Vaders en moeders krijgen elk 1 maand meer verlof

roderidder
Topic Starter
Berichten: 2946
Contacteer: Website

Vaders en moeders krijgen elk 1 maand meer verlof

#1 , 01 jul 2011 11:18

Ouderschapsverlof van drie naar vier maanden


Het ouderschapsverlof wordt dit najaar uitgebreid van drie naar vier maanden, en dat voor beide ouders. Dat meldt minister van Werk Joëlle Milquet (cdH).


Milquet volgt daarmee een Europese richtlijn uit 2010 die tegen maart 2012 in orde moet zijn. In september zou de ministerraad de nieuwe maatregel goedkeuren.

bron: http://www.vandaag.be/binnenland/71988_ ... anden.html" onclick="window.open(this.href);return false;

***

Is 2x4= 8 maanden/kind genoeg?

RR

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sardineke
Berichten: 64

#2 , 06 jul 2011 02:05

In mijne tijd (lang geleden dus, 1997 en 1999) heb ik nog twee keer een half jaar onbetaald verlof genomen om borstvoeding te geven. Ik gun die ouders dat van harte.
Ook die tien dagen die vaders ondertussen al kunnen pakken, tov 3 dagen "in mijnen tijd" :wink:
Geluk is de kunst een boeket te maken van de bloemen waar je bij kan

roderidder
Topic Starter
Berichten: 2946
Contacteer: Website

#3 , 06 jul 2011 07:18

ach zo het is dus iemand opgevallen dat vaders 10 dagen krijgen bij geboorte, wat al 3 keer meer is dan een dikke 10 jaar geleden.

Hoeveel krijgen (en kregen) moeders?

Uiteraard gun ik moeders en vaders al dat verlof dat ten gunste is voor de band ouder-kind
Daartegenover staat natuurlijk een inkomen dat moet betaald worden door iemand...

RR

Reclame

jojan
Berichten: 739

#4 , 06 jul 2011 08:15

Om de onderbrekingsuitkering te kunnen krijgen van de RVA moeten ouders die ouderschapsverlof wensen wel werken, dus eigenlijk recupereren ze zo gewoon een deeltje van wat zij/werkgever aan RSZ betalen.

roderidder
Topic Starter
Berichten: 2946
Contacteer: Website

#5 , 06 jul 2011 16:47

Wel werken... de selectie om de 3 (lees 4) maanden verlof te krijgen is lang genoeg in dienst geweest te zijn

Een groep van jonge ouders vallen dus, of kunnen dus uit de boot vallen.

Blijkbaar zit niet iedereen van de europese comissie en het europees parlement op 1 lijn

Afbeelding
Als dit er door komt kan minister van Werk Joëlle Milquet (cdH) terug opnieuw aan het werk voor een nieuwe aanpassing.
RR

float
Berichten: 2467
Juridisch actief: Ja

#6 , 07 jul 2011 08:22

Ik begin mij wel af te vragen waar het gaat stoppen. Al die verloven goed en wel, maar dat kost de Staat handenvol geld.

jojan
Berichten: 739

#7 , 07 jul 2011 08:58

Wel werken... de selectie om de 3 (lees 4) maanden verlof te krijgen is lang genoeg in dienst geweest te zijn

Een groep van jonge ouders vallen dus, of kunnen dus uit de boot vallen.

Blijkbaar zit niet iedereen van de europese comissie en het europees parlement op 1 lijn

Afbeelding
Als dit er door komt kan minister van Werk Joëlle Milquet (cdH) terug opnieuw aan het werk voor een nieuwe aanpassing.
RR
Een werknemer heeft maar recht op ouderschapsverlof wanneer hij in de periode van 15 maanden die voorafgaan aan die schriftelijke kennisgeving aan de werkgever, gedurende 12 maanden verbonden is geweest met een arbeidsovereenkomst met de werkgever die hem tewerkstelt.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#8 , 12 aug 2011 15:43

Uiteraard gun ik moeders en vaders al dat verlof dat ten gunste is voor de band ouder-kind
Daartegenover staat natuurlijk een inkomen dat moet betaald worden door iemand...
Daartegenover staat dan weer dat die vaders en moeders zorgen dat er een generatie "gekweekt" wordt die onze pensioenen zal kunnen betalen, later. En een generatie die ons zal verzorgen als we in het rusthuis zitten.

