Afkortingen voor de naam

Ruigekerel
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Afkortingen voor de naam

#1 , 10 apr 2019 14:40

Dag,

Graag had ik geweten waar ik de regels kan vinden voor de afkortingen die voor de naam worden geschreven, zoals ir., dr., mr.,... in België.

Ir. is voorbehouden voor mensen die een ingenieurstitel hebben behaald aan een universiteit. Burgerlijk, industrieel, bio- en zelfs handelsingenieur?
Mr. Is voorbehouden voor dragers van het diploma Rechten aan de universiteit.
Dr. is voorbehouden voor mensen die succesvol een doctoraatstitel behaald hebben.

Is dit lijstje volledig? Wat is de regel bij artsen, want die gebruiken ook gewoon dr/dr. voor hun naam, al hebben die meestal enkel een master-na-master behaald, geen doctoraat. Zijn die in overtreding, of is er echt geen wetgeving hierover?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 10 apr 2019 14:43

Dokter in de geneeskunde is met een k en een docter is met een c
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#3 , 10 apr 2019 14:49

Maar een dokter kan ook een doctor zijn.
En ingenieurs zijn nu ook masters.
Toch schrijft de burgerlijke ingenieur IR voor zijn naam en
de industrieel ingenieur ING.
Handelsingenieurs schrijven niets voor hun naam.

mr. is doorgaans de afkorting van mijnheer.
Masters die geen ingenieur of dokter zijn schrijven niets voor hun naam, behoudens hun voornaam.

Vanwaar deze merkwaardige belangstelling?
Wat is de juridische vraag?
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Reclame

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#4 , 10 apr 2019 15:39

https://www.taaltelefoon.be/dhr-m-mr
De heer wordt als dhr. afgekort. Voor meneer en mijnheer wordt de afkorting m. gebruikt. Als afkorting van meneer en mijnheer wordt soms ook mr. gebruikt, maar dat is niet aan te bevelen omdat mr. ook de afkorting van meester (in de rechten) is. Het is aan te bevelen meneer, mijnheer en de heer voluit te schrijven.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 10 apr 2019 15:48

Ik weet niet of dit nog van toepassing is

Een Veearts noemden we vroeger (50 jaar geleden) ook MEESTER.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#6 , 10 apr 2019 16:05

Hoe kon ik nu toch de "meesters" vergeten op een juridisch forum.
Trouwens die "meesters" waren vroeger de facto altijd "doctors", daarna "licentiaten" en nu "masters".
Er zijn driegeslachten van advocatenfamilies waar de oudere doctor is, de jongere een licentiaat en het piepkuiken een master.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Mathieu Rutten

#7 , 10 apr 2019 16:36

Beste,

Hier vind je alle antwoorden op je vragen zowel wat België als wat Nederland betreft.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Titulatuu ... _onderwijs
https://www.tuxx.be/nl/titels_en_graden ... or_master/

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige.

Oude Belg
Berichten: 3192

#8 , 10 apr 2019 16:38


mr. is doorgaans de afkorting van mijnheer.
Maar in het echte Nederlands is M. de afkorting voor mijnheer, en Mr. staat voor meester.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#9 , 10 apr 2019 18:29

Wat is echt Nederlands?
Wat echt Antwaarps is weet ik al.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

artemis
Berichten: 3293

#10 , 10 apr 2019 18:54

En dan is er verschil in titel-gebruik tussen Vlaanderen en Nederland, ook verschil tussen Vlaanderen en Wallonië.

Nog eentje, professor... Prof.
Onze cardioloog is Prof. Dr. X
Een goede vriend was heel zijn carrière docent aan de universiteit en werd aangesproken als professor, maar hij was geen Prof.
;)

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#11 , 10 apr 2019 19:14

En dan is er verschil in titel-gebruik tussen Vlaanderen en Nederland, ook verschil tussen Vlaanderen en Wallonië.

Nog eentje, professor... Prof.
Onze cardioloog is Prof. Dr. X
Een goede vriend was heel zijn carrière docent aan de universiteit en werd aangesproken als professor, maar hij was geen Prof.
;)
In België wordt een docent aan de univ wel degelijk aangesproken met "Professor"!!!
Uw vriend werd dus correct aangesproken met "Professor".
In Nederland daarentegen worden enkel hoogleraren met "professor" aangesproken.

In Franstalig België zijn leraars M.O. ook "professeur".

What's in a name.....
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

artemis
Berichten: 3293

#12 , 10 apr 2019 20:21

Ja, vandaar mijn onderscheid tussen aanspreektitel en officiële, geschreven titel. Mijn vriend draagt die geschreven titel niet.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#13 , 10 apr 2019 20:26

Als aanspreektitel wordt "professor" in België enkel gebruikt voor hoogleraren en docenten.
Voor de "leraar" in het M.O. niet, ook niet voor de Franstalige "professeur".

Uw vriend aan de universiteit wordt wél met professor aangesproken aangezien hij docent is.
Professor IS in B enkel een aanspreektitel, waarachter de hoogleraar, gewoon hoogleraar, buitengewoon hoogleraar, docent en buitengewoon docent schuilgaan.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Oude Belg
Berichten: 3192

#14 , 11 apr 2019 08:32

"Professor" is -in tegenstelling tot "dokter" géén beschermde titel in België. Iedereen mag zich dus professor noemen.
Professor Emeritus Oude Belg.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#15 , 11 apr 2019 08:40

"Professor" is -in tegenstelling tot "dokter" géén beschermde titel in België. Iedereen mag zich dus professor noemen.
Professor Emeritus Oude Belg.
Op mijn laatste werk als werknemer noemde iedereen mij Professor !

Ondanks ik maar tot mijn 14 jaar schoolgelopen heeft . :lol: :lol:
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Weetjes”