant. Ze kreeg de gunst van de opschorting van uitspraak, wat betekent dat het feit bewezen is maar dat ze geen straf krijgt.

'Ik begrijp de beslissing van het Gentse hof van beroep niet', zegt de magistrate. 'Ik ben in een zeer technische en academische benadering schuldig bevonden omdat ik advies gevraagd heb aan een collega-rechter. Dat is een dagdagelijkse praktijk onder rechters, die zoals geneesheren met elkaar moeten kunnen overleggen. Ivan Verougstraete mocht blijkbaar wel met de buitenwereld communiceren want hij is vrijgesproken.'

...
bron:
http://www.standaard.be/artikel/detail. ... 110914_136" onclick="window.open(this.href);return false;

RR

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
jojan
Berichten: 739

#2 , 15 sep 2011 13:45

Ik denk dat advies vragen aan een collega-rechter inderdaad wel dagdagelijkse (hatelijk woord!) praktijk onder rechters zal zijn. Maar discreet advies vragen en trachten anderen te manipuleren en beinvloeden is natuurlijk iets heel anders. Nu ik heb het vonnis nog niet ingekeken dus inhoudelijk kan ik er niets overzeggen. Maar dat was gisteren mijn "eerste dagdagelijkse gedacht" over deze uitspraak.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#3 , 15 sep 2011 14:11

Nu ik heb het vonnis nog niet ingekeken
Dat kan op http://jure.juridat.just.fgov.be/" onclick="window.open(this.href);return false;

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 15 sep 2011 20:27

advies vragen is een groot verschil met lekken. OP geeft deze topic een foute titel mee.

Terug naar “Weetjes”