Geen inkomstengegevens uit 2014, geen recht op studietoelage

Invalide
Topic Starter
Berichten: 18
Juridisch actief: Nee

Geen inkomstengegevens uit 2014, geen recht op studietoelage

#1 , 21 jun 2017 22:35

Hallo iedereen

Mijn vader is invalide en ik ben een student(ik zit op het eerste jaar hoger onderwijs), mijn ouders kregen al 10 jaar lang studietoelage van de overheid voor mij en ook kregen mijn ouders ieder jaar boven de 1 000 euro van de belastingendienst(ivm aanslagbiljet). Ook voor het inkomstenjaar 2015 en aanslagjaar 2016 kregen we boven de 1 000 euro terug.

Maar nu zitten wij met een zeer groot probleem met de overheid:
Nu heb ik begin van het schooljaar alweer een aanvraag ingediend voor studietoelage en paar dagen terug kreeg ik een mail waarin stond dat er geen inkomstengegevens beschikbaar zijn van mijn ouders voor het inkomstenjaar 2014 en aanslagjaar 2015 waardoor mijn studietoelageaanvraag niet afgehandeld kan worden(ik heb tijd tot 31 december 2017 om een aanslagbiljet op te sturen daar de studietoelage dienst). Ik dacht dat het geen groot probleem was, de dag nadien belde ik FOD ik vroeg voor een duplicaat van het inkomstenjaar 2014, aanslagjaar 2015 en tot mijn verbazing kregen we te horen dat er inderdaad geen gegevens aanwezig waren, ze hebben mij doorverbonden met mijn dossierbeheerder en zij zal de zaak verder onderzoeken zeiden ze tegen mij, ze hebben mij beloofd dat ze voor vrijdag met mij contact zullen opnemen(nog 2 dagen te gaan, dus binnen 2 dagen zouden ze met mij contact opnemen hopelijk).

Nu heeft mijn vader een brief teruggevonden van een boekhoudkantoor waar hij altijd zijn aangifte liet doen ivm het inkomstenjaar 2014, aanslagjaar 2015 van tax-on web(voorberekening door de boekhouder en die stuurt ze dan naar de overheid om nadien een definitief aanslagbiljet te krijgen).

Er stond dat wij alweer een tegoed hadden van boven de 1 000 euro maar nadat we de uittreksel hadden nagekeken hebben we gezien dat we ook niks hebben ontvangen van de belastingendienst(omdat er zogezegd geen officiele aangifte is).

Nu zit ik met de volgende gevaren:
Als ik die aanslagbiljet niet voor 31 december 2017 opstuur naar studietoelage dan verlies ik het recht om een studietoelage te krijgen en niet alleen ik maar ook mijn broertje en zusje, totaal bedrag bedraagt 1 5000 voor mijzelf en 580 voor mijn zusje + 580 voor mijn broertje en dat wordt een totaal van ongeveer 2 660 euro. + ook hebben we het tegoed (nog) niet ontvangen van het inkomstenjaar 2014 dat is ook boven de 1 000 euro dus in het totaal zijn we dan boven de 3 500 euro kwijt .

Ik heb gisteren ook nog eens een factuur gekregen van mijn school voor het inschrijvingsgeld waarin stond dat mijn statuut nog steeds niet bekend is omdat mijn studietoelage aanvraag nog in behandeling is waardoor ik als "niet-beurs" student wordt gezien en mij gevraagd wer om 800 euro over te schrijven terwijl ik wel recht heb op een studietoelage zoals ik het al 10 jaar lang krijg waardoor ik 150 euro zou moeten betalen. Vandaag ben ik naar school gegaan met een kopie van dat tax-on web voorberekening van de boekhouder en gelukkig zei mijn school dat ze het terug zullen rechtzetten waardoor ik 150 euro moet betalen.(als ik die tax-on web voorberekening niet had werd het moeilijk om te bewijzen).

Nu wou ik vragen welke stappen ik kan ondernemen omdat ik vind dat ik telkens met de vingers wordt verwezen door de FOD en het belastingskantoor in Genk.

Info: wij hebben in december wel een aanslagbiljet van het inkomstenjaar 2015, aanslagjaar 2016 ontvangen dus ik vind het raar dat we niks van het jaar ervoor hebben gehad.

