Zelfs de zoekrobotten hebben het al begrepen ...

roderidder
Topic Starter
Berichten: 2946
Contacteer: Website

Zelfs de zoekrobotten hebben het al begrepen ...

#1 , 01 jan 2007 16:07

Afbeelding

1. Kan niet worden overwogen een geboortepremie toe te kennen aan de mannelijke zelfstandige opdat hij de moeder na de bevalling kan bijstaan en die belangrijke momenten ten volle met haar kan delen? Het feit dat de vader zijn verantwoordelijkheid opneemt en de kans krijgt zijn belangrijke rol als vader te spelen, komt ook het kind ten goede.

2. Zou het niet opportuun zijn de mannelijke zelfstandige vaderschapshulp toe te kennen in de vorm van dienstencheques?

**************************************************
Antwoord van onze Belgische minister:

Antwoord ontvangen op 11 september 2006 :


Alvorens te antwoorden op de vragen gesteld door het geachte lid, verwijs ik voor de algemene filosofie achter het systeem van moederschapshulp naar mijn antwoord op de vraag 3-5768 van het geachte lid.

In antwoord op de gestelde vragen heb ik de eer het geachte lid het volgende mee te delen.

1 en 2. Ik begrijp de bekommernis van het geachte lid. De invoering van de moederschapshulp is, zoals reeds aangehaald in mijn antwoord op uw vraag nr. 3-5768, een volledig nieuwe uitkering die specifiek bedoeld is om de situatie te verbeteren van moeders die, na de bevalling en na een periode van minimale bevallingsrust, hun zelfstandige activiteit hervatten en die tegelijk hun huishouden moeten beheren en voor hun kind moeten zorgen.

Momenteel worden er 70 dienstencheques toegekend per dossier moederschapshulp.

Wat de mogelijkheid betreft om deze specifieke uitkering uit te breiden naar een totaal andere doelgroep, met name naar de mannelijke zelfstandigen die vader worden en bijgevolg een uitkering ? vaderschapshulp ? in het leven te roepen, verwijs ik naar mijn antwoord op de vraag 3-5770 (tweede vraag) in verband met de budgettaire impact van deze maatregel op het globaal beheer van het sociaal statuut der zelfstandigen.

Elke mogelijke uitbreiding van het systeem van moederschapshulp, en dus zeker ook de mogelijke invoering van een uitkering ? vaderschapshulp ? dient niet te licht overwogen te worden en is afhankelijk van de financi?le draagkracht van het globaal beheer van het sociaal statuut der zelfstandigen.

*******************
...er inderdaad geen einddatum voorzien. Het is namelijk niet mogelijk om te voorzien wanneer een vrouwelijke zelfstandige alle voorwaarden van artikel 3 van dit koninklijk besluit effectief vervult. Het is mijn bekommernis zo veel mogelijk vrouwelijke zelfstandigen van deze uitkering te laten genieten. Ik wou dan ook het risico niet lopen om, door een welbepaalde einddatum voor deze betaling te voorzien, een bepaalde vrouwelijke zelfstandige van de moederschapshulp uit te sluiten.

RR

Reclame

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding