Gents koppel radeloos nadat krakers huis bewonen

LeenW
Berichten: 12843

Re: Gents koppel radeloos nadat krakers huis bewonen

#16 , 11 mar 2017 11:25

Geweld is natuurlijk nooit de oplossing, maar de Roma is wel een probleem dat moet worden aangepakt. Ik herinner mij ook nog het verhaal van een boer enkele jaren geleden die zijn weiland plots zag ingenomen als kampeerterrein voor een groep Roma met vakantie. Het eigendom moet beter beschermd worden.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#17 , 11 mar 2017 11:31

Dit is toch in strijd met onze grondwet, een bewoond pand kraken.
artikel 15 van de Grondwet en het recht op bescherming van de persoonlijke levenssfeer en de eerbiediging van het privéleven en het gezinsleven zoals gegarandeerd door artikel 22 van de Grondwet en artikel 8 van het EVRM. Europees Verdrag tot Bescherming van de Rechten van de Mens en de Fundamentele Vrijheden – Verdrag van 4 november 1950, afgesloten te Rome.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#18 , 11 mar 2017 11:59

Dit is toch in strijd met onze grondwet, een bewoond pand kraken.
artikel 15 van de Grondwet en het recht op bescherming van de persoonlijke levenssfeer en de eerbiediging van het privéleven en het gezinsleven zoals gegarandeerd door artikel 22 van de Grondwet en artikel 8 van het EVRM. Europees Verdrag tot Bescherming van de Rechten van de Mens en de Fundamentele Vrijheden – Verdrag van 4 november 1950, afgesloten te Rome.
het is geen bewoond pand, dat is net het probleem. De eigenaars wonen mét behoud van hun domicilie in Gent, momenteel wegens toerisme elders.

Reclame

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#19 , 11 mar 2017 12:06

De vraag is m.i. niet of wat de bezetters van die woning doen kan. Als zij de toestemming niet hebben mogen zij de woning niet betreden, laat staan betrekken en bewonen.
De vraag lijkt mij te zijn: hoe moet men daartegen optreden? Is het de taak van de politie om een woning te ontruimen van zodra een eigenaar roept dat zijn woning bezet wordt zonder zijn toestemming?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#20 , 11 mar 2017 12:31

In Gent geeft men geregeld problemen met de Roma's.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

CityBird
Berichten: 794

#21 , 11 mar 2017 13:08

jet is geen bewoond pand, dat is net het probleem. De eigenaars wonen mét behoud van hun domicilie in Gent, momenteel wegens toerisme elders.
Wat is dan de definitie van een bewoond pand? Als jouw officieel adres op die plaats is, is dit m.i. een bewoond pand.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#22 , 11 mar 2017 13:26

je hebt gelijk:
Art. 17. De hoofdverblijfplaats wordt niet gewijzigd door een tijdelijke afwezigheid.

j.demoor
Berichten: 10360

#23 , 11 mar 2017 20:39

Wie hierover meer wil weten gaat naar de dichtst bij zijnde (degelijke) openbare bibliotheek om er te lezen :
VANDROMME,T., Het kraken van panden bekeken vanuit de grondrechten, het strafrecht en het burgerlijk recht(inclusief het procesrecht),Rechtskundig Weekblad 2014-15,1363-1378 en meer in bijzonder “Zoals reeds vermeld ,is kraken op zich in België op dit ogenblik niet strafbaar. Wel kunnen krakers zich schuldig maken aan andere misdrijven...“
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#24 , 11 mar 2017 20:48

Wel kunnen krakers zich schuldig maken aan andere misdrijven...“

Wat in de regel met dat soort mensen steeds het geval zal zijn.
Een pro-actieve overheid pakt hen daar op en het kraken is gedaan.
Vraagt beetje moed en beetje inspanning. En minder permissiviteit.
Bovendien gaat het in dit geval niet om kraken, juridisch gezien is het pand bewoond.
Het is dus gewone ordinaire inbraak in een bewoond huis (de politie uw vriend waakt...).
Mag blijkbaar ook? Welke inbreker wordt dan nog tegen gehouden? Benieuwd...
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Franciscus
Berichten: 38607

#25 , 11 mar 2017 20:55

Maar ook de krakers zijn nu daar de bewoners.
Zij zijn binnen en dus bewoner. Het feit dat men niet ingeschreven is op dat adres is een administratieve zaak en kan ook correctioneel vervolgd worden edoch de bestraffing zal door een rechtbank uitgesproken worden.
Dus huisvredebreuk zal ook moeilijk te bewijzen zijn of er moet heterdaad zijn.

Wat men hier ook schijnt te vergeten is dat de bewoner alleen bewoner is als die binnen in de woning is ...eens uit de woning is het geen bewoner meer en kan de toegang belet worden...op alle mogelijke wijze die de wet toelaat.

