Digitale meters

Ice
Topic Starter
Berichten: 240

Digitale meters

#1 , 15 jul 2017 17:25

Digitale meters
De uitrol van de digitale meters zal op 1 januari 2019 beginnen. De klassieke Ferrarismeters die in elke woonst hangen, worden niet meer gemaakt. De digitale 'slimme meters' passen ook in het beleid van de Vlaamse regering om te evolueren naar een meer gedecentraliseerde aanpak waarin meer lokaal energie wordt opgewekt.

Via de digitale meters worden zeer grote hoeveelheden verbruikersdata uitgewisseld. In eerste instantie zullen de netbeheerders de data beheren. Dit zal na vijf jaar wel geëvalueerd worden.
In overeenstemming met de privacywetgeving, legt het ontwerpdecreet fikse administratieve boetes vast in geval van gegevensmisbruik. De boete per kalenderdag start bij 1.000 euro en kan oplopen tot 20 miljoen euro of 4% van de jaaromzet van de databeheerder
De consument betaalt voor een dienst: de basisbehoefte energie/elektriciteit, dus bepaalt de consument wanneer en hoeveel hij/zij van die betaalde dienst gebruik wenst te maken aan vastgestelde, in het contract overeengekomen tarieven, toch?
Dit is dus een handelsovereenkomst tussen de klant en het bedrijf, de energieleverancier, die deze dienst verleent.
Bijgevolg eis ik, als klant, dat ik en ik alleen kan bepalen wanneer en hoeveel/hoelang ik elektriciteit gebruik, tenslotte betaal ik daar net voor.

Behalve het risico van misbruik van mijn gegevens, bestaat de bezorgdheid over het machtsmisbruik omdat vanop afstand mijn BETALENDE dienst op elk willekeurig ogenblik kan opgeheven worden zonder opgave van reden en zo mijn récht op een basisbehoefte in het gedrang kan komen en zelfs ontzegd kan worden - dit kan ontsporen in een middel tot chantage voor de hele bevolking mijns inziens.
Tevens druist deze controle vanwege de overheid in tegen mijn zelfbeschikkingsrecht, het recht om zelf te bepalen wanneer ik gebruik maak van een betálende dienst waarvoor een contract werd overeengekomen.
In overeenstemming met de privacywetgeving, legt het ontwerpdecreet fikse administratieve boetes vast in geval van gegevensmisbruik.
Gegevensmisbruik is irrelevant en niet te bewijzen wegens afscherming/zogenaamde bescherming vd interne data via de algemene voorwaarden van het contract met de energieleverancier? Een dooie mus en drogreden om te sussen dus.

Anderzijds voorkomt deze vermeende bescherming van klantgegevens helemaal niet het mogelijke, willekeurige machtsmisbruik tot het ontzeggen van een basisbehoefte aan de bevolking door op afstand te kunnen afsluiten van een betaalde dienstverlening waarvoor een handelsovereenkomst werd getekend?
Maw: een niet betrokken partij, de overheid, bemoeit zich met een handelsovereenkomst tussen de burger/betalende klant en een dienstverlenend bedrijf, waarbij dat bedrijf, via de wet en op afstand, volledige controle verkrijgt over de dienst die betaald wordt door.....de consument.
Logica? Wettelijkheid?
Inbreuken op de handelswetgeving wellicht door inmenging van de overheid in handelsovereenkomsten tussen twee partijen? Tenslotte is de overheid geen betrokken partij in deze overeenkomst maar bevoordeelt de politiek wél energiebedrijven tegen de klanten/consumenten/bevolking door volledige controle over betaalde diensten exclusief toe te kennen aan de energiebedrijven!

Ik weiger bijgevolg een digitale meter, formeel en dat op grond van mijn RECHT op privacy, mijn RECHT op het gebruik van de basisbehoefte elektriciteit ZONDER dat recht en de controle af te moeten staan, onder dwang en zonder keuze, aan het DIENSTVERLENEND bedrijf waar ik betaal voor hun dienst: elektriciteit leveren via een wettelijke overeenkomst, contract.
Door mijn recht op zelfbeschikking, mijn recht op keuze, zal IK en IK ALLEEN bepalen wanneer, hoeveel en hoe ik gebruik maak van deze basisbehoefte/betalende dienst voor elektriciteit.

