is uw eigendom jachtgebied?

de reden
Topic Starter
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

is uw eigendom jachtgebied?

#1 , 21 jul 2017 05:06

uw eigendom wordt zomaar jachtgebied, http://vogelbescherming.be/articles/dig ... nen-online

hoe kan een jager rechten putten van uw eigendom zonder toestemming van de eigenaar?
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat
Berichten: 3793

#2 , 21 jul 2017 09:58

Ik vind het vooral ironisch dat het ziekenhuis in de buurt ingekleurd staat.
Daar gaat men veel kunnen jagen...

ChristophePaus
Berichten: 453
Juridisch actief: Nee

#3 , 21 jul 2017 13:27

Mijn weiland ligt blijkbaar ook in een jachtgebied. Althans, zo is het volgens geopunt ingekleurd. Ik heb geen weet van jagers noch jachtvereniging(en) die dit legaal zouden mogen claimen.
Waar kan ik info vinden wie of welke vereniging mijn perceel ten onrechte claimt?

Reclame

appartementsgoeroe
Berichten: 144
Juridisch actief: Nee

#4 , 21 jul 2017 14:20

Ik vind het vooral ironisch dat het ziekenhuis in de buurt ingekleurd staat.
Daar gaat men veel kunnen jagen...
Op verpleegsters! :D

tira00
Berichten: 929

#5 , 21 jul 2017 21:58

Is het niet zo dat een jachtgebied min. een bepaalde grootte moet hebben om te mogen jagen?
Dat men daarom gebieden heeft opgegeven die er eigenlijk niet bij horen?

Franciscus
Berichten: 38583

#6 , 21 jul 2017 22:03

Heb net eens nagekeken onze ex buiten staat groen gekleurd net zoals de buren ... zal de nieuwe eigenaars verwittigen want die hebben er een vakantiehuis van gemaakt... niet zo prettig dat ze in uw hof aan het schieten zijn.

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#7 , 22 jul 2017 07:41

Het 'probleem' is dat de jagers een aanéénsluitend gebied van X ha moeten hebben voor hun jachtverlof. En dus worden al eens eens vrijheden genomen; er is immers geen controle. In principe moeten ze een overeenkomst hebben met de gebruiker van de grond. Heb er eens een kleine aanvaring mee gehad op het terrein van mijn moeder, die was er niet mee akkoord dat daar gejaagd werd en aangezien ik op bezoek was.... Ik dus erheen om hen te verzoeken te vertrekken en niet meer terug te komen. Ik ga niet zeggen dat het tot ruzie kwam maar de heren (ze waren met 3) waren niet tevreden en lieten dat merken, geweer (weliswaar ongeladen en geopend) over hun arm gedragen. Een aparte ervaring.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

mbbs1024
Berichten: 474

#8 , 22 jul 2017 09:53

Jagers zijn echte 'sympathieke' mensen.
- Zonder toestemming percelen als jachtgebied laten inkleuren, en de overheid gaat daar zomaar in mee ?????
maar ja, het zijn meestal advocaten en andere bemiddelde personen met connecties die denken dat ze alles mogen,
en ze geraken er ook mee weg blijkbaar
- Met geweer in aanslag dreigen dat ze op mijn hond gaan schieten terwijl die mooi aan de lijn liep op een openbare wandelweg door het bos.
- Bij een kennis hebben ze zelfs op zijn huis geschoten, de hagelbolletjes kletterden op het glas van zijn veranda, gelukkig dat hij niet buiten was.

En dat allemaal met het excuus dat ze aan natuurbeheer doen.

Floes
Berichten: 115

#9 , 22 jul 2017 10:02

Hier ook al zoiets meegemaakt. Kwamen ze in ons bos (privé) de reeën weg jagen zodat díe naar het open jachtterrein vluchtten. En inderdaad ook onder het mom van natuurbeheer.
Politie gebeld en na een controle van de vergunningen zijn ze afgedropen.
Daarna het volledige stuk omheind voor de veiligheid. Jammer dat de reeën nu niet meer bij ons kunnen rondlopen, was wel mooi om te zien altijd. Maar met (kleine) kinderen en paarden wilden we het risico niet nemen.

En het officiële daadwerkelijke jachtterrein achter onze grond is dan met een grote poort en kettingen afgesloten, met een groot bord erbij over boetes voor onbevoegden etc. De ironie.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#10 , 22 jul 2017 10:06

Ik heb zeer veel jaren geleden 1975 gewerkt met meerdere jagers, en die zeiden dat het eigendomsrecht en het jachtrecht niet noodzakelijk de zelfde personen waren!
Is dit zo? dit weet ik niet ben geen jager.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

mbbs1024
Berichten: 474

#11 , 22 jul 2017 10:31

Ik zie net dat mjn huis en tuin ook ingekleurd is als jachtgebied.
Waar kan je terecht om dit ongedaan te maken, en om te weten te komen wie dat zo heeft laten inkleuren ?

