sproeiverbod

tweeties
Topic Starter
Berichten: 20
Juridisch actief: Nee

sproeiverbod

#1 , 25 jul 2018 15:20

Beste lezers

Momenteel geldt er op heel wat plaatsen een sproeiverbod, dat 'plots' is ingevoerd. Zover ik weet is enkel via de media dit verbod gecommuniceerd. Moeten wij als burger dan verplicht het nieuws volgen om te weten of er nieuwe regels van de ene dag op de andere van toepassing zijn? Nu ga ik er van uit dat de meeste mensen op 1 of andere manier wel hebben opgepikt dat er een sproeiverbod is, maar kan mij ook inbeelden dat een klein percentage mensen hier niet van op de hoogte zijn.

Ik wil hier geen discussie starten over het nut of onnut van het sproeiverbod, maar wel of het nieuws/internet/krant/radio de officiele kanalen zijn om een bepaald verbod aan de burger door te communiceren, waar dan ook nog eens boetes en gevangenisstraffen op staan.

Als ik dat vergelijk met bijvoorbeeld de snelheidsdaling buiten bebouwde kom van 90kmh naar 70kmh. Is waarschijnlijk in het staatsblad gepubliceerd en is ruim op voorhand gecommuniceerd(want wie leest nu het staatsblad), maar zoals ik zei, dat is maanden op voorhand duidelijk gemaakt. Terwijl het sproeiverbod van de ene dag op de andere ineens van kracht is. Je moet maar een paar dagen geen nieuws volgens en je kan plots een boete/gevangenisstraf riskeren.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38587

#2 , 25 jul 2018 16:43

Zal vermoedelijk in de milieuwetgeving staan dat indien nodig er een KB of decreet of provinciebeslissing door gouverneur kan genomen worden of beslissing burgemeester die gaan per direct in.
Beslissing van openbaar bestuur.
Net zoals een burgemeester kan verbieden om te schaatsen op een openbare plas water.
Eens lezen:
https://www.vlaanderen.be/nl/natuur-en- ... -provincie
onderaan vindt u de de beslissingen en hoe dat die genomen worden
https://www.west-vlaanderen.be/sites/de ... 180719.pdf

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#3 , 25 jul 2018 16:44

Tja, het heeft weinig zin om dit sproeiverbod binnen 2 maand te laten ingaan, niet? In dit soort situaties moeten maatregelen inderdaad snel genomen en gecommuniceerd worden.

Ken jij een betere manier om dergelijke nieuws te verspreiden dan kranten, TV en sociale media? En laat ons eerlijk zijn: dat er mogelijk een sproeiverbod zou ingesteld worden, daar is al meer dan een week sprake van. Dus zo nieuw is deze maatregel niet, denk ik.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

Franciscus
Berichten: 38587

#4 , 25 jul 2018 16:49

https://www.west-vlaanderen.be/sites/de ... 180719.pdf

Hier staan de nodige wetgeving en artikels bij op basis waarop dat kan.

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 25 jul 2018 17:21

Hoe had jij dat dan liever gezien? Dat men u persoonlijk iets kwam mededelen aan uw voordeur? Dat zullen ze zeker doe als je geen gevolg geeft aan dat verbod, maar dan zal er onmiddellijk wel een PV aan vasthangen.

tweeties
Topic Starter
Berichten: 20
Juridisch actief: Nee

#6 , 25 jul 2018 18:05

Hoe had jij dat dan liever gezien? Dat men u persoonlijk iets kwam mededelen aan uw voordeur? Dat zullen ze zeker doe als je geen gevolg geeft aan dat verbod, maar dan zal er onmiddellijk wel een PV aan vasthangen.
Ik zeg niet dat ik een beter idee had. Maar dacht dat een juridisch forum wel de juiste plaats was om een juridische vraag te stellen...
Maar een mogelijk alternatief is via Be-Alert. Daar kan je expliciet aanduiden om ook berichten van 'algemeen nut' te ontvangen via dat kanaal...

Issued
Berichten: 1227

#7 , 25 jul 2018 18:32

Huidige sproeiverbod is, waar ik werk, via de gouverneur. De lokale uitvoerende macht wordt gevraagd om eerst sensibiliserend op te treden en dan pas te beboeten. Cfr 1 waarschuwing en daarna op de bon.

