Gele hesjes

gumball4000
Topic Starter
Berichten: 78

Gele hesjes

#1 , 03 dec 2018 23:42

Naar aanleiding van het gebeuren rond de gele hesjes, vroeg ik mij het volgende af.
In Frankrijk is alles begonnen door de oproep van één burger. Stel dat dit in België zou gebeuren, kan die persoon op één of ander manier vervolgd worden voor de geleden nationale schade?
Of kan m’n stellen dat deze persoon nooit tot vandalisme opgeroepen heeft en dus niet vervolgbaar is?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Didymus
Berichten: 2061

#2 , 04 dec 2018 12:22

Dat laatste uiteraard. Anders zou niemand nog een protest of betoging durven te organiseren.
"sowieso" schrijf je zo.

cesto
Berichten: 322

#3 , 04 dec 2018 18:32

Naar aanleiding van het gebeuren rond de gele hesjes, vroeg ik mij het volgende af.
In Frankrijk is alles begonnen door de oproep van één burger. Stel dat dit in België zou gebeuren, kan die persoon op één of ander manier vervolgd worden voor de geleden nationale schade?
Of kan m’n stellen dat deze persoon nooit tot vandalisme opgeroepen heeft en dus niet vervolgbaar is?
Heel rare vraag :? ...Op welke grondslag zou die persoon kunnen/moeten worden vervolgd?

Reclame

DieterDM
Berichten: 25
Juridisch actief: Nee

#4 , 06 dec 2018 18:20

Ik denk dat als men je kan identificeren er toch enkele dingen zijn:

- Aanzet tot vandalisme;
- aanzetten tot het plegen van misdaden en wanbedrijven;

"als daders van een misdaad of een wanbedrijf worden gestraft: zij die, het zij door woorden in openbare bijeenkomsten of plaatsen gesproken, hetzij door enigerlei geschrift, drukwerk, prent of zinnebeeld, aangeplakt, rondgedeeld of verkocht, te koop geboden of openlijk tentoongesteld, het plegen van het feit rechtstreeks hebben uitgelokt, onverminderd de straffen die bij de wet bepaald zijn tegen daders van aanzetting tot misdaden of wanbedrijven, zelfs voor het geval dat die aanzetting zonder gevolg is gebleven."

Ik ben geen jurist, maar dat kwam nu even in me op. De juristen onder ons zullen me verbeteren of verduidelijken ;-)

B.Debuck
Berichten: 335
Juridisch actief: Nee

#5 , 10 dec 2018 11:16

De aanstokers vragen niet om wanbedrijven te plegen, ze vragen enkel om op straat te komen en te manifesteren. Dit zijn geen verboden zaken.

Terug naar “Actuele Thema's”