verplichte MRI scan bij fokken cavalier K.C

willywonka
Topic Starter
Berichten: 21
Juridisch actief: Nee

verplichte MRI scan bij fokken cavalier K.C

#1 , 04 apr 2021 06:01

Hallo,
Ik lees dat een aantal onderzoeken (oa MRI scan) verplicht is bij cavaliertjes waar men mee wil fokken.
Nu is mijn vraag of deze verplichting er ook is voor "occasionele kwekers" en '"hobbykwekers" of alleen voor "professionele kwekers" en de 'kweker/handelaar" ... en wat als het bvb gaat over pups uit het buitenland?
En wat als de kweker niet kan aantonen dat deze onderzoeken hebben plaatsgevonden ?
Ik stelde al enkele keren de vraag of aan verschillende fokkers, en heb nog geen enkel antwoord gekregen...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
willywonka
Topic Starter
Berichten: 21
Juridisch actief: Nee

#2 , 04 apr 2021 09:01

en 2e vraag ; ik las ook dat het niet toegestaan is om te kweken met 2 verschillende rassen, maar toch zie ik dat er vlotjes puppies aangeboden worden cavalier X fox .... als ik dan info vraag zijn opeens alle pups verkocht, maar de advertentie blijft wel online staan.
Klopt het dat rassen niet mogen gemixt worden, of zijn er uitzonderingen ?

bosprocureur
Berichten: 6836

#3 , 04 apr 2021 09:42

Eigenlijk moest dat ongebreideld doorfokken op negatieve eigenschappen onder de wet op de dierenbescherming vallen, veeleer dàt dan hondenrassen laten vermengen (veel gezondere nakomelingen, maar minder naar de zin van de lobby van de fokkers ? )

Reclame

willywonka
Topic Starter
Berichten: 21
Juridisch actief: Nee

#4 , 05 apr 2021 14:56

mijn cavaliertje is overleden, afwijking aan de hartklep, ik heb zijn strijd meegemaakt, en behalve dat ik hem enorm mis krijg ik die laatste beelden van hem niet uit mijn hoofd...
Blijkt dus dat die hartklepproblemen, samen met de ziekte cm/sm heel erg gekend is bij cavaliers, daarom is het nu ook verplicht om hartonderzoek en mri scan te doen bij dieren waarmee gekweekt gaat worden... ik contacteerde de laatste weken ongeveer 20!!!! kwekers/verkopers, en telkens ik vraag of de testen gedaan werden komt er ofwel geen enkele reactie meer, of zijn opeens alle pups verkocht..... zegt genoeg natuurlijk,....en hier is dan niks aan te doen ? ik kreeg ondertussen via een medewerker van cavalier.be antwoord op mijn vragen, die tests zijn verplicht voor elk type kweker...

willywonka
Topic Starter
Berichten: 21
Juridisch actief: Nee

#5 , 05 apr 2021 15:03


bosprocureur
Berichten: 6836

#6 , 05 apr 2021 15:41

Net daarom dat je bij keuze van het ras, mijns inziens, best rekening houdt met die (Onbewust???) in het ras ingefokte zware gebreken; zowat bij alle "kortsnuiten" terug te vinden. Die rassen worden soms smalend toybreeds genoemd, maar dat is m.i. geen reden om ze in stand te houden, laat staan te propageren.

Maar ik vrees dat dit een reactie is die eerder in het praatcafé thuishoort :)

artemis
Berichten: 3292

#7 , 05 apr 2021 16:37

Ik vrees dat die vreemde reacties die u kreeg van broodfokkers kwamen, die uiteraard niet testen. Blijf daar weg! Veel hondjes van dit ras hebben ook te maken met chronische hoofdpijn omdat hun schedel te klein is geworden voor hun hersentjes.
Sorry, dit is inderdaad praatcafé...

jef007
Berichten: 1679

#8 , 09 apr 2021 16:00

ik heb ook regelmatig hoofdpijn, zou ik dan ook veeeeel hersenen hebben?? :lol: :lol:

willywonka
Topic Starter
Berichten: 21
Juridisch actief: Nee

#9 , 20 apr 2021 00:27

Ik vrees dat die vreemde reacties die u kreeg van broodfokkers kwamen, die uiteraard niet testen. Blijf daar weg! Veel hondjes van dit ras hebben ook te maken met chronische hoofdpijn omdat hun schedel te klein is geworden voor hun hersentjes.
Sorry, dit is inderdaad praatcafé...
Hallo,
die chronische hoofdpijn waar u naar verwijst is syringomyelia. Dat is 1 van de 3 erfelijke aandoeningen waarop cavalier fokdieren in theorie op getest zouden moeten worden (sm is enkel vast te stellen met een mri scan, maar in tegenstelling tot de hartafwijking kan deze ziekte reeds vastgesteld worden op heel jonge leeftijd, en het is dus perfect mogelijk om pups te kweken die vrij zijn van deze ziekte.

Ik ben het helemaal eens met u dat deze reacties van broodfokkers komen, maar ik heb moeten vaststellen dat het overgrote deel van de erkende fokkers in Belgie deze testen niet uitvoerd.... Hoe is dit mogelijk ? Blijkbaar is er geen enkele vorm van controle hierop !!!!???!!!!

willywonka
Topic Starter
Berichten: 21
Juridisch actief: Nee

#10 , 20 apr 2021 00:38

Net daarom dat je bij keuze van het ras, mijns inziens, best rekening houdt met die (Onbewust???) in het ras ingefokte zware gebreken; zowat bij alle "kortsnuiten" terug te vinden. Die rassen worden soms smalend toybreeds genoemd, maar dat is m.i. geen reden om ze in stand te houden, laat staan te propageren.

Maar ik vrees dat dit een reactie is die eerder in het praatcafé thuishoort :)
Ik begrijp uw reactie, maar het is toch net om deze ingefokte zware gebreken zoveel mogelijk te vermijden, en op termijn uit het ras te krijgen, dat het verplicht is om de fokdieren te testen op deze aandoeningen??? (voor alle duidelijkheid : ik heb het hier alleen over cavaliertjes).

willywonka
Topic Starter
Berichten: 21
Juridisch actief: Nee

#11 , 20 apr 2021 00:44

ik heb ook regelmatig hoofdpijn, zou ik dan ook veeeeel hersenen hebben?? :lol: :lol:
Aan uw nogal ongepaste reactie te merken denk ik niet dat er bij u sprake zal zijn van (te) veel hersenen, integendeel...
Deze aandoening (syringomyelia) komt trouwens ook voor bij mensen, en er is echt niks grappig aan.

willywonka
Topic Starter
Berichten: 21
Juridisch actief: Nee

#12 , 20 apr 2021 00:53

Eigenlijk moest dat ongebreideld doorfokken op negatieve eigenschappen onder de wet op de dierenbescherming vallen, veeleer dàt dan hondenrassen laten vermengen (veel gezondere nakomelingen, maar minder naar de zin van de lobby van de fokkers ? )
Deze wetgeving is blijkbaar opgenomen in het fokkerijbesluit en zou onder de bevoegdheid van het ministerie van landbouw vallen...
Ik ben het volkomen eens met u dat dit onder de wet op de dierenbescherming zou moeten vallen, maar dat is dus niet het geval...(dierenwelzijn liet mij droogjes weten dat dit niet hun verantwoordelijkheid is, geen verdere uitleg...)

Terug naar “Weetjes”