Kortlopende huurcontracten binnenkort opzegbaar door huurder

Meeboo
Topic Starter
Berichten: 1488

Kortlopende huurcontracten binnenkort opzegbaar door huurder

#1 , 25 jul 2017 09:13

Binnenkort kunnen nav het nieuwe huurdecreet kortlopende huurcontracten opgezegd worden door de huurder.

Opzegtermijn zal ook 3 maanden bedragen en de opzegvergoeding zal 1,5maand, 1 maand of een halve maand zijn afhankelijk wanneer de opzeg gebeurd.

http://www.tijd.be/netto/vastgoed/Huurd ... 1500966641

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Meeboo
Topic Starter
Berichten: 1488

#2 , 25 jul 2017 09:20

Had misschien beter in "actuele thema's" gestaan. moderator?

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#3 , 25 jul 2017 12:23

Ik vind persoonlijk die asymmetrie in de vervroegde opzegmogelijkheden schandalig. Maar goed, de wetgever beschikt, zelfs al is het de Vlaamsche decreetschrijver.

Idem voor de belachelijk lage verbrekingsvergoeding. In elk geval een stevige wederverhuringsvergoeding bedingen ingeval van ontbinding ten laste van de huurder.

Enfin, voor mij persoonlijk maakt het niet uit: ik verhuur niet met kortlopende overeenkomsten en investeer meer energie in een zorgvuldige screening van de potentiële huurders. Indien ik me erop betrap dat ik begin te denken dat een eerste kortlopende overeenkomst misschien beter zou zijn dan is dat een signaal aan mezelf om vriendelijk maar beslist te weigeren en verder te zoeken naar een betere kandidaat.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Reclame

Maarten_Creemers
Berichten: 59
Juridisch actief: Nee

#4 , 20 nov 2017 12:46

Xenophon: ik vind evenwicht een goede zaak.

Het mes snijdt echter aan 2 kanten. Toen ik introk in mijn woning heb ik de verhuurder uitdrukkelijk gevraagd of ze problemen hebben met mijn 2 huisdieren. Ik heb hem gevraagd of ik de auto's voor de poort mag zetten. ik heb hem gevraagd of er mensen op de koer komen (die voor onze schuifdeur ligt).

Onze huisdieren waren geen probleem. De auto's mochten daar staan want ze moeten enkel af en toe te voet door en er zou niemand buiten hen (want ze moeten hun vogels eten geven in hun voliere achteraan) op de koer komen.

de realiteit: ze slepen ons voor het vredegerecht voor het houden van huisdieren (en vragen nog een fixe vergoeding. Ik vermoed dat ze enkel op geld uitzijn...), ze zijn de voliere aan het afbreken en dreigen ermee onze auto's weg te slepen want deze staan in de weg en er zitten spelende kinderen van de buurvrouw op de koer (waar tevens onze auto's zouden moeten staan volgens hen).


ik wil maar zeggen: die verkorte opzegging zou mij nondeju goed uitkomen. dan zou ik vertrekken en in mezelf denken steek heel dat apartement in uw... enfin... die zin zal ik maar niet afmaken voor ik hier gabanned wordt lol.
(sorry, veel frustraties langs mijn kan hierzo...)

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 20 nov 2017 15:10

Daarom altijd die mondelinge akkoorden op papier laten zetten en ondertekenen door huurder en verhuurder

Sirkii
Berichten: 5395

#6 , 21 nov 2017 20:48

k Ben het niet eens met Xenophon. Ik vind de opzegvergoeding van 3/2/1 maand na 1/2/3 jaar met 3 maand vooropzeg zoals van toepassing in een 3/6/9 contract al zeer genereus voor de verhuurder. Als een 3/6/9 “na een maand” kan opgezegd worden mits 3 maand schadevergoeding en tot 3 maand huur als er geen nieuwe huurder gevonden wordt dan is de verhuurder genereus betaald geweest.

Waarom moeten er nog “kortlopende” kontrakten bestaan buiten er zich van verzekeren dat de verhuurder niet kan opzeggen voor eigen bewoning ? Met 3 maand schadevergoeding kan je als verhuurder probleemloos via een makelaar terug te huur aanbieden en je pand zal binnen de 3 maand verhuurd zijn als’t een “correct” pand is.

saim786
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

#7 , 22 nov 2017 15:31

nice

__________________
mastermind

Terug naar “Actuele Thema's”