Eerst proeven dan kopen

Seth
Topic Starter
Berichten: 50

Eerst proeven dan kopen

#1 , 09 apr 2010 11:29

BURGERLIJK WETBOEK. - BOEK III : Wijze van eigendomsverkrijging. - TITEL VI

Hoofdstuk I
Art. 1587. Ten aanzien van wijn, olie en andere zaken die men gewoon is te proeven alvorens ze te kopen, is er geen koop zolang de koper die niet heeft geproefd en aanvaard.


Zouden ze dit bij de Colruyt toestaan alvorens ik een wijn uitzoek? :P
Oil en Vinegar heeft er dan toch goed op ingespeeld.....

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
artemis
Berichten: 3293

#2 , 09 apr 2010 11:40

BURGERLIJK WETBOEK. - BOEK III : Wijze van eigendomsverkrijging. - TITEL VI

Hoofdstuk I
Art. 1587. Ten aanzien van wijn, olie en andere zaken die men gewoon is te proeven alvorens ze te kopen, is er geen koop zolang de koper die niet heeft geproefd en aanvaard.
....... en ik vraag me af wat de wetgeving bedoelt met 'andere zaken die men gewoon is te proeven alvorens ze te kopen'?

Vandebos
Berichten: 16087

#3 , 09 apr 2010 13:23

Het artikel in kwestie vermeldt wel nergens dat er geen vergoeding voor het proeven gevraagd mag worden...

Reclame

Seth
Topic Starter
Berichten: 50

#4 , 09 apr 2010 13:57

Maar proeven.....

Niemand verstaat dat toch als iets waarvoor je betaald...dan koop je het immers toch?

En je mag nou juist eerst proeven alvorens het te kopen...

marc mortier
Berichten: 670
Locatie: koksijde

#5 , 14 jun 2010 22:36

Toch oppassen als men "druiven" proeft ( en er twee meeneemt ). In de pers verscheen een artikel over een 75 jarige man die door een warenhuis in Koksijde bij het proeven van druiven bij de lurven werd gevat en aan de politie overgedragen. Na het betalen van 50 cent zou hij zijn "vrijgelaten".

Matiava
Berichten: 11

#6 , 19 jul 2010 20:48

Het gaat hierbij over een artikel van aanvullend recht, dit houdt in dat partijen ten allen tijde hiervan (uitdrukkelijk of stilzwijgend) kunnen afwijken.

Het hoeft dus zo'n vaart niet te lopen :)

Gehenna
Berichten: 43

#7 , 26 apr 2011 16:55

Ach, had zo een 'foefke' voor in een warenhuis (klein superette), een klein kind met grote dorst en een flesje water waarvan uiteraard al gedronken was toen ik ermee aan de kassa kwam.
Totaal onterecht beschuldigd van diefstal door de kassierster (ik betaalde er toch voor?!) waarna het warenhuis een boete moest betalen aan de ten onrechte opgetrommelde politie doe moest komen vaststellen dat er water uit dat flesje gestolen was.
De cinema begon NA het betalen van de inkopen waar dat flesje deel van uitmaakte.

En dan had ze nog geluk dat ik geen klacht indiende wegens 'onterechte opsluiting en eerroof' want ze had voor mijn neus de deur vastgedraaid tot de politie er was en sprak constant over 'die soort'. (beetje punky)

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#8 , 27 apr 2011 12:37

Ik zie regelmatig in de warenhuizen waar ik kom, dat vaders of moeders al een verpakking openen om hun jengelende kinderen al iets lekkers te gunnen, en dit nog voor ze al aan de kassa voorbijgegaan zijn.
Als ze deze geopende verpakking op de toog leggen om in te scannen is er geen probleem, maar wat als ze bvb fruit nemen, en maar wegen NADAT jongeheer of dame al een banaan op zitten peuzelen. Dan is het natuurlijk wel diefstal.

ganapathi tantra
Berichten: 1340

#9 , 27 apr 2011 15:31

jamaar Mava eerst is dit soort voorvallen een uitzondering, paar jaar later een faits diver en een regelmatigheid en over een paar jaar zegt de verwonderde consument. Tiens ach ik dacht dat dat mocht. Dan valt hun moind open alsof de winkelier de rare tiest is/zou zijn. De leefregel zou simpel moeten zijn en zoals zovelen onder ons zijn opgevboed. T'is pas van jou als je het betaald hebt en dan doe je ermee wat je wil. Niet daarvoor. Soit in onze colruyt is het meer regel dan uitzondering dat ze ettelijke glaasjes na elkaar achterover kappen of handen vol grabbelen en indien mogelijk nog eens passeren. Na een tijd zal men dan verwondert zijn dat er niks meer gepresenteerd wordt om te proeven en dan zijn die winkeliers wel echte gierigaards geworden :o) eigenlijk mag je de consument nooit een vinger geven of ...................
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#10 , 06 mei 2011 14:58

Als ze deze geopende verpakking op de toog leggen om in te scannen is er geen probleem.
Neen? Ik dacht dat de goederen pas eigendom van de klant werden, NA het betalen. Tot dan is het eigendom van de supermarkt en horen die producten onbeschadigd / ongeopend te blijven.

