is uw eigendom jachtgebied?

Laagvlieger
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

Re: is uw eigendom jachtgebied?

#31 , 01 aug 2017 11:07

Als je vaststelt dat uw eigendom onterecht ingekleurd is kun je op diezelfde site een formulier invullen met uw kadastrale gegevens en vragen om het perceel te " ontkleuren " . Moet via de arrondissementscommisaris gebeuren ! Reeds 1400 betwistingen in behandeling !

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
jef007
Berichten: 1679

#32 , 01 aug 2017 13:32

waar vind ik het adres die commissaris?

Laagvlieger
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

#33 , 01 aug 2017 17:11

Kijk via Google . Aanvraag_wijziging_jachtplan .
Zijn actief per provincie ! Uw formulier met bezwaar opsturen via mail of post ( brief ) Te downloaden formulier te vinden onderaan de pagina .

Reclame

eylis
Berichten: 8837

#34 , 01 aug 2017 19:04

Maar het is en blijft bijna een typische Belgengrap (lees omgekeerde situatie) : her en der kleuren jagers - zonder het te vragen, zoals het moet - valselijk en vrolijk de eigendommen van anderen in om als hun jachtgebied aan te geven. Dat mag pertinent niet, het is valsheid in geschrifte (enfin, in "gekleurte"...). Daar kan je voor veroordeeld worden. Dan zou de eigenaar zélf een hele procedure in gang moeten zetten om dit terug te laten corrigeren? En dan zullen we nog zien of de administratie die toevloed aan correcties nog tijdig aangepast krijgt tegen het jachtseizoen. Ik geloof het erlijk gezegd niet. Dat had héél anders aangepakt moeten worden: De arrondissementscommisarissen hadden eenvoudigweg een nationale oproep moet lanceren naar de jachtverenigingen: als je je jachtgebied te rooskleurig hebt ingekleurd (zonder de toelating van de eigenaars) dien je een nieuwe 'correcte' aanvraag in, foutieve aanvragen worden beboet wegens valsheid in geschrifte.
èn de boetes er bij per vierkante meter fout gekleurd. Ze zouden daar snel staan met hun gommetje...

jef007
Berichten: 1679

#35 , 01 aug 2017 19:29

kan ik ergens te weten komen WIE de jager is die mijn weide als jachtgebied ingekleurd heeft?

eylis
Berichten: 8837

#36 , 02 aug 2017 00:28

@jef007 dat zou interessant kunnen worden! Want je zou die kerel een factuur kunnen sturen voor de jaren achterstallige huur van je tuin/terrein. Of ie er al dan niet over gelopen heeft is van geen belang: hij heeft het aangegeven als zijn jachtterrein, dus in principe heeft hij verklaard er gebruik van te maken en daarvoor betaalt een eerlijk mens :mrgreen:

Laagvlieger
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

#37 , 02 aug 2017 05:43

@jef007 : Vlaanderen is ingedeeld in WBE ( Wildbeheerseenheden ) Dus " in principe " is er een groep jagers bij jou actief ! Ga gewoon bij een plaatselijke landbouwer en die weten dat wel die hebben veel eigendom en worden financieel vergoed of verwend met stukken wild !

Jachtplannen zijn geldig tot 30 / 06/2017....dus we zijn terug vertrokken voor een jaar met de frauduleuze plannen !

Bart
Beheerder
Berichten: 404
Juridisch actief: Ja

#38 , 03 aug 2017 10:39

Beetje late reactie, maar bon, hier heb ik de procedure om je perceel uit zo'n jachtplan te halen uiteengezet: viewtopic.php?p=489428#p489428

eylis
Berichten: 8837

#39 , 03 aug 2017 11:47

@laagvlieger, we kunnen dus effectief vergoedingen in nature vragen aan de plaatselijke jachtverenigingen die onze tuinen en terreinen als jachtgebied hebben ingekleurd en/of betreden? Maar dan maak ik alvast een verlanglijstje voor deze herfst....

jef007
Berichten: 1679

#40 , 03 aug 2017 12:00

haas met pruimen lijkt me interessant!!!

