Moeskopperij

Matiava
Topic Starter
Berichten: 11

Moeskopperij

#1 , 10 sep 2011 11:36

Moeskoppen of moeskopperij is eeuwenoud en heeft er bijgevolg een lange carrière opzitten in ons strafwetboek.

Deze term werd weggelegd voor "zij die veldvruchten of andere nuttige voortbrengsels van de bodem die nog niet los van de grond zijn, roven." (art. 557, 6° Sw.). Iemand die tijdens het fietsen een appeltje plukt van de boom van de fruitboer kan zich aldus verwachten aan een strafrechtelijke vervolging.

Met de depenalisering van bepaalde strafrechtelijke inbreuken (tot invoering van de gemeentelijke administratieve sancties), werd dit artikel verwijderd uit ons strafwetboek. De enige manier om dit misdrijf terug te leven te roepen is door middel van het opnemen ervan in een gemeentelijke reglementering.

Bij mijn weten voelde geen enkele gemeente zich tot nu toe geroepen het verouderde misdrijf van moeskoppen een plaats te geven in de reglementen. Tot op een mooie dag de gemeenteraad van Zwijndrecht tot het volgende besluit kwam:

"Omdat moeskopperij toch nog een actueel wanbedrijf is wordt voorgesteld om het politiereglement aan te passen.
Hoofdstuk V Openbare rust - afdeling 5 Hinder of last aandoen, kan aangevuld wordt met een artikel 5.5.3: 'Het roven van veldvruchten of ander voortbrengselen van de bodem (moeskopperij) is verboden."

Omdat moeskoppen in vele andere gemeenten wel eens voor wrevel durft te zorgen (bv. in Haspengouw), betekent dit misschien het startschot voor de revival van het moeskoppen. Denk dus maar twee keer na alvorens die sappige appel te plukken van de buren. :)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
jola
Berichten: 4

#2 , 07 okt 2011 19:55

is een aparte strafbaarstelling wel nodig? uiteindelijk is het diefstal (bedrieglijk wegnemen van andermans goed)

WP002
Berichten: 1481

#3 , 14 okt 2011 15:26

Off topic: ik vind het wel een prachtig Nederlands woord.
Twee gevangenen zitten in de cel.
Gevangene 1: "Ik zit hier voor belastingfraude. En gij?"
Gevangene 2: "Ik ben een moeskopper".

Reclame

Terug naar “Weetjes”