Veel mensen verliezen uit het oog dat kinderen de toekomst van het land zijn. Ik heb zelf één zoontje en we gaan met twee fulltime werken (één inkomen is vandaagt de dag echt niet genoeg om de huur, de eletricteit, het water, enz... te betalen, hoor). Maatregelen om ons het leven iets makkelijker te maken, zijn dus meer dan welkom. Ik wens echt wel wat terug van die bijna 50% van mijn inkomen die ik iedere maand aan de staat betaal!
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Moraelin
Berichten: 319

#9 , 17 aug 2011 16:05

Ik begin mij wel af te vragen waar het gaat stoppen. Al die verloven goed en wel, maar dat kost de Staat handenvol geld.
Allemaal dikke zever. Die moeders en ouders hebben idd zoals hierboven aangegeven reeds genoeg in de staatkas gestort. Ik heb ook al ettelijke 100.000'en euro's aan de staat en allerlei instanties gegeven, zal ik daar ooit een euro van terugzien ? Zelfs ons pensioen krijgen we waarsch. niet meer dus mijn motto is: nemen wat je kan krijgen van de Belgische staat, we geven meer dan teveel omdat ze haar financien niet goed bestuurt. Het is toch niet aan de burger om het gat in de begroting, gecreerd door incompetente politiekers die zelf genoeg geld op zak steken, dicht te rijden ?

Hierbij trouwens een overzicht van de zwangerschapsverloven :
http://en.wikipedia.org/wiki/Parental_leave" onclick="window.open(this.href);return false;
Wij bengelen redelijk achteraan, niet ?

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#10 , 17 aug 2011 16:38

Inderdaad, Moraelin. Ik heb het even nagekeken: ik betaal per maand een kleine 2000 € aan RSZ, bedrijfsvoorheffing en "bijzondere bijdrage sociale zekerheid". Da's 24.000 € per jaar, ik ben al 10 jaar aan het werk, dus da's 240.000 € die ik aan de staat gegeven heb tot nu toe! Ok, toen ik begon met werken zal het minder geweest zijn, maar ik reken ook de voorheffing op mijn eindejaarspremies en bonussen niet mee. ik vermoed dat dit wel compenseert. Maar 240.000 €? Da's een huis! En dan te bedenken dat ik op dit moment zelfs niet kan denken aan een eigen huis bouwen omdat het te duur is en ik eerst nog wat meer wil sparen, terwijl ik eigenlijk al een huis aan de staat betaald heb.

Als ik nog 30 jaar moet werken, zal ik dus tegen dat tempo bijna een miljoen euro aan de staat betaald hebben op mijn héle carrière. En dan vergeet ik nog de 21% BTW die ik op ieder product dat ik koop betaal! En de provinciebelastingen, de wegentaxen, enz...

Komaan zeg, "wie moet dat betalen?" Laat me niet lachen: ik heb daar ZELF voor betaald!!!

Dat men eerst eens kijkt naar al diegenen die in dit land uitkeringen ontvangen zonder zelf ooit bijgedragen te hebben aan de staatskas! Daar wordt het geld door ramen en deuren naar buiten gegooid! Werkende vaders en moeders hebben alle recht op zoveel mogelijk extraatjes van de staat! Ze hebben er ZELF voor gewerkt!
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

ganapathi tantra
Berichten: 1340

#11 , 28 aug 2011 21:42

Het is wel grappig om te zien hoe een totaal gebrek aan kennis van osn sociaal systeem kan leiden tot bepaalde uitspraken.
Dat ouders rechten hebben ivm de opvoeding van hun kinderen staat buiten kijf alleen is de vraag wie de rekening betaald.
En dat bent u niet hoor, dat zijn we allemaal tesamen en dat is een wezenlijk verschil. Ik hoor ze hier roepen en tieren over
mijn rechten maar wacht eens tot je ernstig ziek wordt en niet meer kan werken. Denken jullie dan echt dat je er zal komen
met de bedragen die je al betaald hebt ? Laat mij niet lachen hé. Het is alleen het systeem van de solidariteit die er voor zorgt
dat het systeem nog in leven blijft. Als we allemaal gaan egotrippen met ik ik ik dan zal er voor u u u in de toekomst niks over
blijven. Of hebben jullie lieve rhet Amerikaanse model van trekt uwe plan. Ik zag onlangs de documentaire terug van Michael
More in verband met de ziekenzorg in zijn homeland, en daarbuiten. De tranen kwamen mij in de ogen toen ik besefte dat er bij
voorbeeld een soortgelijke evolutie in gang is gezet in Nederland. Daar zouden de regering Balkende moeten worden veroordeeld
door een internationale rechtbank wegens schending van de mensenrechten.

