is uw eigendom jachtgebied?

Franciscus
Berichten: 38583

Re: is uw eigendom jachtgebied?

#16 , 22 jul 2017 23:22

http://vogelbescherming.be/articles/dig ... nen-online

http://www.geopunt.be/ dan kaarten en plaatsen >natuur en milieu>jacht.

Misschien eens met de buren overleggen om dat te wijzigen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mbbs1024
Berichten: 474

#17 , 23 jul 2017 10:52

Ik heb bij de gemeente en de arrondissementscommissaris gevraagd wie de aanvraag heeft ingediend om mijn perceel als jachtgebied in te kleuren, en hoe ik als eigenaar dat ongedaan kan maken.

Ik ben eens benieuwd of ik daar een deftig antwoord ga op krijgen, vooral op de vraag wie dat laten inkleuren heeft.

Via de link op de site van de vogelbescherming naar het humo artikel, zie ik dat een jager zich voor de rechtbank moet gaan verantwoorden voor het inkleuren van UGENT dierenverzorging als jachtgebied. bij welke rechtbank en wegens overtreding van welke wet kan men hiertegen klacht indienen ?

jef007
Berichten: 1679

#18 , 23 jul 2017 13:34

ik ga ook naar mijn gemeente schrijven om mijn weiland, dat blijkbaar ook als jacht is ingekleurd, ongedaan te maken

Reclame


mbbs1024
Berichten: 474

#20 , 27 jul 2017 20:23

Ik krijg net bericht van de gemeente dat een perceel niet als jachtgebied zou kunnen ingekleurd worden zonder expliciete toestemming van de eigenaar.
Dit is totaal het tegengestelde als wat in de pers verschijnt.

Wie heeft er nu gelijk, de gemeente of de pers ?
Gezien het ganse dorp als jachtgebied is ingekleurd, behalve het kasteel van de graaf (notabene de uitvalsbasis van de jagers) en een militair terrein, lijkt het erop dat de pers gelijk heeft.

de reden
Topic Starter
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#21 , 27 jul 2017 20:39

Ik krijg net bericht van de gemeente dat een perceel niet als jachtgebied zou kunnen ingekleurd worden zonder expliciete toestemming van de eigenaar.
Dit is totaal het tegengestelde als wat in de pers verschijnt.

Wie heeft er nu gelijk, de gemeente of de pers ?
Gezien het ganse dorp als jachtgebied is ingekleurd, behalve het kasteel van de graaf (notabene de uitvalsbasis van de jagers) en een militair terrein, lijkt het erop dat de pers gelijk heeft.
zou een minister dat met een decreet niet kunnen?
er is toch ook al wat te doen geweest dat bouwgrond plots bosgrond werd door een beslissing en dan weer niet
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

GOLDEN
Berichten: 22

#22 , 27 jul 2017 20:45

Heel die affaire is gewoon stemmingmakerij door Vogel Bescherming Vlaanderen.
Ze zouden beter doen, waar hun naam voor staat, nl de vogels en neerhofdieren beschermen tegen de vos. Binnenkort zijn er geen vogels meer die ze moeten beschermen.
Er heeft waarschijnlijk nog nooit een jager over u grond gelopen en er zal waarschijnlijk nooit een overlopen

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#23 , 27 jul 2017 20:58

Heel die affaire is gewoon stemmingmakerij door Vogel Bescherming Vlaanderen.
Ze zouden beter doen, waar hun naam voor staat, nl de vogels en neerhofdieren beschermen tegen de vos. Binnenkort zijn er geen vogels meer die ze moeten beschermen.
Er heeft waarschijnlijk nog nooit een jager over u grond gelopen en er zal waarschijnlijk nooit een overlopen
Of er al dan niet jagers daadwerkelijk overheen lopen is naast de kwestie (en in het geval van mijn familie liepen er wel degelijk jagers over én werd er gejaagd). Het punt is dat eigendom ingekleurd staat als deel uitmakend van dergelijk gebied zonder dat er ooit toestemming gegeven werd.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

tira00
Berichten: 929

#24 , 27 jul 2017 21:00

Maakt niet uit Golden: juist is juist.
Ons stuk grond is landbouwgrond en geen jachtterrein (om die heertjes te helpen om aan hun 40 Ha te geraken)
Wij hebben het in ieder geval nooit zo aangegeven.
Pers heeft dus gelijk.

