Notarisen oneens over akte kan iemand duidelijkheid verschaffen(aankoop app))

Pjoter
Topic Starter
Berichten: 19

Notarisen oneens over akte kan iemand duidelijkheid verschaffen(aankoop app))

#1 , 14 jul 2017 11:02

Er was mondeling een bezetings vergoeding afgesproken,... v 600 eu v 15 (onderening akte)mei tot 15 junie nu blijkt dat de tekst dubbel zinnig is en beide notarisen zijn het oneens over of de vergoeding (300 of 600)vershuldigt is of niet.Nu mv weigert te betalen en alvorens naar de rechtbankt te trekken had ik toch graag de mening gehoord van enkele juristen hier.De tekst gaat als volgt:


5. Eigendomsrecht – gebruik – genot

De koper bekomt het eigendomsrecht van het verkochte goed vanaf heden.

Hij bekomt het genot en het vrij gebruik van het verkochte goed vanaf 1 juni 2017 door de daadwerkelijke inbezitneming. Het verkochte goed wordt thans gebruikt (geen huur) door de zoon van de verkoper.

De zoon van de verkoper mag het verkochte goed blijven bewonen, uiterlijk tot 15 juni 2017, mits de verkoper aan de koper een maandelijkse bezettingsvergoeding van € 600 per maand betaalt, betaalbaar de eerste van iedere maand en voor het eerst in de maand waarin de notariële akte ondertekend wordt.

Dit recht van gebruik en bewoning dat de verkoper heeft voorbehouden voor haar zoon, is een voorwaarde van de koop. In geen geval kan deze tijdelijke bezetting als een huur worden aanzien.

De verkoper zal zich laten verzekeren tegen brand en andere gevallen in zijn hoedanigheid van tijdelijke bewoner van het verkochte goed.

De zoon van de verkoper zal het goed mogen verlaten vóór gemelde datum van 15 juni 2017 mits hij de koper daarvan drie dagen vóór het verlaten van het eigendom op de hoogte brengt.

De maandelijkse vergoeding zal slechts pro rata verschuldigd zijn indien het goed in de loop van de maand wordt betrokken of vrijgegeven.

De verkoper wordt vrijgesteld van de verplichting tot borg- of zekerheidsstelling, en van de verplichting tot het opmaken van een plaatsbeschrijving of staat.

De zoon van de verkoper zal het goed uiterlijk tot bovenvermelde datum mogen bewonen, doch het eigendom niet kunnen verhuren noch het gebruik ervan afstaan aan derden. Hij heeft de verplichting het eigendom als een goede huisvader te onderhouden en alle lasten te dragen die ingevolge de wet op hem rusten.

Hij zal dit recht, dat niet vatbaar is voor beslag, niet kunnen overdragen.

Deze terbeschikkingstelling kan, onder geen enkele omstandigheid, aanleiding geven tot het ontstaan van enig pacht- of huurrecht.

Na gezegde datum en zonder voorafgaande ingebrekestelling zal de koper op kosten van de verkoper op eenvoudige voorlegging aan een gerechtsdeurwaarder van de grosse van onderhavige akte, van nu af en voor alsdan gemachtigd worden:

▪ om de zoon van de verkoper uit het verkochte appartement te doen zetten, eventueel met de zijnen en alle derde personen;

▪ om de meubelen en roerende goederen van de zoon van de verkoper die zich in of op de verkochte eigendom bevinden, op de openbare weg te doen stellen

door de eerste daartoe aangezochte gerechtsdeurwaarder desnoods met bijstand van de openbare macht.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8840

#2 , 14 jul 2017 11:16

ik snap niet goed op basis van welke alinea uit de koopakte zou kunnen blijken dat de bezettingsvergoeding slechts 300 euro per maand zou bedragen? De koopakte is formeel: 600 euro per maand. Anderzijds zou ik het gedoe maar laten ophouden door akkoord te zijn met die 300 euro. Als je daar nog eens voor naar de vrederechter moet gaan, hoe de hele toestand daarna nog eens vertraagd wordt....Ik mag hopen dat de mens het pand inderdaad heeft verlaten op 15 juni?

Pjoter
Topic Starter
Berichten: 19

#3 , 14 jul 2017 11:19

de notaris v de tegen partij haalt deze alinia aan;

Hij bekomt het genot en het vrij gebruik van het verkochte goed vanaf 1 juni 2017 door de daadwerkelijke inbezitneming. Het verkochte goed wordt thans gebruikt (geen huur) door de zoon van de verkoper.

Reclame

eylis
Berichten: 8840

#4 , 14 jul 2017 11:27

dus blijft de kerel maar een halve maand ipv een hele....ja daar kan je dus over palaveren hoeveel hij dan eigenlijk meot betalen: want het is geen huur (een maandhuur telt van zodra de maand is aangesneden, of je er nu 15 dagen blijft of een hele) maar het is een bezettingsvergoeding en daar bestaat (bij mijn weten) geen specifieke regelgeving voor. Eerlijk gezegd: verklaar er je akkoord mee: de kosten die je moet doen om hiermee nog eens naar het vredegerecht te moeten trekken (verlofdag, transport en administratie en gepieker)werkelijk, het sop is de (zure) kool niet waard....

Pjoter
Topic Starter
Berichten: 19

#5 , 14 jul 2017 11:33

normaale omstandigheden zou ik zeggen ja ..... echter , heb ik een toegeving gedaan omdat ik zogezegt toch een maand huur extra kreeg.....
en nu zou ik er zeker niet mee in zitten om erachteraan te gaan,natuurlijk moet ik dan wel met enige zekerheid kunnen zeggen dat ik recht in mijn schoenen sta.Als de kosten op mij vallen ipv de tegen partij is het natuurlijk maar een bittere pil

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 14 jul 2017 12:41

goed vanaf 1 juni 2017 door de daadwerkelijke inbezitneming.

De zoon van de verkoper mag het verkochte goed blijven bewonen, uiterlijk tot 15 juni 2017,

De maandelijkse vergoeding zal slechts pro rata verschuldigd zijn indien het goed in de loop van de maand wordt betrokken of vrijgegeven.
Indien de zoon daadwerkelijk op 15 juni vertrokken is zijn dat dus pro rata maar 2 weken of een halve maand = 300 €

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#7 , 14 jul 2017 13:34

M.i. een véél te lange en zeer slordig opgestelde tekst van die notaris. Ik zou persoonlijk geneigd zijn om ook te zeggen dat 300 Euro verschuldigd is, geen 600.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Pjoter
Topic Starter
Berichten: 19

#8 , 14 jul 2017 14:52

De zoon van de verkoper mag het verkochte goed blijven bewonen, uiterlijk tot 15 juni 2017, mits de verkoper aan de koper een maandelijkse bezettingsvergoeding van € 600 per maand betaalt, betaalbaar de eerste van iedere maand en voor het eerst in de maand waarin de notariële akte ondertekend wordt.

als de zoon er maar tot 15 junie mag inwonen en de bezetings vergoeding begint zogezegt maar van de eerste waarom vermeld men dan 600 euro?
klinkt niet echt logish toch?

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#9 , 14 jul 2017 14:55

Volgens de 'logische' tekst hierboven had er dus moeten betaald worden op 1 mei, ttz 15 dagen voordat de akte ondertekend werd en de koper eigenaar was(ik baseer me op de akte, voor alle duidelijkheid), laat staan het genot uitoefende. Het is gewoon slecht opgesteld.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Terug naar “Actuele Thema's”