Huurwet Vlaanderen Dierenwelzijn

eylis
Topic Starter
Berichten: 8837

Huurwet Vlaanderen Dierenwelzijn

#1 , 26 aug 2018 13:40

De nieuwe regel mbt het houden van een huisdier in een huurwoning https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2018/08/26 ... oning-nie/

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5917
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 26 aug 2018 13:45

Nu nog een formule toevoegen die de toegelaten hoeveelheid diermassa weergeeft in functie van de oppervlakte van het appartement.
En uiteraard een verplicht certificaat: het GDW (Groot Dieren Welzijn).
En een boete als men verhuurt zonder het verplichte certificaat.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 26 aug 2018 15:49

En de verplichting om in woningen diervriendelijke materialen te gebruiken. Te bewijzen door een attest af te leveren door een dierenarts, en dit bij iedere verhuring of verkoop.

Reclame

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#4 , 26 aug 2018 16:35

Heb ik iets gemist in het Staatsblad?

Blaatpraat
Berichten: 3793

#5 , 26 aug 2018 18:03

Lijkt mij voorlopig te gaan om een uitspraak in functie van de aankomende verkiezingen (zoals er de laatste dagen enorm veel zijn, en er een aantal de media haalt).
Zolang het niet concreet in een wet (of welke variant dan ook) gegoten zit, mag Weyts nog zoveel zeggen in de media wat hij wilt, het zal niet kloppen.
Dus akkoord met Scorpioen: eerst wachten op het Staatsblad.

Voor de rest wel akkoord met dit besluit, maar ik vrees dat er in de praktijk weinig zal veranderen (verhuurders zijn immers nog altijd vrij om te verhuren aan wie ze willen, dus mensen met huisdieren zullen er niet inkomen; het enige verschil zal zijn dat mensen het nog meer in het geniep zullen doen).

Thomas Morus
Berichten: 5917
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#6 , 26 aug 2018 18:49

Veel politici maken geen onderscheid tussen hun wensen en de werkelijkheid.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

tira00
Berichten: 929

#7 , 26 aug 2018 19:08

Lijkt mij voorlopig te gaan om een uitspraak in functie van de aankomende verkiezingen (zoals er de laatste dagen enorm veel zijn, en er een aantal de media haalt).
Zolang het niet concreet in een wet (of welke variant dan ook) gegoten zit, mag Weyts nog zoveel zeggen in de media wat hij wilt, het zal niet kloppen.
Dus akkoord met Scorpioen: eerst wachten op het Staatsblad.

Voor de rest wel akkoord met dit besluit, maar ik vrees dat er in de praktijk weinig zal veranderen (verhuurders zijn immers nog altijd vrij om te verhuren aan wie ze willen, dus mensen met huisdieren zullen er niet inkomen; het enige verschil zal zijn dat mensen het nog meer in het geniep zullen doen).


Vraagje: staat het Europees Verdrag ter bescherming van de rechten van de mens (EVRM) niet boven een wetgeving genoteerd in een staatsblad van een land?

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#8 , 26 aug 2018 19:11

En de pers die een persbericht van de minister zomaar klakkeloos overneemt ...
Blijkbaar gaat het enkel om een "Vereniging van eigenaars" die haar standaardcontract zal aanpassen.
Niemand is verplicht dit standaardcontract te gebruiken ....

LeenW
Berichten: 12813

#9 , 26 aug 2018 19:20

Kortom, een dode mus. Als ik mij baseer op de heersende rechtspraak verandert is sé niets?

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#10 , 26 aug 2018 19:34

De rechtspraak aanvaardt tegenwoordig dat een algemeen verbod op het houden van om het even welk huisdier, ook als dit niet schadelijk is, in strijd is met het EVRM (recht op privéleven).

EvelienDK
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#11 , 26 aug 2018 20:43

Beste mensen

Vandaag kwam het op het nieuws. Huisdieren toegelaten in huurwoning.