Zelfs als de overheid de facturen voor elektriciteit integraal betaalt of elektriciteit volledig gratis ter beschikking stelt aan de bevolking, mag zij nog niet bepalen wanneer elektriciteit mag gebruikt worden!
Volledige controle vanop afstand met de mogelijkheid en risico op machtsmisbruik om een basisbehoefte te kunnen ontnemen is verwerpelijk, dictatoriaal en in strijd met de mensenrechten.
En elk mens heeft recht op zelfbeschikking: zelf bepalen over het gebruik van betalende diensten!
De digitale meter schendt deze mensenrechten op zelfbeschikking.
De digitale meter komt er hier dus niet in, nooit!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Oude Belg
Berichten: 3192

#2 , 15 jul 2017 17:42

En uw juridische vraag is?
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

mava105
Berichten: 22255
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 15 jul 2017 19:49

Heb al 5 jaar een slimme meter, voor zowel gas als elektriciteit. Nog nooit problemen gehad, noch met het gebruik, noch met die overheid die jij blijkbaar verfoeit. Ook in mijn appartementsblok werden er in dezelfde periode slimme meters geplaatst. (8 app) Slechts 1 (één) mede-eigenaar had dezelfde bezwaren zoals u. Daar werd dus geen slimme meter gezet. Gevolg: hij heeft al 2 x problemen gehad met zijn afrekening. NIET veroorzaakt door de maatschappij, want die moet nog steeds ieder jaar de meterstand opvragen (terwijl dat bij ons automatisch wordt doorgestuurd via de elektriciteitskabel) en heeft zich reeds 2 maal vergist bij het doorgeven van zijn cijfers. Gevolg: verkeerde rekening en achteraf een hoop gedoe om dat terug recht te zetten.
Het zal hem leren. Nu wil hij ook zo'n meters maar moet nu bijna 2000 € betalen voor de vervanging van zijn gas en elektriciteit meter. Wij kregen die volledig GRATiS omdat we deel uitmaakten van een proefregio :P
Tel maar eens uit: mijn privaat woning en 2 app vertegenwoordigen voor mij een cadeau van 6.000 €, en ik heb evenveel privacy als iedereen
WAAROM ZOU DE OVERHEID NIET MOGEN WETEN DAT IK OM 2 UUR 'S NACHTS NOG EEN EITJE WIL BAKKEN

Reclame

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#4 , 16 jul 2017 18:53

Die verklaring van Ice heeft veel weg van een politieke actie. Daarom dat hij geen 'juridische' vraag kan stellen. Er zitten bovendien een aantal onjuistheden, om niet te zeggen, onwaarheden in zijn verhaal. De slimme meter zou op termijn er mee moeten voor zorgen dat onze energierekening betaalbaar blijft.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#5 , 16 jul 2017 19:48

@wanton: Ice post hier een pamflet, dat is duidelijk. Maar ik ben ook niet overtuigd van het nut van die meters (voor de consumenten, laten we duidelijk wezen). Er wordt veel beweerd over toekomstige winsten, er zijn bitter weinig harde data en het enige wat vaststaat is de huidige kost. Op de site van de VREG post men het volgende:

De slimme meter (en de technologische ontwikkelingen die hieraan gekoppeld zijn) moet gezien worden als een middel om de zaken efficiënter aan te pakken en om de energieverbruikers toe te laten om op een veilige manier van energieleverancier te veranderen, hun elektriciteits- en aardgasvoorziening te regelen bij verhuis, zelf elektriciteit te gaan produceren, enzovoort. Maar ook om de energieverbruikers sneller en beter te informeren over de evolutie van het verbruik en ze zo te helpen energie te besparen.