Nu heb ik wat zitten te googlen en kwam op de website van testaankoop info tegen waarin stond dat ze tijd hebben tot eind 2017 en als het dan niet in orde was dat ik dan een klacht kon indienen. Maar om zekerder te zijn zou ik ook graag advies van jullie willen... We zitten er echt mee 3500 euro overlaten aan de staat doet pijn omdat we een beperkt inkomen hebben.

Afbeelding

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12813

#2 , 21 jun 2017 22:44

Maar is de aangifte nu eigenlijk officieel ingediend of niet? Hebt u de ontvangstbevestiging?

Invalide
Topic Starter
Berichten: 18
Juridisch actief: Nee

#3 , 21 jun 2017 23:02

Maar is de aangifte nu eigenlijk officieel ingediend of niet? Hebt u de ontvangstbevestiging?
Neen dat heb ik niet terug kunnen vinden, FOD zei dat het in verwerking is(maar ze vonden het zelf ook verdacht) maar voor de rest weet ik niks en een aangifte indienen is toch verplicht? als ik van mezelf zou weten dat ik ieder jaar bij zou moeten betalen zou ik nooit een aangifte indienen.
Aangezien ik een dossier heb van tax-on web zou die aangifte officieel ingediend moeten zijn, het boekhoudkantoor doet het via tax-on web en stuurt het naar de overheid, de overheid kijkt het na, past eventueel bedragen aan en stuurt een officiele aanslagbiljet naar je huis en dat ontbreekt bij ons

Reclame

Invalide
Topic Starter
Berichten: 18
Juridisch actief: Nee

#4 , 21 jun 2017 23:07

Ik zal een mail sturen naar het boekhoudkantoor als bewijs dat ik het heb gevraagd indien ze hun verplichtingen niet nakomen kan ik dat in een juridisch proces gebruiken

LeenW
Berichten: 12813

#5 , 21 jun 2017 23:09

Als u geen ontvangstbevestiging hebt, bent u in principe in fout, want dan hebt u geen bewijs dat ze ingediend is. Zoals Testaankoop zegt, ze hebben nog tot eind dit jaar om uw ontbrekende aangifte in te vorderen als de fout bij u (of bij uw accountant) ligt. Ook een fout van het boekhoudkantoor speelt in eerste instantie geen rol bij een fiscaal geschil tussen u en de Staat.

Ik vind het ook een beetje vreemd dat u nu pas merkt dat er een 1000 euro ontbreekt. Als u het 2-3 jaar kunt laten liggen, verwacht dan niet dat het op een paar dagen opgelost is, het is momenteel invulperiode.

Invalide
Topic Starter
Berichten: 18
Juridisch actief: Nee

#6 , 21 jun 2017 23:14

Als u geen ontvangstbevestiging hebt, bent u in principe in fout, want dan hebt u geen bewijs dat ze ingediend is. Zoals Testaankoop zegt, ze hebben nog tot eind dit jaar om uw ontbrekende aangifte in te vorderen als de fout bij u (of bij uw accountant) ligt. Ook een fout van het boekhoudkantoor speelt in eerste instantie geen rol bij een fiscaal geschil tussen u en de Staat.

Ik vind het ook een beetje vreemd dat u nu pas merkt dat er een 1000 euro ontbreekt. Als u het 2-3 jaar kunt laten liggen, verwacht dan niet dat het op een paar dagen opgelost is, het is momenteel invulperiode.
Daar heeft u ook gelijk in, omdat studietoelage altijd naar de inkomsten van 2 jaar terug kijkt zijn we daar nu pas achter gekomen, ik wou vragen wat ik nu kan doen, het enig bewijs wat ik heb is is een voorberekening van tax-on web en dat wordt altijd naar de staat verzonden door de boekhouder.

Wat kan ik doen? ik zal morgen eerst FOD bellen misschien hebben zij iets van ontvangstbewijs

LeenW
Berichten: 12813

#7 , 21 jun 2017 23:34

Ik zou indien mogelijk eens tot daar gaan met al uw documenten om duidelijkheid te krijgen.

