Vaders en moeders krijgen elk 1 maand meer verlof

Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

Re: Vaders en moeders krijgen elk 1 maand meer verlof

#16 , 29 aug 2011 12:06

Het krijgen van kinderen is een individuele keuze. Je betaalt al minder belastingen in dit geval, dus waarom moet er dan nog is kinderbijslag (die duidelijk ontoereikend is) betaald worden?
Omdat kinderen anders helemaal niet te betalen zijn? Weet je wat opvang kost? En kom nu niet af van: "Tja, als je per se met twee wil gaan werken", want met één inkomen raakt een gezin vandaag de dag niet rond, tenzij dit éne loon het loon van een topfunctie is. Kinderbijslag is inderdaad ruim ontoereikend. Ik wil niet zeggen dat wij problemen hebben om de eindjes aan elkaar te knopen, maar dit is enkel het geval omdat mijn loon aan de hoge kant is. Moest dit niet zo zijn, zou het "vechten om te overleven" zijn, en is die kinderbijslag echt wel nodig!
Waarom zou iemand niet gewoon 4/5 werken zonder dat de Staat moet tussenkomen m.a.w. 1/5 loonverlies lijden?
Heu... Als ik 1/5e vaderschapsverlof zou nemen, verlies ik daadwerkelijk 1/5e loon, hoor. OK, er is een kleine compensatie van de staat uit, maar da's amper een schamele 100 € (als de staat effectief 1/5e bijlegt, gaan ze er met 100 € van uit dat ik 500 € netto verdien in de maand?)
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
float

#17 , 29 aug 2011 12:20

1) De eerste pijler is onvoldoende om de pensioenen te kunnen blijven betalen. Er zijn veel werkgevers die via de 2e pijler (de aanvullende pensioenen) zelf hun werknemers 'helpen' bij het houden van een goed pensioen voor later. Iemand die werkt draagt bij aan de pensioenen, al mogen er 2.000.000 kinderen zijn, als slechts de helft werkt is niemand er iets mee.
2) Kinderopvang is fiscaal aftrekbaar. Ik weet dat dat veel kost, maar mensen moeten ook is nadenken vooraleer ze aan kinderen beginnen. Stel dat ik heel graag een hond heb, maar ik kan het niet betalen, ga je dan ook een hond kopen? Als je die hond dan echt wil en je het dan budgettair moeilijk hebt om de eindjes aan elkaar te knopen, dan is dat een bewuste keuze. Het voorbeeld klink misschien belachelijk maar voor sommige mensen is een hond zoals een kind.

De algemene vraag is eigenlijk welke zijn de hoofdtaken van een Staat. Ik heb niets ten opzichte van het solidariteitsmechanisme van onze sociale zekerheid, maar indien er zou geknipt worden in "nutteloze" premies, etc. dat ze die dan afschaffen en misschien wordt de taxatie op het loon lager waardoor er meer overblijft. Heeft niet iedereen graag meer op het einde van de maand dan af en toe is een extraatje?

Turaki

#18 , 29 aug 2011 12:51

1) De eerste pijler is onvoldoende om de pensioenen te kunnen blijven betalen. Er zijn veel werkgevers die via de 2e pijler (de aanvullende pensioenen) zelf hun werknemers 'helpen' bij het houden van een goed pensioen voor later. Iemand die werkt draagt bij aan de pensioenen, al mogen er 2.000.000 kinderen zijn, als slechts de helft werkt is niemand er iets mee.
Tot nu toe is dit altijd voldoende geweest, en men wist dat men maatregelen moest nemen om te voorkomen dat de 1e pijler onvoldoende zou worden. Hier is de regering in de fout gegaan door dit niet tijdig aan te pakken.
2) Kinderopvang is fiscaal aftrekbaar. Ik weet dat dat veel kost, maar mensen moeten ook is nadenken vooraleer ze aan kinderen beginnen. Stel dat ik heel graag een hond heb, maar ik kan het niet betalen, ga je dan ook een hond kopen? Als je die hond dan echt wil en je het dan budgettair moeilijk hebt om de eindjes aan elkaar te knopen, dan is dat een bewuste keuze. Het voorbeeld klink misschien belachelijk maar voor sommige mensen is een hond zoals een kind.
Alleen mensen die genoeg verdienen mogen een kind krijgen? Beetje kortzichtig en racistisch (racisme op basis van vermogen).
Wat ga je trouwens doen om dit te voorkomen? Verplichte sterilisatie op basis van inkomen?
Wat met kinderen die toch "pech" hebben en geboren worden in een arm gezin? Aan hun lot overlaten?
En mensen die hun hond behandelen als hun kind, laten we daar maar over zwijgen...
De algemene vraag is eigenlijk welke zijn de hoofdtaken van een Staat. Ik heb niets ten opzichte van het solidariteitsmechanisme van onze sociale zekerheid, maar indien er zou geknipt worden in "nutteloze" premies, etc. dat ze die dan afschaffen en misschien wordt de taxatie op het loon lager waardoor er meer overblijft. Heeft niet iedereen graag meer op het einde van de maand dan af en toe is een extraatje?
Laten we eerst knippen in de nutteloze kados aan de grote firmas en vermogens. Kost ongelooflijk meer aan de staat.