Stel dat de mama / papa aan de kassa niet genoeg geld blijkt bij te hebben of haar / zijn portemonnee vergeten blijkt te zijn. Wat dan?

Mijn kinderen mogen jengelen zoveel ze willen, zolang dat pakje koekjes niet langs de kassa is gepasseerd blijft het dicht. Punt, andere lijn.

Wat het proeven bij de Colruyt betreft: dit zijn toch meestal dingen die de dag erna uit de rekken gehaald worden, hoor. Maak je daar maar niet te veel illusies in. Zo liefdadig zijn ze nu ook weer niet. Maar wel leuk dat ze het dan liever aan hun klanten uitdelen dan gewoon weggooien, natuurlijk...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Creatief
Berichten: 2513

#11 , 31 mei 2011 17:18

Wat het proeven bij de Colruyt betreft: dit zijn toch meestal dingen die de dag erna uit de rekken gehaald worden, hoor. Maak je daar maar niet te veel illusies in. Zo liefdadig zijn ze nu ook weer niet. Maar wel leuk dat ze het dan liever aan hun klanten uitdelen dan gewoon weggooien, natuurlijk...
Die de volgende dag uit de rekken worden gehaald? Neen, hoor! Vandaag heb ik mijn buikje rond gegeten met kaas en saucise. Die kan je wekelijks proeven, alsook nootjes. En die voedingswaren zoals wijnen, gebakken hamburgers, coq au vin, ed., die je er mag proeven zijn lang nog niet vervallen! :D

Met de rest van je reply ben ik het volledig met je eens. :D

henry2
Berichten: 11

#12 , 31 mei 2011 18:33

Mijn kinderen mogen jengelen zoveel ze willen, zolang dat pakje koekjes niet langs de kassa is gepasseerd blijft het dicht. Punt, andere lijn

Hier sla je de bal toch even mis. Vermits ik zelf in de winkelbewaking actief ben ken ik de wetgeving maar al te goed. Deze stipuleert uitdrukkelijk dat er pas sprake is van een diefstal indien de klant met een niet betaald artikel de kassa of de uitgang zonder aankopen paseert. Het consumeren van eten en drank binnen de winkelruimte is an sich geen misdrijf. Let ook goed op met het uit de verpakking halen van artikelen om het te bekijken voor je het aankoopt. Het onherstelbaar beschadigen van verpakking houdt ook een aankoop van het artikel in.

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#13 , 31 mei 2011 19:59

Wat het proeven bij de Colruyt betreft: dit zijn toch meestal dingen die de dag erna uit de rekken gehaald worden, hoor. Maak je daar maar niet te veel illusies in. Zo liefdadig zijn ze nu ook weer niet. Maar wel leuk dat ze het dan liever aan hun klanten uitdelen dan gewoon weggooien, natuurlijk...
. :D
Toch even meegeven dat hetgeen hier in Qoute onder mijn naam staat, niet door mij werd neergeschreven.
Zie hiervoor de andere post.

Creatief
Berichten: 2513

#14 , 31 mei 2011 21:30

Sorry, mava! Ik had het zelf niet gezien. Mea culpa, mea culpa.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#15 , 01 jun 2011 09:56

Mijn kinderen mogen jengelen zoveel ze willen, zolang dat pakje koekjes niet langs de kassa is gepasseerd blijft het dicht. Punt, andere lijn

Hier sla je de bal toch even mis. Vermits ik zelf in de winkelbewaking actief ben ken ik de wetgeving maar al te goed. Deze stipuleert uitdrukkelijk dat er pas sprake is van een diefstal indien de klant met een niet betaald artikel de kassa of de uitgang zonder aankopen paseert. Het consumeren van eten en drank binnen de winkelruimte is an sich geen misdrijf. Let ook goed op met het uit de verpakking halen van artikelen om het te bekijken voor je het aankoopt. Het onherstelbaar beschadigen van verpakking houdt ook een aankoop van het artikel in.
En toch krijgen mijn kinderen niets zolang het niet betaald is. Dan is het maar een kwestie van elementaire beleefdheid.

Dus jij als winkelbewaker pleit ervoor dat mensen eten en drinken in de winkel. Jij gaat in pakweg een Colruyt bijhouden wie welke blikjes uitgedronken heeft, wie welke pak koekjes opgegeten heeft, enz...? Want als je het volledige product IN de winkel consumeert, hoe ga je dan aan de kassa controleren wat de persoon op heeft? Als iedereen dit zou gaan doen, ben je een straffe winkelbewaker als je dan van tientallen mensen nog weet wie wat gegeten, gedronken heeft...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Weetjes”