kabelsluis op fietspad

Didietje
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Ja

kabelsluis op fietspad

#1 , 02 mei 2017 14:06

Nav van festiviteiten werd er voor de voorziening van elektriciteit een kabelsluis over het fietspad aangebracht. Deze sluis werd nergens gesignaleerd met enig verkeersbord, noch was er enige aanduiding van de hinder.
Bij het fietsen over deze sluis kwam mijn dochter ten val. Ze keek voor zich en niet naar de grond, waardoor ze de aangebrachte sluis niet zag en in de kiezelstenen terecht kwam. Hiervoor diende zij ter verzorging naar het ziekenhuis en had ze ook heel wat schade.
Mijn vraag is, mag een dergelijke sluis aangebracht worden over de gehele breedte van een fietspad zonder dat hiervoor enige signalisatie werd aangebracht. Heb als op de wegcode gezocht, maar 'k vind er niks over terug. Iemand enig idee ? Rechtspraak hieromtrent of iets wat ons kan helpen, want 'k vrees dat de verzekeringsmaatschappij moeilijk zal doen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Jabbe
Berichten: 586

#2 , 02 mei 2017 15:37

Hopelijk is je dochter snel hersteld van haar verwondingen en trauma.

Het eerste dat ik zou aanraden is de organisator van de festiviteiten contacteren die voor gebeurlijke ongevallen verzekerd zou moeten zijn.
Zonodig laat u PV opstellen. Het ware nuttig dat u op het moment van de feiten enkele foto's genomen had van de situatie ter plaatse en contactgegevens van getuigen, want als alle installaties weg zijn en de organisator betwist de gevaarlijke situatie, dan is het misschien woord tegen woord.

Franciscus
Berichten: 38583

#3 , 02 mei 2017 17:23

Gemeente 'kan' aansprakelijk zijn als de kabelsluis 'onzichtbaar' was voor normale gebruikers.
Een verkeersbord - opgelet gevaar ....maar welk gevaar???
Beter een zwart geel strip op kabelgoot zoals in privé plaatsen (oa.op trappen)

Reclame

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#4 , 02 mei 2017 17:26

Dit moet in de feiten nagegaan worden. Het is een afwijking van een normale toestand - het fietspad zou dus als gebrekkige zaak kunnen beschouwd worden. Van belang zal zijn in welke mate dit zichtbaar was voor de fietser.
Hier kan een aansprakelijkheid gelden op basis van art. 1384, eerste lid BW (gebrekkige zaak X schade X oorzakelijk verband).
De eigenaar van het fietspad is (wellicht) de overheid.
Zie oa. Cass. 29 januari 2005, Cass. 25 maart 1920, Cass. 12 februari 1976.
Tegensprekende rechtspraak: Cass. 27 november 1969, maar hier was geen beoordeling in concreto gebeurd.

Daarnaast kan de organisator aansprakelijk gesteld worden op basis van art. 1382 BW als de organisator een fout gemaakt heeft (eveneens: met schade, met oorzakelijk verband tussen fout en schade).

Ik vermoed dat jullie familiale verzekering dit kan in behandeling nemen (?).
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Franciscus
Berichten: 38583

#5 , 02 mei 2017 17:40

Of een verzekering 'deelnemer verkeer'.
Wat staat specifiek in de vergunning.
Tot mijn spijt zijn gemeenten in dit soort zaken veel te laks bij inrichten van festiviteiten en geven de organisatoren te veel vrijheid.
Zelfs als er dan iets gebeurd dan hebben ze het jaar erna nog niets van geleerd.

tibizla
Berichten: 41
Juridisch actief: Nee

#6 , 14 mei 2017 15:44

Kosten verhalen op de "familiale" zeg maar

bv een voetbal door een ruit

nuja ik heb geen kids, dusja, maar in principe is dat ergens terug 50 per jaar erbij ja

voor gans het gezien

je weet nooit eens zo gek doen en terug van een feest uw vrouw haar hak vliegt daar de ruit buren

tjah wie betaald

is dat verzekerd

das de familale

is idem als kind met een bal

KAN GEBEUREN

maar hoeveel keer gebeurd dat ?

tibizla
Berichten: 41
Juridisch actief: Nee

#7 , 14 mei 2017 15:48

Gemeente 'kan' aansprakelijk zijn als de kabelsluis 'onzichtbaar' was voor normale gebruikers.
Een verkeersbord - opgelet gevaar ....maar welk gevaar???
Beter een zwart geel strip op kabelgoot zoals in privé plaatsen (oa.op trappen)
Was 22uur en donker ja maar ik kom zelden buiten viel erover geen signalisatie

Buurt bewoners klaagden over de verkeers lichten

Mijn hond bijna verdronken

Mijn been gebroken

Voorwiel fiets gebogen en nu

?! Ben zelf niet verzekerd maar bon, is hun fout ik moet niet verzekerd zijn, die moeten verzekerd zijn, want het zal kosten he

Wie betaald nu die ziekenkost

IK en ik mag VERHaLEN op die aannemer ?

HEERLIJK

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#8 , 14 mei 2017 17:49

Gemeente 'kan' aansprakelijk zijn als de kabelsluis 'onzichtbaar' was voor normale gebruikers.
Een verkeersbord - opgelet gevaar ....maar welk gevaar???
Beter een zwart geel strip op kabelgoot zoals in privé plaatsen (oa.op trappen)
Was 22uur en donker ja maar ik kom zelden buiten viel erover geen signalisatie

Buurt bewoners klaagden over de verkeers lichten

Mijn hond bijna verdronken

Mijn been gebroken

Voorwiel fiets gebogen en nu

?! Ben zelf niet verzekerd maar bon, is hun fout ik moet niet verzekerd zijn, die moeten verzekerd zijn, want het zal kosten he

Wie betaald nu die ziekenkost

IK en ik mag VERHaLEN op die aannemer ?

HEERLIJK
Eigenaardig, jij ben de topic starter toch niet
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#9 , 14 mei 2017 17:52

Een hond bijna verdronken op het fietspad?
Nogal wat wartaal door deze kwibus op het forum gedumpt zie ik.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Terug naar “Actuele Thema's”