Nu is mijn vraag. Ik zit met een reglement van het appartement waarin staat: huisdieren verboden, ook dieren van bezoekers.

Ik zit met een katje. Ze is klein (toch volwassen) en ze piept ipv te miauwen. Dus je hoort haar niet. Ze leeft enkel binnen aangezien ze nog nooit is buitengegaan. Ze is proper, heeft nog nooit iets kapot gemaakt.

Toch maak ik mij zorgen dat iemand iets zou zeggen en dat ik mijn katje zou verliezen. Ik heb geen familie meer, dus mijn kat betekent alles voor mij.

Moet ik mij nu zorgen maken?

mjers
Berichten: 1788

#12 , 26 aug 2018 21:38

Neen.

Dit is trouwens geen nieuwe wetgeving.
Gebaseerd op eerdere uitspraak kan een verhuurder geen huisdieren weigeren. Rechters hebben in het verleden immers beoordeeld dat dit tot de privesfeer behoort. Dit is nu onlangs inderdaad bij wet vastgelegd.

Die clausule in uw contract is onwettelijk en uw verhuurder kan hiermee in de problemen komen. U dient zich daar dus niets van aan te trekken.

LeenW
Berichten: 12813

#13 , 26 aug 2018 21:48

Zie andere recent topic, in feite verandert er niets. In feite is het zelfs (nog) geen wet.

adizal

#14 , 28 aug 2018 19:10

Kan een huurcontract honden verbieden ? Neen.
Het algemeen verbod op het houden van een hond moet geacht worden in strijd te zijn met het :
EVRM : Europees Verdrag tot bescherming van de Rechten van de Mens en de fundamentele vrijheden van iedere burger.
Art. 8 van dit Verdrag stipuleert uitdrukkelijk:
Recht op eerbiediging van privé familie- en gezinsleven

1. Een ieder heeft het recht op respect voor zijn privé leven, zijn familie- en gezinsleven, zijn woning en zijn correspondentie.

2. Geen inmenging van enig openbaar gezag is toegestaan in de uitoefening van dit recht, dan voor zover bij wet is voorzien en in een democratische samenleving noodzakelijk is in het belang van de nationale veiligheid, de openbare veiligheid of het economisch welzijn van het land, het voorkomen van wanordelijkheden en strafbare feiten, de bescherming van de gezondheid of de goede zeden of voor de bescherming van de rechten en vrijheden van anderen.

Artikel 8.1 van het Europees verdrag van de rechten van de mens primeert op het interne recht en dient door alle rechtbanken te worden toegepast. (Rb Luik, 21 oktober 1986, JLMB 1987, pagina 578 met noot J.H.)

adizal

#15 , 28 aug 2018 19:39

Ik herhaal...

Kan een huurcontract een huisdier verbieden ? Neen.

Het algemeen verbod op het houden van een huisdier moet geacht worden in strijd te zijn met het :
EVRM : Europees Verdrag tot bescherming van de Rechten van de Mens en de fundamentele vrijheden van iedere burger.
Art. 8 van dit Verdrag stipuleert uitdrukkelijk:
Recht op eerbiediging van privé familie- en gezinsleven

1. Een ieder heeft het recht op respect voor zijn privé leven, zijn familie- en gezinsleven, zijn woning en zijn correspondentie.

2. Geen inmenging van enig openbaar gezag is toegestaan in de uitoefening van dit recht, dan voor zover bij wet is voorzien en in een democratische samenleving noodzakelijk is in het belang van de nationale veiligheid, de openbare veiligheid of het economisch welzijn van het land, het voorkomen van wanordelijkheden en strafbare feiten, de bescherming van de gezondheid of de goede zeden of voor de bescherming van de rechten en vrijheden van anderen.

Artikel 8.1 van het Europees verdrag van de rechten van de mens primeert op het interne recht en dient door alle rechtbanken te worden toegepast. (Rb Luik, 21 oktober 1986, JLMB 1987, pagina 578 met noot J.H.)

Terug naar “Actuele Thema's”