Verschil ongerechtvaardigde verrijking en onverschuldigde betaling

Marieduloi
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Verschil ongerechtvaardigde verrijking en onverschuldigde betaling

#1 , 01 jun 2019 12:39

Ik begrijp het verschil tussen ongerechtvaardigde verrijking en onverschuldigde betaling niet goed.
Ik weet dat de toepassingsvoorwaarden en rechtsgevolgen zouden moeten verschillen, en dat een vordering op grond van ongerechtvaardigde verrijking enkel mogelijk is als dit niet kan op grond van onverschuldigde betaling.
Als toepassingsvoorwaarden van onverschuldigde betaling staan in mijn cursus:
1)Betaling door solvens aan accipiens
2)Die betaling is onverschuldigd (heeft dus geen oorzaak)
Als toepassingsvoorwaarden van ongerechtvaardigde verrijking:
1)verrijking
2)verarming
3)causaal verband tussen verrijking en verarming
4)afwezigheid van een oorzaak voor vermogensverschuiving
5)geen andere vorderingsmogelijkheid voor de verarmde

Mij lijkt het dat deze toepassingsvoorwaarden op hetzelfde neerkomen, buiten 5).

Zou iemand dit voor mij kunnen verduidelijken? Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#3 , 01 jun 2019 12:58

1. onverschuldigde betaling: je hebt betaling ontvangen voor iets dat men niet verschuldigd was (bv. verkeerdelijk op uw rekening gestort door onachtzaamheid);
nochtans was er een "oorzaak" om die (verkeerde) betaling te doen.
2. ongerechtvaardigde verrijking: dit betreft vermogensverschuivingen (zonder oorzaak), bv. tussen persoonlijk kapitaal en gemeenschappelijk kapitaal in huwelijk
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Reclame

Ghentian
Berichten: 859
Juridisch actief: Ja

#4 , 01 jun 2019 16:45

Een klassieke vraag. Beide zijn bronnen van verbintenissen en doctrinale leerstukken. De onverschuldigde betaling is een toepassing van het ruimere principe van de vermogensverschuiving zonder oorzaak. Dat wil dus zeggen: elke onverschuldigde betaling is een vorm van een vermogensverschuiving onder oorzaak, maar niet elke vermogensverschuiving zonder oorzaak is een onverschuldigde betaling. Indien je te maken hebt met een onverschuldigde betaling, kan je dus geen vermogensverschuiving zonder oorzaak inroepen omdat er een specifiekere figuur is. Andersom kan ook niet: er is immers geen betaling.

Het verschil zit in de term 'betaling'. Vermogen kan immers op andere manieren verschuiven dan louter door een betaling, bijvoorbeeld door het verstrekken van een voordeel of indien de oorzaak later wegvalt.

Het is een abstracter gedeelte waar veel (eerstejaars) studenten mee sukkelen, samen met leerstukken zoals het verschil tussen de gekwalificeerde benadeling en het rechtsmisbruik, of hoofdelijkheid, in solidum en solidair.
Een blote eigenaar heeft geen vruchtgebruik; een naakte eigenaar geen kleren.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#5 , 01 jun 2019 16:48

Bij onverschuldigde betaling moet degene die het geld ontvangen heeft dit terugbetalen.

Verrijking zonder oorzaak is een ruimer begrip. Voorbeeld: ik betaal een schuld van jou. Degene die dit geld ontvangt moet het niet terugbetalen. Dit is geen onverschuldigde betaling. Maar op grond van verrijking zonder oorzaak kan ik dit betaalde van jou terugvorderen.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#6 , 01 jun 2019 17:59

" De onverschuldigde betaling is een toepassing van het ruimere principe van de vermogensverschuiving zonder oorzaak."

Dit lijkt me niet te kloppen. Een onverschuldigde betaling heeft geen invloed op de vermogens:
-Degene die onterecht heeft betaald ziet zijn contante geldmiddelen verminderen maar zijn schuldvorderingen stijgen tegelijk met hetzelfde bedrag; zijn vermogen blijft gelijk, er is enkel substitutie tussen de vermogensbestanddelen.
-Bij de ontvanger idem in omgekeerde zin.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Terug naar “Weetjes”