West-Vlamingen krijgen voortaan keuzemenu als ze hulpdiensten bellen

Jabbe
Topic Starter
Berichten: 586

West-Vlamingen krijgen voortaan keuzemenu als ze hulpdiensten bellen

#1 , 28 sep 2018 17:02

Belga meldde vandaag:
‘Voor ziekenwagen of brandweer, druk 1. Voor politie, druk 2.’ Wie vanaf 1 oktober in de provincies West-Vlaanderen en Namen een noodnummer belt, zal die keuze moeten maken, meldt de FOD Binnenlandse Zaken.

Op basis van de resultaten van het testproject in beide provincies zal in de komende maanden beslist worden of het systeem naar het hele land moet worden uitgebreid.

Het keuzemenu zal te horen zijn ongeacht of er naar 112, 101 of het oude nummer 100 wordt gebeld. De maatregel moet vermijden dat de telefonisten de oproepen moeten doorschakelen. Achter de nummers 112 en 101 gaan immers twee verschillende structuren voor het beheer van noodoproepen schuil: een voor medische hulp en de brandweer, de andere voor de politie.

Zodra de beller zijn keuze maakt, wordt hij doorgeschakeld naar een operator van de juiste noodcentrale. Als er geen cijfer wordt ingetoetst, wordt de boodschap één keer herhaald en daarna wordt de beller automatisch doorgeschakeld naar de noodcentrale. De operator kan dan nog steeds naar het juiste oproepcentrum doorschakelen.
Alemaal goed en wel voor de doorsnee burger in dit land. Maar wat met de doorsnee anderstalige toerist, die de dringend de hulpdiensten belt, maar niet weet wat te doen, bij het horen van het keuzemenu. De toerist begrijpt niet dat er een automatische doorschakeling is en raakt misschien in paniek. Leg dat maar eens vooraf uit. En krijgen we bij hoogdringendheid in Brussel voortaan tweetalige boodschappen? Benieuwd hoe ze dat weer gaan ontvlooien...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12813

#2 , 28 sep 2018 17:53

Het probleem voor een toerist zal niet anders zijn in het buitenland.

Didymus
Berichten: 2061

#3 , 29 sep 2018 17:39

Paar jaar geleden in Italië eens de 112 gebeld (in het Engels) voor een vechtpartij. Operator verbond mij zoals gevraagd door met de politie en ik kreeg er onmiddellijk een tolk bij in het gesprek.

Over het algemeen loop ik niet hoog op met de Italiaanse overheid en nog veel minder met hun talenkennis (ze spreken ginder alle talen zolang het maar Italiaans is ;)), maar dit was voor mij echt een positieve verrassing.
"sowieso" schrijf je zo.

Reclame

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 30 sep 2018 18:01

Was Oost-Vlaanderen niet bezig met één alarmcentrale ?

Gaan experimenteren met noodnummers ...
Met een procedure die noodoproepen vertraagt, niet-nederlandstalige oproepers voor een raadsel zet ...

Het wordt hoe langer hoe zotter in dit land

Issued
Berichten: 1227

#5 , 01 okt 2018 07:22

Het huidige systeem is niet goed. De samenwerking tussen de calltaking/dispatching van de diensten 100 en 101 is slecht en heeft soms zware gevolgen voor het werk op het terrein.

Wat er de juiste oplossing is weet ik niet, maar het kan geen kwaad dat men dit probeert te verbeteren.

artemis
Berichten: 3293

#6 , 01 okt 2018 11:03

Ha, ik dacht even dat je bedoelde: druk 1 voor Nederlands, druk 2 voor ...

Sorry maar ik kon het even niet laten :)

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#7 , 01 okt 2018 13:03

Het huidige systeem is niet goed. De samenwerking tussen de calltaking/dispatching van de diensten 100 en 101 is slecht en heeft soms zware gevolgen voor het werk op het terrein.

Wat er de juiste oplossing is weet ik niet, maar het kan geen kwaad dat men dit probeert te verbeteren.
Meeste landen werken met 1 alarmcentrale : 112 (EU) / 911 (US) / 999 (UK)

Jabbe
Topic Starter
Berichten: 586

#8 , 04 okt 2018 11:45

Het huidige systeem is niet goed. De samenwerking tussen de calltaking/dispatching van de diensten 100 en 101 is slecht en heeft soms zware gevolgen voor het werk op het terrein.

Wat er de juiste oplossing is weet ik niet, maar het kan geen kwaad dat men dit probeert te verbeteren.
Meeste landen werken met 1 alarmcentrale : 112 (EU) / 911 (US) / 999 (UK)
Op 112.be vermeldt men:
Het noodnummer “112” is het enige noodnummer waarnaar je in heel Europa gratis kan bellen als je dringend hulp nodig hebt van de brandweer, een medisch team of de politie.

Als je in België naar het noodnummer 112 belt voor de politie, word je doorgeschakeld naar het noodnummer 101. Hierdoor kan er kostbare tijd verloren gaan. We raden je daarom aan om voor dringende politiehulp rechtstreeks het noodnummer 101 te bellen.
Voor wat betreft de West-Vlaming of de inwoner uit Namen:
Hoe werkt het keuzemenu?

Indien je in de provincies Namen en West-Vlaanderen dringend hulp van een ziekenwagen, de brandweer of de politie nodig heeft, moet je het volgende doen:

1. Bel naar het nummer 112

2. Luister naar de boodschap :

« Noodcentrale, blijf aan de lijn.

- Voor ziekenwagen of brandweer, druk 1

- Voor politie, druk 2 »

3. Maak uw keuze : 1 of 2

4. Blijf aan de lijn, een operator zal uw oproep beantwoorden.

Eerst hoor je dus het keuzemenu. Zodra je je keuze valideert door op 1 of 2 te drukken word je doorgeschakeld naar een operator van de juiste noodcentrale. Indien je geen keuze maakt, wordt de boodschap één keer herhaald en word je daarna automatisch doorgeschakeld naar de noodcentrale die territoriaal bevoegd is. Indien je een verkeerde keuze maakt, word je, net zoals nu, door de operator naar het juiste oproepcentrum doorgeschakeld. Je zal in alle gevallen geholpen worden indien je naar het noodnummer 112 belt.

In de loop van de komende maanden zal de FOD Binnenlandse Zaken beoordelen of dit keuzemenu naar het volledige land moet worden uitgebreid. Dit zal gebeuren op basis van de resultaten van het testproject in de provincies Namen en West-Vlaanderen.

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#9 , 04 okt 2018 16:06

:roll: :roll: Doorschakelen is tijdsverlies, maar gedwongen naar een keuzemenu laten luisteren niet ...

Terug naar “Actuele Thema's”