Ik herhaal hier nogmaals een arrest ( nog steeds niet gevonden) waar er villa's aan het Nachtegalenpark leeg stonden tot ze afgebroken gingen worden. Edoch toen zag men na de onteigening dat dat groot gebouw het St. Augustinusziekenhuis complex was. De onteigening daarvan had wat te duur geweest. Met als gevolg dat er een tunnel is gekomen https://nl.wikipedia.org/wiki/Craeybeckxtunnel.
Een van de villa's werd bezet door hippies en de toenmalige rijkswacht heeft daar een inval gedaan omdat er 'gesmoord' werd. Zowel in eerste aanleg als in beroep werd deze huiszoeking onwettig bevonden door de gerechtelijke overheid net wegens art 15 grondwet.

Men heeft toen wel de drugwetgeving aangepast maar wat woonrecht betreft niets gewijzigd.
PS als ik 5 maanden per jaar in een vakantieverblijf ben - ik ben daar niet ingeschreven - betaal daar geen belastingen (is van een familielid) en toch zal politie daar niet binnen kunnen zonder huiszoekingsbevel want ik woon daar.
Ook al staat de deur open.
Laatst gewijzigd door Franciscus op 11 mar 2017 21:12, 3 keer totaal gewijzigd.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#26 , 11 mar 2017 21:02

Maar ook de krakers zijn nu bewoners.
Zij zijn binnen en dus bewoner. Het feit dat men niet ingeschreven is op dat adres is een administratieve zaak en kan ook correctioneel vervolgd worden edoch de bestraffing zal door een rechtbank uitgesproken worden.
Dus huisvredebreuk zal ook moeilijk te bewijzen zijn of er moet heterdaad zijn.

Wat men hier ook schijnt te vergeten is dat de bewoner alleen bewoner is als die binnen in de woning is ...eens uit de woning is het geen bewoner meer en kan de toegang belet worden...op alle mogelijke wijze die de wet toelaat.
Vanaf nu mag niemand bij mij nog binnen. Geen bezoekers meer.
Stel maar even voor dat ze zich benoemen tot bewoner en mee in mijn bed willen gaan slapen.

"Wat men hier ook schijnt te vergeten is dat de bewoner alleen bewoner is als die binnen in de woning is ...eens uit de woning is het geen bewoner meer en kan de toegang belet worden...op alle mogelijke wijze die de wet toelaat"

Waarom doet de politie dat dan niet? Zonder buiten te komen gaan die krakers toch verhongeren.....????
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

giserke
Berichten: 2434

#27 , 11 mar 2017 21:30

Termont en zijn bende is de schuldige. Zij laten al 20 jaar de situatie verzieken.
Ik ken een dergelijke situatie in Eeklo. Geen halve dag beeft het geduurd om het gekraakte pand te ontruimen door de politie. Een ander geval ken ik ook in Sint Niklaas.

Dit is pertinent schuidig verzuim van het Gentsetse stadsbestuur.

CityBird
Berichten: 794

#28 , 11 mar 2017 21:34

Wat men hier ook schijnt te vergeten is dat de bewoner alleen bewoner is als die binnen in de woning is ...eens uit de woning is het geen bewoner meer en kan de toegang belet worden...op alle mogelijke wijze die de wet toelaat..
Hieruit kan je logischerwijze alleen maar concluderen dat het perfect legaal is om de een huurwoning binnen te gaan als de huurder niet thuis is of bij de buren intrekken in het weekend, als deze aan zee zitten. Sterker nog "ergens wonen" is dus een puur relatief begrip.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#29 , 11 mar 2017 21:55

Blijkbaar is het nog altijd niet opgelost.
Arm landje.....
Om het laatste grijntje vertrouwen te verliezen in de overheid.
Misdadigers mogen hier alles terwijl de brave burger wordt gepest met allerlei stupide regeltjes
want hij mag niets meer.
Permissiviteit voor de enen, repressie voor de anderen.

De nieuwe publicitaire slogans van de toeristische dienst van Gent:

"Bezoek onze stad, logies gratis, grote keuze"
"De toerist kraakt, de politie waakt."
"Overnacht in Gent en betaal geen cent".
"Ontdoe u van alle stroppen en kom hier huisje hoppen".
Laatst gewijzigd door asperger op 11 mar 2017 22:16, 1 keer totaal gewijzigd.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#30 , 11 mar 2017 22:15

Blijkbaar is het nog altijd niet opgelost.
Omdat het ook niet zo eenvoudig is.
Ik zie jou ook geen antwoord geven op de opmerkingen die ik maakte.
Uiteindelijk vraag je dat de politie rechter speelt en beslist dat die personen die woning bezetten zonder titel noch recht en dus moeten worden uitgedreven.
Wat is er nu zo erg aan de door mij voorgestelde oplossing? Men kan op korte tijd een beslissing van de rechter hebben.

Terug naar “Actuele Thema's”