Master rechten?

r0486948
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Master rechten?

#1 , 24 apr 2018 21:21

Hallo iedereen, ik ben een studente rechtspraktijk en doorloop momenteel mijn laatste jaar. In januari 2019 studeer ik af.
Nu is mijn vraag of het verstandig ( en vooral haalbaar is) een master rechten te gaan studeren.
In mijn middelbare school heb ik TSO gestudeerd, en ik lees vaak dat de slaagkansen in rechten dan laag zijn.
Tijdens de opleiding rechtspraktijk heb ik echter nooit tweede zit gehad.

Wat denken jullie?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5395

#2 , 24 apr 2018 21:32

De betere studenten uit professionele bachs slagen er vlot in om een master te doen. De gemiddelde TSO/pro bach leerling z n slaagkansen zijn idd lager doch de bovengemiddelde TSO/bach vliegt probleemloos door een master. Vraag jezelf af of je het volume aan leerstof denkt aan te kunnen. Vele pro bachs zijn je voorgegaan.

r0486948
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 24 apr 2018 22:07

Ik heb gedurende deze 3-jarige opleiding een gemiddelde van 72 % gehaald. Is het dan haalbaar?

Reclame

basejumper
Berichten: 4615
Locatie: Diest

#4 , 25 apr 2018 14:20

Beste

Niemand kan u een exacte voorspelling geven. Enkel indicaties. het is inderdaad zo dat leerlingen TSO in het hoger onderwijs minder slaagkansen hebben dan leerlingen ASO. En leerlingen BSO nog minder. maar ook binnen die afdelingen zijn er heel grote verschillen. Iemand uit ASO met latijn-wiskunde achtergrond zal veel beter scoren dan iemand uit humane wetenschappen.
Secundo heeft u door het behalen van uw bachelor al bewezen dat u het hoger onderwijs korte type aankon. er zijn ASO studenten die daar niet in slagen...
Gegeven uw track record lijkt me uw slaagkans aanzienlijk. In se is rechten niet de moeilijkste richting. Het is veel en je moet werken en studeren. Maar het is minder complex om te begrijpen dan wetenschappelijke studies. In rechten is statistiek bvb een groot buisvak...
De VUB is gerenommeerd om zijn oplossing rechten opleiding i afstandsstudie/avonduniversiteit. Ik zou in elk geval bij een aantal universiteiten nagaan welk aangepast programma wordt aangeboden op basis van je voorstudie.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Franciscus
Berichten: 38583

#5 , 25 apr 2018 14:47

Klopt ken ook verschillende mensen die daar studeren of gestudeerd hebben.

BretPitt
Berichten: 18
Juridisch actief: Nee

#6 , 02 mei 2018 10:32

Doen. Tenminste, als je bereid bent alles te geven.

Ik ben in het middelbaar ook in een technische richting beland maar wilde daarna mezelf bewijzen aan de universiteit. Het feit dat dit werd afgeraden kwam mijn vastberadenheid alleen maar ten goede. Ik ben geschiedenis gaan studeren en dat is allemaal goed afgelopen.

Maar, dat heeft wel veel inspanning en opoffering gevraagd. Opofferingen die niet altijd door iedereen geapprecieerd werden. Die soms op onbegrip van vrienden en familie stootten wanneer je tijdens de examens 2 maanden aan je bureau geketend zit of doorheen het jaar eens niet mee uitgaat om de volgende dag te kunnen werken.

Maar als je het graag doet en écht gedreven bent, ben ik er van overtuigd dat je kansen groot zijn.

Ik kreeg er zelf geen genoeg van trouwens. Na wat zwerven op de arbeidsmarkt ben ik als werkstudent rechten gaan studeren. Werken én studeren, dat bleek nog pittiger maar ook dat loopt uitstekend. Veel van mijn huidige medestudenten komen trouwens uit rechtspraktijk en die doen het goed. Als je die richting goed hebt doorstaan (en dat is blijkbaar zo) zie ik geen reden waarom je TSO-verleden je parten zou spelen.

Ik kan je beloven: mensen vergeten constant dat ik uit een technische richting kom. Laat dat je zeker niet tegenhouden om ervoor te gaan. Ik heb meer vertrouwen in een gedreven student uit het TSO dan in een zelfingenomen ASO-student die denkt dat hij te slim is om te moeten blokken.

Terug naar “Actuele Thema's”