Van mij mogen ze jagen op jachtgebied, maar dreigen om op mijn aangelijnde hond te schieten is een stap te ver,
en daar klacht tegen indienen is onbegonnen werk wegens geen getuigen.

de reden
Topic Starter
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#12 , 22 jul 2017 10:46

Het 'probleem' is dat de jagers een aanéénsluitend gebied van X ha moeten hebben voor hun jachtverlof.
is het die 40ha aaneensluitend niet enkel een voorwaarde om met een geweer te mogen jagen?
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

de reden
Topic Starter
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#13 , 22 jul 2017 11:13

Decreet jachtdecreet
Datum 24/07/1991
Artikel 7.

Het is verboden te eniger tijd en op enigerlei wijze te jagen op andermans grond zonder uitdrukkelijke toestemming van de eigenaar of zijn rechthebbende. In geval van betwisting inzake het jachtrecht op hetzelfde perceel heeft hij die een schriftelijk bewijs van het jachtrecht kan voorleggen, het jachtrecht.

Elke houder van het jachtrecht die op welke wijze ook van zijn recht gebruikmaakt, is verplicht een door hem opgemaakt plan van zijn jachtterrein met aanduiding van de percelen waarbinnen hij geen jachtrecht heeft, in te dienen bij de door de Vlaamse Regering aan te wijzen ambtenaar, in wiens ambtsgebied het jachtterrein of het grootste gedeelte ervan, is gelegen.

HOOFDSTUK XI ALGEMENE STRAFBEPALINGEN

Artikel 37.

Voor dit decreet en haar uitvoeringsbesluiten gebeurt het uitoefenen van toezicht, het opleggen van bestuurlijke maatregelen, het onderzoeken van milieu-inbreuken, het opleggen van bestuurlijke geldboeten, het innen en invorderen van verschuldigde bedragen, het opsporen van milieumisdrijven, het strafrechtelijk sanctioneren van milieumisdrijven en het opleggen van veiligheidsmaatregelen volgens de regels bepaald in titel XVI van het decreet van 5 april 1995 houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid.
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

eylis
Berichten: 8836

#14 , 22 jul 2017 11:37

Hier in Wallonië is het zelfs nog straffer: onze woning met grote weide grenst aan de weiden en velden van de omliggende boeren. Jaarlijks bejagen de jagers olv de officiele "jachtchampetter" (ik weet niet hoe dat heet in Vlaanderen) de landbouwgronden. Dan lopen de kerels - vaak met rechte geladen loop omhoog over de schouder (!!!) - over de weiden langs onze woning en schieten ze het wild. De hoenders en hazen vluchten natuurlijk onze wei in. (Ze vinden daar ook nooit iets om te schieten, want de hoenders zitten onder onze bomen te wachten :-)

De edele jagers trokken in de beginjaren ook door onze wei. Maar dat hebben we hen verboden: plan of geen plan: niemand heeft ons toestemming gevraagd of we op hun plan willen staan. We hebben dieren (vaak met jongen) en die slaan in paniek bij dat geschiet. Trouwens we hebben hen duidelijk gemaakt dat we niet wensen dat zij of hun honden door onze honden de oren (of iets anders) afgebeten worden. én dat we foto's gemaakt hebben dat ze met hun geladen geweer met rechte loop door de weiden liepen. De jachtchampetter incluis. Ze waren snel van onze wei...

In verband met dat jachtplan dat elke jager moet indienen en dat minimaal een bepaalde oppervlakte moet beslaan en waardoor er veel privégebied en tuinen op de Vlaamse jachtkaart terechtgekomen zijn: De bevoegde instanties raden aan dat je zelf de nodige maatregelen neemt om je woning-tuin-veld dan te laten schrappen als jachtgebied.

Maar dat is de omgekeerde wereld: het is iemand anders die je grond onrechtmatig tot jachtgebied in heeft laten inschrijven. Laat ze dus zélf de nodige maatregelen nemen om dat recht te zetten.

ChristophePaus
Berichten: 453
Juridisch actief: Nee

#15 , 22 jul 2017 18:10

Tot nog toe schijnt niemand een antwoord te hebben op mijn eerder gestelde vraag ...
Intussen heb ik wel via SCHIETINACTIE geprotesteerd tegen het illegaal claimen van mijn weiland.
Eigenlijk sta ik niet te kijken van het ondoorzichtig beheer van de gebieden waarop een jachtclaim rust.
Dezelfde ondoorzichtigheid geldt immers voor het claimen van landbouwpercelen ivm het MAP. Blijkbaar kan iedere landbouwer percelen claimen waarop hij geen enkel recht (eigendom, pacht of gebruik) kan uitoefenen. Dit heb ik zelf dit jaar ondervonden. Eigenaars -niet landbouwers zouden versteld staan indien ze wisten hoe dikwijls malafide landbouwers hun percelen ten onrechte claimen.
Ben zelf landbouwer in bijberoep ...

Terug naar “Actuele Thema's”