Invalide
Topic Starter
Berichten: 18
Juridisch actief: Nee

#8 , 21 jun 2017 23:38

Ik zou indien mogelijk eens tot daar gaan met al uw documenten om duidelijkheid te krijgen.
Volgende week zullen mijn ouders hun belastingbrief voor dit jaar binnenbrengen dan kunnen ze ook het probleem navragen

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#9 , 21 jun 2017 23:58

Op tax-on-web kun je direct zien of het al of niet ingediend werd in 2015.
Als van jullie kant alles correct werd ingediend kunnen uw ouders alle voorheffingen van 2014
terugclaimen, omdat de uiterste datum van juni 2016 voorbij is (datum dat de aanslag ten laatste diende te worden gevestigd).
Maar dan mag de fout niet bij uw ouders liggen.
Vraag desnoods raad aan de boekhouder die dat jaar de aangifte voor uw ouders heeft gedaan. Hij zou uitsluitsel moeten kunnen geven.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Invalide
Topic Starter
Berichten: 18
Juridisch actief: Nee

#10 , 22 jun 2017 00:55

Omdat ik van tax on web een berekening heb ben ik er zeker van dat alles van onze kant in orde was. Ook door het feit dat een belastingaangifte wettelijke verplicht is ben ik er nog zekerder van dat wij zoals alle jaren ook in dat jaar hetzelfde structuur hebben gebruikt

Oude Belg
Berichten: 3192

#11 , 22 jun 2017 07:55

Omdat ik van tax on web een berekening heb ben ik er zeker van dat alles van onze kant in orde was. Ook door het feit dat een belastingaangifte wettelijke verplicht is ben ik er nog zekerder van dat wij zoals alle jaren ook in dat jaar hetzelfde structuur hebben gebruikt
Die berekening van tax-on-web bewijst niets; het is niet meer dan een berekening en heeft niets met het indienen te maken. Je kan perfect verschillende berekeningen maken (bijvoorbeeld om te simuleren wat het zou geven als je beroepskosten zou indienen) en dan rustig enkele maanden wachten met doorsturen, of dat zelfs niet doen. Je hebt dan meerdere berekeningen, maar je belastingbrief is niet in orde. Normaal krijg je na het indienen een bevestiging met een dossiernummer. Je kan trouwens op tax-on-web controleren of je in orde bent.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#12 , 22 jun 2017 11:33

Maar je kan wel op tax-on-web zien ofhet al dan niet is doorgestuurd.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Invalide
Topic Starter
Berichten: 18
Juridisch actief: Nee

#13 , 22 jun 2017 16:52

Juist naar FOD gebeld omdat het boekhoudkantoor alweer niet opnam, ze hebben mij enkel kunnen meedelen dat het nog steeds in verwerking is en dat het om een late aangifte gaat, ik ben er zeker van dat ik het niet laat had ingediend, jammer dat er geen datum opstaat op dat berekening van tax-on web dossier.

FOD heeft me geadviseerd om naar het belastingkantoor te gaan maar omdat die belastingkantoor nu is gesloten moet ik naar een andere toe dus alles is nu een beetje door elkaar. Ik zal jullie ervan op de hoogte houden, normaal gezien zou ik ten laatste morgen een telefoontje moeten krijgen van het belastingkantoor door mijn dossierbeheerder.

LeenW
Berichten: 12813

#14 , 22 jun 2017 16:55

Zoals eerder gezegd, de berekening heeft geen enkele wettelijke waarde. Het is de datum van effectieve indiening die telt. U gaat waarschijnlijk ook een deel van het belastingskrediet kwijt zijn ten gevolge van boetes voor de laattijdige aangifte.

Invalide
Topic Starter
Berichten: 18
Juridisch actief: Nee

#15 , 22 jun 2017 18:41

Zoals eerder gezegd, de berekening heeft geen enkele wettelijke waarde. Het is de datum van effectieve indiening die telt. U gaat waarschijnlijk ook een deel van het belastingskrediet kwijt zijn ten gevolge van boetes voor de laattijdige aangifte.
Ik denk dat u het verkeerd begrepen heeft, zoals ik eerder al zei, de datum waarop die tax-on web aangifte werd "berekend" wordt op dezelfde dag opgestuurd naar de staat voor een definitieve aanslagbiljet. Ik ben er zeker van dat ik het niet laat heb ingediend.

Ik zal er alles aan doen om die 3500 euro toch te krijgen

Terug naar “Actuele Thema's”