Laagvlieger
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

#41 , 03 aug 2017 12:09

Let maar op dat ze geen beschermd dier genre houtsnip in uw pollen steken ! " Lol " Niks aannemen of ze zijn overtuigd dat ze jachtrecht hebben !

mbbs1024
Berichten: 474

#42 , 03 aug 2017 21:50

Kan je ook geen schadevergoeding, planschade of een soort boete opleggen aan de overheid omdat ze zomaar zonder toestemming van de eigenaar ingegaan zijn op de vraag van om het even wie om je perceel als jachtgebied in te kleuren ?
Dat lijkt me toch sterk op nalatigheid of zoiets

Franciscus
Berichten: 38583

#43 , 03 aug 2017 22:08

In bericht #26 heb ik al geschreven dat je ook op geopunt de wildbeheerorganisaties kan vinden.
In Geopunt Vlaanderen kan u onder kaarten plaatsen>natuur milieu> jacht terreinen als u op uw perceel staat en dan op jacht klikt (bij verdere info over perceel)
Volgende tekst vinden:
Stelt u vast dat uw eigendom of het perceel waarop u het jachtrecht hebt, verkeerd wordt weergegeven in een jachtplan? Dan kan u daarvoor de procedure inzetten voor wijziging van het jachtplan.
Vul dit formulier in en stuur het per post of per mail naar de arrondissementscommissaris van de provincie waarin het perceel gelegen is.

Ook de gegevens van de wildbeheereenheid is zo te vinden in ons geval

Werkingsgebieden van Wildbeheereenheden (* naam en nr gewijzigd)
Kenmerk Waarde Id 515
Naam wildbeheereenheid DE Heide

Vlaamse Gaai
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

#44 , 07 aug 2017 15:23

Jagers gaan ver (letterlijk en figuurlijk) om de nodige aaneengesloten oppervlakte te bekomen. Ik bezit een aantal hectare landbouwgrond. Elk jaar krijg ik per post een uitnodiging voor een BBQ die "de jagers" geven als geste omdat ze op de grond van de genodigden mogen jagen. Dat is vreemd, want ik heb nog NOOIT één van die jagers gezien. Laat staan dat ik ze toestemming gegeven heb om op mijn grond te mogen jagen. De betreffende uitnodiging wordt steeds naar een foutief adres gezonden. Ze verwachten ook dat ik voor hun BBQ 25km ver rij en dat ik alleen kom.
Het wordt tijd dat ik ze eens een factuur stuur voor het gebruik van mijn grond, de laatste acht jaar.

WilliamHolz
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#45 , 06 nov 2017 16:25

Jagers gaan ver (letterlijk en figuurlijk) om de nodige aaneengesloten oppervlakte te bekomen. Ik bezit een aantal hectare landbouwgrond. Elk jaar krijg ik per post een uitnodiging voor een BBQ die "de jagers" geven als geste omdat ze op de grond van de genodigden mogen jagen. Dat is vreemd, want ik heb nog NOOIT één van die jagers gezien. Laat staan dat ik ze toestemming gegeven heb om op mijn grond te mogen jagen. De betreffende uitnodiging wordt steeds naar een foutief adres gezonden. Ze verwachten ook dat ik voor hun BBQ 25km ver rij en dat ik alleen kom.
Het wordt tijd dat ik ze eens een factuur stuur voor het gebruik van mijn grond, de laatste acht jaar.
Niet alle jagers over 1 kam scheren.. ja er zitten misbruiken tussen en neen ze zijn niet allemaal schietgrage rambo's. Veel fouten in jachtplannen zijn er 1 geslopen omdat die jachtgebieden soms 100 jaar oud zijn, gaan over van vader op zoon, en niet iedere wijziging van eigenaar betekent dat jager en nieuwe eigenaar van mekaars bestaan op de hoogte zijn.

Het zou inderdaad beter zijn dat de jager voor elk ingekleurd stuk jachtgebied een schriftelijk overeenkomst (met beperkte duur) zou hebben maar de meeste van die overeenkomsten werden altijd mondeling gemaakt. Een jager doet trouwens meer dan 1 keer per jaar passeren, vandaar dat ze veel contact hebben met boeren en grootgrondbezitters. Vele boeren weigeren trouwens hun overeenkomst op papier te zetten en willen enkel in natura worden betaald. Het is een raar clubje met veel oude gebruiken.

Als uw stuk staat ingekleurd en ze kennen u persoonlijk niet dan lijkt het me sterk dat ze door uw tuin gaan trekken en op wild schieten, meestal gaan ze rond die twijfelgevallen met een grote boog heen om geen slapen honden wakker te maken.

Terug naar “Actuele Thema's”