Ik lees hier geen enkel geldig, verifieerbaar argument, enkel ongesubstantieerde beweringen en een opsomming van zaken die nu ook al perfect kunnen, zonder dergelijke dure meter. Efficiënter: show me the numbers. Veilig veranderen: kan nu ook al, nog nooit problemen mee gehad. Wat kan die meter daaraan verbeteren? Zelf elektriciteit produceren: in NL zijn ze er al achter dat voor de lokale producent een domme meter mogelijk voordeliger zal zijn: http://www.duurzaamnieuws.nl/slimme-met ... mste-stap/ evolutie van verbruik: 1 keer per week kijken en noteren in een schriftje of xls-bestand. Zo doe ik het reeds 20 jaar. Met meten reduceert men overigens niet, dat doet men door energievreters uit te schakelen.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Franciscus
Berichten: 38583

#6 , 16 jul 2017 19:55

En energie delen mag nu niet - als ik nu mijn zonnepanelen wil delen met een buur mag dat niet.... want dan zijn we ineens producenten ...ik zorg er wel voor dat het net niet overbelast wordt gezien een optimaal gebruik van de panelen.
Quid als ik er een batterij opzet en we beide onze surplus op die batterij zetten en gebruiken bij nacht?

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#7 , 16 jul 2017 21:30

@wanton: Ice post hier een pamflet, dat is duidelijk. Maar ik ben ook niet overtuigd van het nut van die meters (voor de consumenten, laten we duidelijk wezen). Er wordt veel beweerd over toekomstige winsten, er zijn bitter weinig harde data en het enige wat vaststaat is de huidige kost. Op de site van de VREG post men het volgende:

De slimme meter (en de technologische ontwikkelingen die hieraan gekoppeld zijn) moet gezien worden als een middel om de zaken efficiënter aan te pakken en om de energieverbruikers toe te laten om op een veilige manier van energieleverancier te veranderen, hun elektriciteits- en aardgasvoorziening te regelen bij verhuis, zelf elektriciteit te gaan produceren, enzovoort. Maar ook om de energieverbruikers sneller en beter te informeren over de evolutie van het verbruik en ze zo te helpen energie te besparen.

Ik lees hier geen enkel geldig, verifieerbaar argument, enkel ongesubstantieerde beweringen en een opsomming van zaken die nu ook al perfect kunnen, zonder dergelijke dure meter. Efficiënter: show me the numbers. Veilig veranderen: kan nu ook al, nog nooit problemen mee gehad. Wat kan die meter daaraan verbeteren? Zelf elektriciteit produceren: in NL zijn ze er al achter dat voor de lokale producent een domme meter mogelijk voordeliger zal zijn: http://www.duurzaamnieuws.nl/slimme-met ... mste-stap/ evolutie van verbruik: 1 keer per week kijken en noteren in een schriftje of xls-bestand. Zo doe ik het reeds 20 jaar. Met meten reduceert men overigens niet, dat doet men door energievreters uit te schakelen.
Ik zit al jaren te wachten op de slimme politicus, niet op een slimme meter.
Waarom de homo politicus niet meteen vervangen door een slimme digitale app?
Met het aantal regeringen en dito ministers dat ons land mismeestert gaat dat een mega-besparing opleveren.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#8 , 17 jul 2017 13:27

Dat de leveranciers voordeel halen uit de slimme meter , begrijp ik maar ik aanvaard het ook. Op termijn gaat dit voordeel geven voor iedere gebruiker. De leverancier kan beter de piekmomenten aanpakken, allerhande andere metingen opvolgen. De klant zal zo ook weten hoe hij zijn verbruik kan 'optimaliseren.' Ik denk dat we de veralgemening van de digitale meter niet gaan tegenhouden. Een belangrijke reden voor de invoering is het aantal 'producenten' met zonnepanelen, waar nu teveel problemen voorkomen bij de overzetting op het net van hun rest. De nieuwe meter zal tevens de budgetmeter vervangen. Ik dacht dat vanaf 2019 bij elke nieuwbouw een digitale meter moest geïnstalleerd worden. Weet ook dat wij vanaf 2028 allemaal een nieuwe gasmeter moeten krijgen, wegens overschakeling van Nederlands naar ander (Noors?) aardgas dat een andere structuur heeft.
Toch even zeggen dat ik geen werknemer of aandeelhouder ben van een energie-leverancier.