Ons sociale vangnet is zeer goed uitgebouwd maar we moeten alleen oppassen met de rekening. Dat bovendien gaan vergelijken
met het buitenland op basis van aantal dagen is ook nogal simplistisch omdat er evenveel sociale modellen zijn als er landen zijn.
En wie uiteindelijk een paar duizenden euro's aan bedrijfsvoorheffing enz betaald zal ook wel niet te klagen hebben over zijn
brutto/nettoloon zeker. voor mijn part moogt ge 5000 € bruttoloon per maand hebben. Maar zelfs dan ga je er niet komen als je
in penibele situaties te recht komt zodat je voor de rest van je leven wel op dat sociale vangnet moet kunnen rekenen.
Als sommigen hun reacties meer realiteit willen geven voor mij geen enkel probleem maar van 2 walletjes eten kan niet. Ofwel
draag je bij aan het systeem ofwel trek je uw eigen plan. Wat nietwil zeggen dat er geen wantoestanden bestaan die moeten
worden weggewerkt. Maar zoals een Luikse prof onlangs zei. Men ziet graag heel veel mensen in de sociale zekerheid uit
electoraal belang. Milquet zal wel hetzelfde voor hebben met haar nieuwsberichtje want ze kon dit al veel lange rhebben door ge
voerd, alleen komt het nu zeer gelegen om het in de media eens uit te smeren hoe goed ze het wel meent met iedereen.
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

float
Berichten: 2467
Juridisch actief: Ja

#12 , 29 aug 2011 08:31

Daarom moet dus een bepaalde individuele keuze niet verhaald worden op kosten van de Staat. Bijvoorbeeld: tijdskrediet, brugpensioen, etc.

Turaki
Berichten: 6870

#13 , 29 aug 2011 09:25

Daarom moet dus een bepaalde individuele keuze niet verhaald worden op kosten van de Staat. Bijvoorbeeld: tijdskrediet, brugpensioen, etc.
En het krijgen van kinderen?
Als tijdskrediet er deels voor zorgt dat een werknemer zich beter voelt, en hierdoor minder ziek is of beter werkt (wat ook zo is), zie ik niet in waarom de staat hier niet een steentje mag bijdragen.
En bij een ontslag rond de leeftijd van 50 moet je dus ander werk zoeken (probeer maar eens), of krijg je werkloosheidsuitkering en moet je blijven zoeken. Ook hier voel ik ziekte door stress al opkomen. Een beetje meer zekerheid mag hier ook wel, je kiest niet (of toch zelden) om rond je 50ste zonder werk te vallen.

float
Berichten: 2467
Juridisch actief: Ja

#14 , 29 aug 2011 10:47

Indien de werkloosheid er niet is door uw eigen toedoen, dan krijg je een uitkering. In het andere geval niet. Daar heb ik geen probleem mee.
Het krijgen van kinderen is een individuele keuze. Je betaalt al minder belastingen in dit geval, dus waarom moet er dan nog is kinderbijslag (die duidelijk ontoereikend is) betaald worden?
Als iemand ziek is, gehandicapt wordt, etc. dan vind ik het normaal dat iemand hulp krijgt van de sociale zekerheid. Het is uiteraard geen bewuste keuze in deze gevallen.

Waarom zou iemand niet gewoon 4/5 werken zonder dat de Staat moet tussenkomen m.a.w. 1/5 loonverlies lijden?

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#15 , 29 aug 2011 11:57

Ik vraag me af hoe moeilijk het te begrijpen is dat kinderen de vergrijzing tegengaan en zorgen dat later de pensioenen zullen kunnen betaald worden (om maar iets te zeggen)? Als je zegt "kinderen krijgen is een individuele keuze" dan is dit zo, maar dit is wel een individuele keuze met postieve gevolgen voor veel meer mensen dan enkel de ouders. Het zijn immers die kinderen die later voor de pensioenen zullen zorgen, ook van diegenen die GEEN kinderen hebben. Dus MIJN kinderen zullen later aan de staat afdragen om pensioenen te betalen aan mensen die NOOIT kinderen gehad hebben en dus ook nooit bijgedragen hebben aan de strijd tegen de vergrijzing.

Wat mij betreft mogen alle voordelen voor ouders afgeschaft worden, maar als die tak van de solidariteit afgezaagd wordt, dat dan ook meteen een andere tak afgezaagd wordt: mensen die bewust nooit kinderen gehad hebben, moeten zelf maar instaan voor hun pensioen later! (Ik weet wel dat dit niet opgaat omdat "in theorie" iedereen zelf voor zijn pensioen zorgt tijdens het leven, maar in praktijk is dit dus niet het geval. Het zijn de latere generaties die voor de pensioenen betalen.)
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Weetjes”