Meeboo
Berichten: 1488

#8 , 26 jul 2018 09:34

je kan natuurlijk blijven sproeien en dan zal een wijkagent je het wel aan de deur komen zeggen, vergezeld van een gas boete

tweeties
Topic Starter
Berichten: 20
Juridisch actief: Nee

#9 , 26 jul 2018 10:07

je kan natuurlijk blijven sproeien en dan zal een wijkagent je het wel aan de deur komen zeggen, vergezeld van een gas boete
Met regenwater mag ik nog altijd sproeien 's avonds. Dus de wijkagent mag zeker op de koffie komen... Los daarvan stelde ik gewoon een juridische vraag over hoe dit soort (plotse) verboden aan de burger door gecommuniceerd dienen te worden en hoe dit in de wet is opgenomen via welke kanalen wij als burger dienen te volgen om op de hoogte te zijn van dit soort zaken. Geen verwijt naar de overheid of wie dan ook, gewoon een vraag uit interesse. Toch jammer dat op JF er altijd wel van iemand verwijzende vingertjes komen op mensen die een vraag stellen.

Meeboo
Berichten: 1488

#10 , 26 jul 2018 10:26

niemand heeft hier een verwijzend vingertje ;-)

ik zeg gewoon wat de mogelijkheden zijn als u zelf de media niet wil/kan volgen.

tweeties
Topic Starter
Berichten: 20
Juridisch actief: Nee

#11 , 26 jul 2018 10:40

niemand heeft hier een verwijzend vingertje ;-)

ik zeg gewoon wat de mogelijkheden zijn als u zelf de media niet wil/kan volgen.
dank voor de verheldering en mijn excuses als ik wat bot uit de hoek kwam... Echter haalt u daar wel een punt aan waartoe ik wil komen. Het lijkt er op dat ik de media MOET volgen om dit soort verboden te weten te komen. en vooral in dit geval waar eigenlijk een verbod direct van kracht is zonder dat er maanden overheen gaan, en waar de gevolgen, de straffen, ook best wel stevig voor zijn, moet je dus ook zo goed als dagelijks de media volgen. Vroeg mij gewoon het wettelijk kader hierrond af.... Want denk dat er genoeg mensen zijn die niet dagelijks het nieuws/internet raadplegen...

LeenW
Berichten: 12824

#12 , 26 jul 2018 10:46

Er zijn nog de gemeentelijke aanplakborden die men zou moeten lezen.

Maar bon, als u een uur na het verbod een pv krijgt, zie ik de rechtbank dat nog wel kwijtschelden. Wie vandaag nog betrapt wordt, gaat al een heel goed excuus moeten hebben denk ik.

Meeboo
Berichten: 1488

#13 , 26 jul 2018 10:48

gisteren volgde het nieuws een wijkagent in brasschaat op ronde en die zag ook een sproeiende medemens. Agent belde aan en meldde de bewoner dat dit niet meer mocht, zonder meer.

Maar inderdaad, dit was vlak na het afkondigen.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#14 , 26 jul 2018 10:51

Ik zeg niet dat ik een beter idee had. Maar dacht dat een juridisch forum wel de juiste plaats was om een juridische vraag te stellen...
De manier waarop iets gecommuniceerd wordt, heeft hier niet zo veel juridische relevantie, denk ik. Da's zo'n beetje als het Belgisch Wetboek. Iedere burger wordt verondersteld dit te kennen, maar wie heeft daar ooit al eens in geblanderd? Niemand, denk ik... Maar moet je je daarom niet aan die wetten houden? Het argument "jamaar, ze hebben het mij niet gezegd" heft juridisch geen enkele waarde.
Maar een mogelijk alternatief is via Be-Alert. Daar kan je expliciet aanduiden om ook berichten van 'algemeen nut' te ontvangen via dat kanaal...
Dus jij denkt dat er meer volk op de hoogte zou zijn als ze dit enkel via Be-Alert zouden verspreiden? Ik denk dat er op Be-Alert zeer weinig mensen geabonneerd zijn die het nieuws niet volgen, hoor. Het Be-Alert systeem is vééééééééél minder in het nieuws geweest (en dus veel minder gekend bij de mensen), dan het sproeiverbod.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Franciscus
Berichten: 38587

#15 , 26 jul 2018 12:23

Dat men alle wetten moet kennen is niet correct.
Maar de algemene regels strafrecht en wegcode daar gaat elke rechter van uit dat die gekend zijn.
Belastingwet en fiscale spitstechnologie of zelfs bouwrecht zijn al iets anders.
Nu ik heb toch duidelijk aangehaald het is in dit geval een Vlaams decreet en de provinciewet en of gemeentewet waarin staat dat de gouverneur /burgemeester in bepaalde gevallen kan en moet optreden en wel onmiddellijk.
Denk aan kader openbare gezondheid, veiligheid, orde en zedelijkheid zijn ook een voorbeeld van wat moet geweten zijn.

Terug naar “Actuele Thema's”