Reclame

Gebruiker21

#19 , 29 aug 2011 13:06

Daar heb je het: de WERKLOOSHEID is de goortste "slokop". Niet de weinig "voordelen" voor de ouders. Het feit dat de eerste pijler onvoldoende is, is a. door de vergrijzing en b. door de te hoge werkloosheid.
2) Kinderopvang is fiscaal aftrekbaar.
Die aftrekbaarheid is een lachertje.
Ik weet dat dat veel kost, maar mensen moeten ook is nadenken vooraleer ze aan kinderen beginnen.
Wij hebben zeer goed nagedacht, en de fiscale aftrekbaarheid van de opvang + de kinderbijslag + de gunstige invloed op uw belastingen (hoewel je ook dat niet moet overroepen), maakten het haalbaar voor ons. Schaf die dingen af, en het was niet te betalen. En als het voor ons niet te betalen is, zal het voor zeer veel gezinnen niet te betalen zijn. Gevolg: niemand met verstand begint aan kinderen! Als er dan al geboren worden, zal het mogelijk in gezinnen zijn waar er niet over negedacht werd, met alle gevolgen van dien (kinderen in de marginaliteit, kansarmoede, werkloosheid, enz...)
Stel dat ik heel graag een hond heb, maar ik kan het niet betalen, ga je dan ook een hond kopen?
Gaat die hond later ook iets bijdragen aan de maatschappij? Gaat deze later gaan werken en belastingen betalen? Ik dacht het niet. Daar stopt uw vergelijking, dus. Een hond heeft geen enkel nut voor de maatschappij, kinderen wel (indien ze niet in de werkloosheid belanden).
Van mij mogen de "extraatjes" ook afgeschaft worden als daardoor de nettolonen omhoog gaan. Maar dan nog vind ik dat mensen die aan de maatschappij van de toekomst bijdragen door voor kinderen te kiezen, daar voor beloond mogen worden. Zonder hen (= zonder kinderen), is er geen toekomst voor het Vlaamse / Belgische volk. Zo simpel is het.

Als er moet bespaart worden in de sociale zekerheid, doe het dan op de werkloosheidsuitkeringen, de misbruiken in de invaliditeitsuitkeringen (De Gucht heeft meer dan gelijk!), maak werk van het vluchtelingenbeleid (afin, zorg dat er een beleid komt), enz... Maar bespaar niet op dingen die bijdragen aan de toekomst van onze maatschappij (= kinderbijslag, onderwijs, kinderopvang, enz...)
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

float

#20 , 29 aug 2011 14:03

Alleen mensen die genoeg verdienen mogen een kind krijgen? Beetje kortzichtig en racistisch (racisme op basis van vermogen).
Wat ga je trouwens doen om dit te voorkomen? Verplichte sterilisatie op basis van inkomen?
Wat met kinderen die toch "pech" hebben en geboren worden in een arm gezin? Aan hun lot overlaten?
En mensen die hun hond behandelen als hun kind, laten we daar maar over zwijgen...
Dat heb ik nooit gezegd. Mijn punt was dat er moet over nagedacht moet worden vooraleer men aan eender wat begint.
Er moet niets gedaan worden om dat te voorkomen, maar dan moet er daarna ook niet geklaagd worden dat het te duur is. Als je bewust een keuze neemt, dan draag je daar ook de risico's van. Als het dan bv. met kinderen moeilijk wordt, dan moet je maar posten zoeken waarop je kunt besparen. Zo moet iedereen dat doen.

