de bijenzwerm

koen999
Topic Starter
Berichten: 730

de bijenzwerm

#1 , 16 sep 2006 16:25

uit de veldwet
Art. 14. De eigenaar van een bijenzwerm heeft het recht er opnieuw bezit van te nemen, zolang hij niet opgehouden heeft hem te volgen of terug te vorderen.
Anders behoort de zwerm toe aan de eerste bezitnemer en, bij gebreke van een eerste bezitnemer, aan hem die de eigendom of het genot heeft van de grond waarop de zwerm zich heeft neergezet.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#2 , 16 sep 2006 17:45

Hoe volg je 1 miljoen bijen?

webmaster
Beheerder
Berichten: 1146

#3 , 16 sep 2006 20:26

prachtig :)

Reclame

sperwer
Berichten: 1155

#4 , 16 sep 2006 22:22

De bijenkoningin kan een herkenningnummer van de imker dragen.
Blijft de koningin in dat geval niet van die imker.
Of telt dat enkel bij duiven.

koen999
Topic Starter
Berichten: 730

#5 , 17 sep 2006 19:28

aan hem die de eigendom of het genot heeft van de grond waarop de zwerm zich heeft neergezet.
en nog vatbaar voor discussie ook, wie heeft voorrang? de eigenaar of hij die het genot heeft van de grond een huurder bvb

dat wordt procederen :D

sperwer
Berichten: 1155

#6 , 17 sep 2006 20:05

Ja, en dan gaat het enkel over 1 diertje van amper 3cm, want de werkbijen leven maar 6 weken.
Koningin kan reeds gekocht worden voor een kleine 50 ? een heel volk voor zo'n 250?

Dus zeker de moeite waard om een lange procedure-slag voor te leveren

Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#7 , 17 sep 2006 22:46

Sperwer,onderschat U de waarde van het eindproduct niet?
Vermoedelijk zal die waarde in 1886 nog groter geweest zijn.

sperwer
Berichten: 1155

#8 , 17 sep 2006 23:10

Lex,
Het is nu niet echt het seizoen voor de bijen verhandeling.
Maar dit zijn dus wel echt de prijzen die men betaald voor een bijenkoningin en voor een bijenvolk.
10 potten honing zijn idd duurder dan een bijenvolk.
Maar je moet wel weten dat er ook wel meer dingen zijn die je moet hebben dan enkel een bijenvolk om honing te kunnen winnen.
En een honingslinger en een beschermpak zijn nu ook niet bepaald gratis.

Maar de economische handelswaarde van een bijenvolk ligt rond die prijs.
Je zal van een nieuwe zwerm het eerste jaar ook niet te veel honing winnen.
Heb zelf mijn diploma van imker behaald in 1983 en ben gestopt met imken in 1993 na mijn arbeidsongeval omdat ik te veel evenwichts verlies had en het te gevaarlijk werd voor mij om nog tussen de kasten te lopen, maar kom nog regelmatig bij andere imkers en dan gaat het over de bijtjes en wat ze nog op brengen en welke ziektes er weer eens zijn bij gekomen .

poster
Berichten: 9

#9 , 17 jan 2009 20:37

En eens de zwerm zich op een beschutte plaats heeft genesteld, mag degene die hem gevolgd heeft, zijn zakdoek aan een tak knopen zodat men weet dat deze zwerm wacht om 's avonds geschept te worden

Creatief
Berichten: 2513

#10 , 17 jan 2009 21:04

Uhm, dit topic doet me denken aan mijn jeugd ... Terwijl we besjes plokken in de tuin, zoefden 1 miljoen bijen boven ons hoofd voorbij. Ik was gelukkig met hun uittocht, mijn vader niet.

Iemand, die niet van bijen houdt of helemaal niet op de hoogte is van bijenteelt, zal gewoon de brandweer bellen om de zwerm bijen af te halen of de hulp inroepen van de dichtst bijwonende imker.

Stel je voor dat de zwerm zich vasthangt in de tuin van Lex! Lex zal misschien wel gefascineerd zijn als ze de zwerm bijen ziet vliegen, maar zal toch in een mum van tijd om professionele hulp roepen.

Tegenwoordig zijn de bijenteelttechnieken al zo ver gevorderd dat de bijen niet meer zwermen. Ik weet niet meer precies hoe, maar de huidige imkers passen wel degelijk de laatste technieken toe.

Beachcomber
Berichten: 572

#11 , 19 jan 2009 09:34

In mijn jonge jaren heb ik eens een wespennest verward met een bijenkorf, en Winnie de Pooh achterna wilde ik ook eens met mijn hand in de honingpot zitten...

Gekajieterd...

Vandebos
Berichten: 16087

#12 , 27 nov 2009 12:38

hehehe.

Ik heb zo in mijn jonge jaren bij het achtervolgen van een mereljong een ondergronds hommelnest ingetrapt... Laat het bij deze geweten zijn dat je de 100m kan lopen onder de 5 seconden... je hebt enkel de juiste motivatie en prikkeling nodig...

Terug naar “Weetjes”