Franciscus
Berichten: 38583

#25 , 27 jul 2017 21:18

En wij evenmin ons nu ex vakantiehuis staat net als de drie buren als jachtgebied aangegeven.
Heb ook een van de onze ex buren gebeld die vielen ook uit de lucht - die hadden wel weet van een ruzie tussen twee beheerskringen die van X en Y maar wisten helemaal niet dat hun grond ook meer dan 1/2 hectare als jachtgebied was ingekleurd. En dat verklaarde ook dat een jaar of twee gelden was voorgevallen een door hen gekende jager was komen zeggen dat eigenaar van de grond tijdens het jachtseizoen zijn duiven niet mocht laten vliegen. Vonden ze heer raar maar verstaan het nu wel.
Gezien grof gezien al onze gronden samen meer dan 8 hectaren zijn ...

Franciscus
Berichten: 38583

#26 , 27 jul 2017 22:47

In Geopunt Vlaanderen kan u onder kaarten plaatsen>natuur milieu> jacht terreinen als u op uw perceel staat en dan op jacht klikt (bij verdere info over perceel)
Volgende tekst vinden:
Stelt u vast dat uw eigendom of het perceel waarop u het jachtrecht hebt, verkeerd wordt weergegeven in een jachtplan? Dan kan u daarvoor de procedure inzetten voor wijziging van het jachtplan.
Vul dit formulier in en stuur het per post of per mail naar de arrondissementscommissaris van de provincie waarin het perceel gelegen is.

Ook de gegevens van de wildbeheereenheid is zo te vinden in ons geval

Werkingsgebieden van Wildbeheereenheden (* naam en nr gewijzigd)
Kenmerk

Waarde
Id 515
Naam wildbeheereenheid DE Heide

tira00
Berichten: 929

#27 , 28 jul 2017 00:14

Je kan ook via de gewone luchtfoto op je perceel gaan staan en dan pas klikken naar jacht; zeer duidelijk

mbbs1024
Berichten: 474

#28 , 28 jul 2017 15:56

Mij gaat het gewoon om het gedrag van deze jagers, ze wanen zichzelf boven de wet.

Het kan me niet schelen dat ze in de buurt jagen,
maar dreigen om mijn hond neer te schieten is een brug te ver, en daarom wil ik niet dat mijn tuin nog verder als jachtgebied ingekleurd is,
en als ze daarmee niet meer aan hun 40 ha zouden geraken, hebben ze dat dan aan hun eigen arrogant en bedreigend gedrag te danken.

de reden
Topic Starter
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#29 , 28 jul 2017 18:35


Ze zouden beter doen, waar hun naam voor staat, nl de vogels en neerhofdieren beschermen tegen de vos. Binnenkort zijn er geen vogels meer die ze moeten beschermen.
straks lopen hier een hele hoop (zoals alle jaren) van die neerhofdieren gewoon langs het straat, opgefokt in nen stal en dan gaan ze daar op jagen. of moet je zeggen aan flarden schieten vanop een paar meter
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Laagvlieger
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

#30 , 28 jul 2017 19:58

Mij kan het niet schelen dat er gejaagd word als de heren zich maar aan de regels houden ! Ik sta al jaren dichtbij mensen die jagen , drijvers en andere hulpjes .
Wat ik door de jaren ter hore kwam en zag hou je niet voor mogelijk ! Vergiftigen katten , roofvogels , kleine zoogdieren enz. Alles wat concurrentie is voor de fazanten moet er aan geloven ! Natuurbeheerder noemen ze zichzelf .....In je gezicht zeggen ze natuurlijk dat ze van de natuur houden...tot je hun daden kent ! Beschermde eendensoorten komen in groot aantal aan hun einde want een eend is een eend !
In het kader van schade ( ? ) worden massaal ( broedende of met jongen ) houtduiven afgeschoten ....Van dierenliefde gesproken !
Wandelaars worden op veel plaatsen bedreigd , betreden eigendommen zonder toelating , schieten richting woningen ....
Jachtwachters ( met politionele bevoegdheid ) aangesteld door de jachtheren ( begrijpe wie kan ) treden nooit op tegen jagers die zich misdragen ! De hulpjes , dikwijls met voorgaande veroordelingen voeren de vuile karweitjes uit....in geval van betrapping betaald de jachtheer een, advocaat en eventuele boete , dan blijven ze zelf buiten schot ! Het is in grote delen van Vlaanderen niet meer verantwoord om de jacht te beoefenen !

Terug naar “Actuele Thema's”