1) De eerste pijler is onvoldoende om de pensioenen te kunnen blijven betalen. Er zijn veel werkgevers die via de 2e pijler (de aanvullende pensioenen) zelf hun werknemers 'helpen' bij het houden van een goed pensioen voor later. Iemand die werkt draagt bij aan de pensioenen, al mogen er 2.000.000 kinderen zijn, als slechts de helft werkt is niemand er iets mee.
Daar heb je het: de WERKLOOSHEID is de goortste "slokop". Niet de weinig "voordelen" voor de ouders. Het feit dat de eerste pijler onvoldoende is, is a. door de vergrijzing en b. door de te hoge werkloosheid.
2) Kinderopvang is fiscaal aftrekbaar.
Die aftrekbaarheid is een lachertje.
Ik weet dat dat veel kost, maar mensen moeten ook is nadenken vooraleer ze aan kinderen beginnen.
Wij hebben zeer goed nagedacht, en de fiscale aftrekbaarheid van de opvang + de kinderbijslag + de gunstige invloed op uw belastingen (hoewel je ook dat niet moet overroepen), maakten het haalbaar voor ons. Schaf die dingen af, en het was niet te betalen. En als het voor ons niet te betalen is, zal het voor zeer veel gezinnen niet te betalen zijn. Gevolg: niemand met verstand begint aan kinderen! Als er dan al geboren worden, zal het mogelijk in gezinnen zijn waar er niet over negedacht werd, met alle gevolgen van dien (kinderen in de marginaliteit, kansarmoede, werkloosheid, enz...)
Stel dat ik heel graag een hond heb, maar ik kan het niet betalen, ga je dan ook een hond kopen?
Gaat die hond later ook iets bijdragen aan de maatschappij? Gaat deze later gaan werken en belastingen betalen? Ik dacht het niet. Daar stopt uw vergelijking, dus. Een hond heeft geen enkel nut voor de maatschappij, kinderen wel (indien ze niet in de werkloosheid belanden).
De algemene vraag is eigenlijk welke zijn de hoofdtaken van een Staat. Ik heb niets ten opzichte van het solidariteitsmechanisme van onze sociale zekerheid, maar indien er zou geknipt worden in "nutteloze" premies, etc. dat ze die dan afschaffen en misschien wordt de taxatie op het loon lager waardoor er meer overblijft. Heeft niet iedereen graag meer op het einde van de maand dan af en toe is een extraatje?
Van mij mogen de "extraatjes" ook afgeschaft worden als daardoor de nettolonen omhoog gaan. Maar dan nog vind ik dat mensen die aan de maatschappij van de toekomst bijdragen door voor kinderen te kiezen, daar voor beloond mogen worden. Zonder hen (= zonder kinderen), is er geen toekomst voor het Vlaamse / Belgische volk. Zo simpel is het.
Als er moet bespaart worden in de sociale zekerheid, doe het dan op de werkloosheidsuitkeringen, de misbruiken in de invaliditeitsuitkeringen (De Gucht heeft meer dan gelijk!), maak werk van het vluchtelingenbeleid (afin, zorg dat er een beleid komt), enz... Maar bespaar niet op dingen die bijdragen aan de toekomst van onze maatschappij (= kinderbijslag, onderwijs, kinderopvang, enz...)