Is het de fout van de maatschappij dat die kinderen arm worden geboren? Neen, maar ze kan er wel voor opdraaien grof gezegd. Is dat dan wel aanvaardbaar?

float

#21 , 29 aug 2011 14:08

De hond was louter een voorbeeld van aankoop Tom. Het punt hier was dat mensen moeten nadenken vooraleer ze overgaan tot het kopen van iets. Het was ook niet specifiek op uw situatie ;-)

Het totaalpakket is een EN EN EN verhaal. Je kunt niet die dingen afschaffen zonder zaken zoals de loonkost te veranderen of de manier van het innen van de belastingen.

Gebruiker21

#22 , 29 aug 2011 14:18

De aanleiding van mijn opmerking was uw reactie "wie gaat dat blijven betalen?" op het bericht van het ouderschapsverlof. Vandaar...

Ik wou enkel duidelijk maken dat kinderen levensnoodzakelijk zijn voor de toekomst. Daar moet in geïnvesteerd worden, niet op bespaart. Als er moet bespaart worden, die dat dan op diegenen die van het systeem profiteren! Dit zijn niet de ouders, maar de langdurig werklozen, de "vals-gehandicapten", de economische vluchtelingen, enz...

Het geld dat een kind kost, is trouwens verwaarloosbaar (afin, je moet het geld wel hebben, natuurlijk) als je het vergelijkt met de tijd en energie die zo'n kind kost. Zowel je nachtrust, sociale leven, vrije tijd, enz... "gaan er op achteruit" als ik het zo mag zeggen. Je krijgt er genoeg voor terug, daar niet van, maar toch.

Turaki

#23 , 29 aug 2011 15:15

Is het de fout van de maatschappij dat die kinderen arm worden geboren? Neen, maar ze kan er wel voor opdraaien grof gezegd. Is dat dan wel aanvaardbaar?
Is het de schuld van het kind? Moeten we het kind maar aan zijn/haar lot overlaten?
Met hulp van de maatschappij maken deze kinderen een veel grotere kans op een succesvol leven, zonder in de criminalteit, invaliditeit, werkloosheid terecht te komen. Dus ja, de maatschappij moet hier voor opdraaien, al is het maar om grotere kosten in de toekomst te vermijden.

roderidder
Topic Starter
Contacteer: Website

#24 , 29 aug 2011 16:16

Dat bovendien gaan vergelijken met het buitenland op basis van aantal dagen is ook nogal simplistisch omdat er evenveel sociale modellen zijn als er landen zijn.
In Nederland kan een nu kersverse papa 2 dagen genieten van de baby, dus overmorgen moet hij terug naar het werk. Wij zitten met 10 dagen wat meer in de middenmoot voor onze papa's. Naast dat geboorteverlof zijn er in de verschillende landen (2 landen hebben geloof ik 0 dagen geboorteverlof voor de papa's) ook nog ouderschapsverlof.
Het doel van Europese richtlijnen is toch dat de al de verschillende modellen van de Europese landen dichter naar elkaar te laten groeien.

Met de crisis van Griekenland nog vers in het hoofd weten wij dat de EU niet zal toelaten dat andere landen NIET mogen moeien in de ballans van inkomsten/uitgaven.
Kortom ieder controleert ieder in de hoop dat men niet voor een soort vaststelling komt te staan "land x en land Y van de EU zijn failliet"

Een niet zo recent overzicht:
http://vaderkenniscentrum.blogspot.com/2008/06/108.html" onclick="window.open(this.href);return false;

RR

float

#25 , 29 aug 2011 19:16

Is het de schuld van het kind? Moeten we het kind maar aan zijn/haar lot overlaten?
Met hulp van de maatschappij maken deze kinderen een veel grotere kans op een succesvol leven, zonder in de criminalteit, invaliditeit, werkloosheid terecht te komen. Dus ja, de maatschappij moet hier voor opdraaien, al is het maar om grotere kosten in de toekomst te vermijden.
Welke hulp krijgt het kind dan momenteel?