Asperger, uw laatste opmerking is toch ook een pamflet? Dit is geen politieke beslissing, maar de invoering van de slimme meter is een normale evolutie in ons luxeleventje.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

parser
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#9 , 21 nov 2017 01:00

Het is weinigen opgevallen, maar de slimme meters kunnen het verschil 'zien' in de vorm en voorkomen van de verbruikers.
De stijgcurve en het verbruik van een opladende el wagen/hybride of accu, zijn uniek in hun signatuur en zeer goed af te lijnen van de rest.
kwestie van tijd voor de op straat verloren accijnzen via de slimme meter worden teruggepompt naar de staatskas.
Of u die elek tr nu zelf maakt of niet.

Sirkii
Berichten: 5395

#10 , 21 nov 2017 20:31

Als je géén slimme meter wil zal je op termijn off-grid moeten gaan. Suc6 met je eigen energievoorziening. t Zal een veelvoud kosten van wat je aan electriciteit betaalt (en dit ondanks de torenhoge solidariteitsbijdragen aka belastingen op electriciteit)

Schreew je’t ook zo hoog van de daken met betrekking tot het mijnenveld van ANPR-camera’s ?

louisQ
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#11 , 20 mar 2018 17:09

Het is weinigen opgevallen, maar de slimme meters kunnen het verschil 'zien' in de vorm en voorkomen van de verbruikers.
De stijgcurve en het verbruik van een opladende el wagen/hybride of accu, zijn uniek in hun signatuur en zeer goed af te lijnen van de rest.
kwestie van tijd voor de op straat verloren accijnzen via de slimme meter worden teruggepompt naar de staatskas.
Of u die elek tr nu zelf maakt of niet.
het onderwerp is DIGITALE meter, en dat is juist, er is NIETS slim aan die meters die Eandis wil plaatsen.

Ze zoeken enkel een "kapstok" om extra kosten, 15 € per maand aan te rekenen aan eindgebruikers.
dus de "tweede" belastingsbrief nog een beetje verhogen.

als deze meters zo een voordelen bieden aan Eandis en/of eindgebruiker waarom moet er dan extra gerekend worden?
of anders gezegd waar gaat deze winst dan naartoe?

mava105
Berichten: 22255
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#12 , 20 mar 2018 20:22

Er staat bij mij al 2 jaar een digitale slimme meter, zowel voor gas als voor elektriciteit, en moet niets bijbetalen.
Voordeel is wel dat je niet meer de meterstanden moet doorgeven en er ook geen meteropnemers over de vloer komen.

licen
Berichten: 68

#13 , 28 mar 2018 10:52

Zoals louisQ al zei: het gaat over digitale meters, geen slimme.
De eindgebruiker heeft hier meer nadelen dan voordelen aan.
Deze meters kosten stukken meer dan de oude Ferraris meters en gaan ook minder lang mee.
Deze kosten gaan doorgerekend worden aan de gebruikers.
Voor betere metingen moeten ze het niet doen daar elke wijkkast al metingen uitvoert.

Zoals het nu is gaat de gebruiker meer betalen en helemaal niets besparen.
Het uiteindelijke doel is om flexibel te kunnen factureren. (per kwartier bv)
Maar de werkmens heeft hier natuurlijk niets aan want de momenten dat er veel zonne energie is zijn ze meestal aan het werken.

Didymus
Berichten: 2061

#14 , 29 mar 2018 09:35

Gebruiker heeft er wél iets aan als hij zijn zware verbruikers (vaatwasser, wasmachine, droogkast) kan activeren wanneer de elektriciteit het goedkoopst is. Dat is niet hoe we het gewoon zijn, maar ik vrees dat we in de toekomst geen andere keuze zullen hebben tenzij je je blauw wil betalen om een wasje te doen.
"sowieso" schrijf je zo.

licen
Berichten: 68

#15 , 29 mar 2018 15:40

Huidige toestellen kunnen dit niet.
Toestellen die kunnen communiceren met slimme meters zijn ontzettend duur en een wasmachine/vaatwas/droogkast, toch wel groot verbruikers moeten langer dan 5 min werken, deze zijn dus niets met een kwartiertje laag tarief.
Of je zet ze 's ochtends in dat ze moeten werken op laag tarief, stel dat er geen laag tarief geweest is doordat er geen zon en geen wind was dan heeft jouw wasmachine/vaatwas/droogkast niet gewerkt.
Deze meerkost haal je er dus zelf jammer genoeg nooit uit.

Terug naar “Actuele Thema's”