bescherming echtgenote nieuw samengesteld gezin - erfenis

limbo-ed
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

bescherming echtgenote nieuw samengesteld gezin - erfenis

#1 , 27 sep 2017 09:35

Ik ben voor 2de keer getrouwd en heb een kind uit mijn vorige relatie. Alles verloopt perfekt , relatie tussen mijn echtgenote en kind is prima.

We hebben samen een huis gekocht. Volgens wat ik meen te weten van de wetgeving zou , wanneer ik als eerste kom te overlijden, mijn echtgenote , als langstlevende, wel het vruchtgebruik krijgen over de woning.

Stel dat mijn echtgenote de woning niet meer kan onderhouden en graag wil verkopen, dan kan dit volgens mij niet , zonder het akkoord van mijn zoon. Nu is de relatie prima, maar wat na mijn dood ? Mijn echtgenote heeft evenveel bijgedragen als ik aan de woning en zou dan eventueel vast komen te zitten.
Dit willen wij vermijden door hier vooraf duidelijkheid over vast te leggen.
In het testament van mijn echtgenote laat ze, bij haar overlijden, alles na aan mijn zoon.

Hoe kunnen we dit oplossen ? De wet valkeniers geeft extra bescherming voor de kinderen, maar wat met de partners ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
willyboy
Berichten: 897

#2 , 27 sep 2017 11:52

De wet Valkeniers maakt het mogelijk om het erfrecht van de langstlevende huwelijkspartner vrij te regelen bij huwelijkscontract, wanneer één of beide van de aanstaande echtgenoten reeds afstammelingen heeft uit een relatie van voor het huwelijk.

Franciscus
Berichten: 38583

#3 , 27 sep 2017 18:57

Is er nu een huwelijkscontract of welk stelsel hebt u nu.
Best eens een notaris raadplegen.

Reclame

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#4 , 27 sep 2017 19:02

De echtgenote heeft levenslang vruchtgebruik op die woning- naast haar helft in volle eigendom. De zoon zelf kan nooit eisen dat de woning verkocht wordt. Best is natuurlijk dat zo iets in onderling overleg beslist wordt. Wanneer de echtgenote evenwel de verkoop vraagt, kan de zoon dat niet tegenhouden.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Actuele Thema's”