vtec

#26 , 29 aug 2011 23:01

Die aftrekbaarheid is een lachertje.
Inderdaad : 220 dagen x 25€/dag betalen (in privé-opvang zit je helaas aan dit bedrag zonder als koppel grootverdiener te zijn...) voor opvang en daarvoor een schamele 5€/dag voor terugkrijgen (na 1,5 -2 jaar dan nog via de belastingaangifte). Reken dit voor 2 kinderen gedurende 2 tot 2,5 jaar. Tel daar gerust het kindergeld bij op van zegge en schrijve 160,55€ per maand voor 2 kinderen. Je moet bijna altruïst zijn om nog kinderen te willen :wink:

Volledig akkoord met Tom zijn posts; op deze manier gaapt de werkloosheidsval voor mensen met een lager inkomen : als ze zelf de opvang van hun kinderen organiseren, houden ze op het eind van de maand meer over, zeker als ze daarvoor met 1 ipv met 2 auto's verder kunnen - en extra quality time als kers op de taart :twisted:

roderidder
Topic Starter
Contacteer: Website

#27 , 29 aug 2011 23:26

"wie gaat dat blijven betalen?"
Piramidestelsels als inverstering alsook van die kettingbrieven van "betaal de vorige 6 en ga op zoek naar 6 nieuwe personen die U zullen betalen" zijn onwettig.
De maatschappij moet betalen. Het welzijn van zijn burgers zal hopelijk toch één van het dierbaarste zijn van onze maatschappij. De maatschappij heeft belang aan een gezonde en evenwichtige instroom van burgers. (lees er zouden genoeg oude bejaarden waardig genoeg moeten kunnen sterven)

Feit is dat als de maatschappij investeert in goede opvoeding, dat dit loont, alé daar ga ik toch van uit.

* * *
op deze manier gaapt de werkloosheidsval voor mensen met een lager inkomen : als ze zelf de opvang van hun kinderen organiseren, houden ze op het eind van de maand meer over
Euh...

Men organiseert of stimuleerd van overheidswege een beleid waar meer moeders dan vaders betrokken raken bij de opvoeding van hun kinderen

RR
Laatst gewijzigd door roderidder op 29 aug 2011 23:39, 1 keer totaal gewijzigd.

Turaki

#28 , 30 aug 2011 07:32

Welke hulp krijgt het kind dan momenteel?
Belastingsvoordeel voor de ouders, mogelijkheid tot tijdskrediet voor de ouders (waardoor er minder geld naar opvang moet, en er feitelijk meer geld overblijft), verhoogt kindergeld, verlaagde inschrijvingsgelden voor hoger onderwijs, studiebeurs, enkel remgeld te betalen bij dokter, verlaagde maximumfactuur, ...
Alles waardoor er meer geld ter beschikking blijft voor de ouders, vergroot de kansen van het kind. (Niet dat deze gelden daarmee altijd goed gebruikt worden (met uitzondering van verlaagde kosten, geen rechtstreeks voordeel voor de ouders hier).)

Gebruiker21

#29 , 30 aug 2011 08:38

Los van het financiële, blijft ook het feit dat iedereen zomaar kinderen kan en mag krijgen, terwijl er genoeg "koppels" zijn, die niet in staat zijn dat kind een deftig leven / een deftige opvoeding te bezorgen. Ik vind het nog steeds vreemd dat je om te mogen vissen, een vergunning nodig hebt (of om te mogen rijden, noem maar op), maar om kinderen te krijgen...? Neen, doe maar op, zelfs al heb je al drie kinderen gehad die nu alle drie in een pleeggezin zitten, dan nog mag je verder "kweken". Aan dit soort toestanden zou ook eens paal en perk moeten gesteld worden. Ik besef dat dit geen makkelijke materie is omdat het zeer emotioneel geladen is, maar soms moet je emotionele zaken op een puur rationele manier benaderen.

float

#30 , 30 aug 2011 09:10

Inderdaad.

Terug naar “Weetjes”