Brugse Assisenvoorzitter gewraakt.

Beachcomber
Topic Starter
Berichten: 572

Brugse Assisenvoorzitter gewraakt.

#1 , 21 feb 2008 15:54

De advocaten van Patrick Vandendriessche (52) op het assisenproces in Brugge hebben een verzoek tot wraking ingediend tegen assisenvoorzitter Erik Van De Sijpe. Vandendriessche staat terecht wegens doodslag op zijn vriendin. Volgens de advocaten Walter Van Steenbrugghe en Christine Mussche gedroeg de voorzitter zich beledigend door hun cliënt een 'pipo' te noemen.


Ik heb via-via de letterlijke neerslag van de woorden van de voorzitter kunnen inkijken en daarin staat: "[...] ge stond daar dus gelijk ne pipo [...]" en "[...] (over een verhoor n.a.v. het moraliteitsonderzoek) hierin staat dat ge ne jaloersen buk zijt. Met B-U-K. Nen Buk[...]"


Op basis van deze twee uitlatingen wordt de voorzitter nu gewraakt.

Ook dient erbij vermeld te worden dat de beschuldigde keihard ingemaakt werd tijdens het bewuste verhoor en dat noch mr. Mussche, noch mr. Vansteenbrugge op het zittingsblad enige opmerking hebben laten akteren. De poging tot wraking wordt door kenners dan ook gezien als een poging om het voor de beschuldigde vernietigende verhoor te doen annuleren door een geslaagde wrakingsprocedure.


Zodus:

Vindt de algehele gemeenschap hier dat de wrakingspoging terecht is?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roderidder
Berichten: 2946
Contacteer: Website

#2 , 21 feb 2008 16:23

Nee, het volk beslist en niet de Voorzitter (dus niet op basis van partijdigheid)

De Voorzitter van Assisen heeft dus wat mij betreft wat meer bewegingsvrijheid dan een andere rechter om uitlatingen te doen (alhoewel dat nergens in de wet zal staan)

Als er iets in een verslag staat, a charge of decharge dan mag de voorzitter daar naar vragen, kennis van nemen en op die manier wat in de verf zetten.

Wat hij niet mag doen is de verdachte beledigen, dat hoort niet. Met andere woorden die "pipo" is de verdachte denigreren, en dat mag dus niet.
Het heeft er wel wat van weg dat dit hier wel is gebeurd.

Draai het eens om:
Zal de Assisenvoorzitter tolleren dat hij/zij voor "pipo" moet doorgaan en ook zo wordt aangesproken op het proces omdat hij vb. struikelde als hij binnenkwam?

bij nader inzien... mmm ja men maakt m.i. (kleine, doch niet onrealistiche) kans dat er toch een andere assisenvoorzitter gaat komen voor het incident.

RR

roderidder
Berichten: 2946
Contacteer: Website

#3 , 21 feb 2008 20:02

ff gegoogled en dat machine kwam met een bijna zo straf verhaal
Meteen werd duidelijk van wie Wim Felix zijn agressieve buien geërfd heeft, want vader Eddy ontstak in een Franse colère. ,,Gij kunt beweren wat ge wilt, maar tegen mij heeft Wim dat nooit gezegd. Ik ben geen luiaard. Ik ben gehandicapt aan mijn rug. Ik heb een dubbele hernia.''

Maar de colère van assisenvoorzitter Van de Sijpe was nog groter. ,,Als ik u zeg dat uw zoon u een beroepsluiaard noemt, dan is dat zo'', bulderde hij. ,,Ge zit hier om mijn vragen te beantwoorden, niet om mijn woorden in twijfel te trekken. Hebt ge dat goed verstaan?''
...
http://www.hetvolk.be/Article/Detail.as ... =g6g18514s

RR

Reclame

roderidder
Berichten: 2946
Contacteer: Website

#4 , 02 mar 2008 23:45

De rechter is dus van de zaak gehaald wegens partijdigheid

In volgende scene (Gaston en Leo) is er ook een partijdige rechter aan het werk te zien

overigens is de naam van deze rechter volgens Yvonne Verbeeck blijkbaar "beachcomber" :lol:

http://nl.youtube.com/watch?v=e9naL5YSjag


RR

Terug naar “Actuele Thema's”