Gents koppel radeloos nadat krakers huis bewonen

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

Re: Gents koppel radeloos nadat krakers huis bewonen

#46 , 13 mar 2017 17:25

Gratis sloop van hun huis door krakers en renovatie op kosten van de verzekering (vandalisme). Of zijn die krakers misschien zwartwerkers? Er was sprake van het binnendragen van planken en timmergerei.
Ik geloof niks meer van dat schouwspektakel.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Didymus
Topic Starter
Berichten: 2061

#47 , 13 mar 2017 17:45

Wat ik graag nog uitgeklaard wil zien: mag je nu echt niet meer binnen in het huis waar je bent gedomicilieerd als iemand anders ongevraagd je woning heeft ingepalmd? Verschillende bronnen maken daar naar aanleiding van deze case melding van, maar ik nam aan dat domiciliëring voldoende was om je toegang te mogen verschaffen tot de woning; braak of valse sleutel kan niet van toepassing zijn.

Ik dacht dat dat de reden was waarom krakers voor onbewoonde panden kozen: eens zij het gekraakte pand tot hun woning uitroepen is er niemand anders die zich nog rechtmatig toegang kan verschaffen zonder vonnis en zijn de krakers dus "veilig".
"sowieso" schrijf je zo.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#48 , 13 mar 2017 17:50

Als je in het pand waarvan je" eigenaar + gedomicilieerde bewoner" niet meer binnen mag omdat er gespuis is binnengebroken dan verlies ik mijn laatste illusie in onze Rechtsstaat.
Sluit uw vrouw, vriendin of andere medebewoner maar eens buiten, je zal weten hoe laat het is en de politie aan uw deur krijgen.
Als ik zoals daarstraks onze minister van justitie met gespleten stem over deze zaak bezig hoor dan krijg ik een aanval van acute diarree. Wat een schijnheiligheid en ge-orakel!
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Reclame

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#49 , 13 mar 2017 19:08

Die woning is voor de huurder een dekmantel om hun domicilie in Belgiè te houden, heb foto's gezien van kamers, die woning word bij inspectie onbewoonbaar verklaart. Dit is een Gents politiek spelletje.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#50 , 13 mar 2017 21:07

Het aantal kraakpanden in Gent steeg van 98 in 2013 naar 159 op het einde van 2016. Dat blijkt uit cijfers die N-VA-raadslid Isabelle De Clercq opvroeg bij het stadsbestuur.

De Clercq zegt verder dat "kraken nu blijkbaar een reguliere bron van inkomsten van criminelen is", omdat de Roma-krakers uit de Gentse Holstraat verklaarden dat ze 150 euro "huur" betaalden aan een Slovaak. "Waarom het Gentse stadsbestuur en de politie dit misdadig circuit van 'inbreker-verhuurders' niet aanpakt is voor N-VA Gent een compleet raadsel. Al hoeft het misschien niet te verbazen met een burgemeester die vindt dat kraken om economische motieven best ok is."

bron:HLN
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Franciscus
Berichten: 38587

#51 , 13 mar 2017 21:15

De eigenaars zijn door nog altijd ingeschreven en mogen dus ook zonder enig probleem binnen.

In het andere topic heb ik geschreven ...was in feite voor hier bedoeld.
Nogmaals enige regelgeving.
Grondwet:
Art. 15. De woning is onschendbaar; geen huiszoeking kan plaats hebben dan in de gevallen die de wet bepaalt en in de vorm die zij voorschrijft.
Art. 16. Niemand kan van zijn eigendom worden ontzet dan ten algemenen nutte, in de gevallen en op de wijze bij de wet bepaald en tegen billijke en voorafgaande schadeloosstelling.

Hier moet men een onderscheid maken tussen een eigenaar van de woning en een huurder of een bezetter ten bede. Het is de feitelijke bewoner die beschermd wordt - cfr woonwagenbewoners = is een woning - langdurig bewoonde hotelkamer is een woning.
Elke plaats waar iemand woont ( ook al zeggen andere wetten dat het niet als een woning kan ingericht worden) vallen evenzo onder deze regel.

Strafrecht

Art. 467. (Zie NOTA 1 onder TITEL) Diefstal wordt gestraft met (opsluiting van vijf jaar tot tien jaar) : <W 2003-01-23/42, art. 75, 041; Inwerkingtreding : 13-03-2003>
Indien hij gepleegd wordt door middel van braak, inklimming of valse sleutels;
Indien hij gepleegd wordt door een openbaar ambtenaar door middel van zijn ambtsbediening;
Indien de schuldigen of een van hen de titel of de kentekens van een openbaar ambtenaar aannemen of een vals bevel van het openbaar gezag inroepen.

Er moet bewezen worden dat de bewoners de braak hebben gedaan.

Art. 439. Met gevangenisstraf van vijftien dagen tot twee jaar en met geldboete van zesentwintig frank tot driehonderd frank wordt gestraft hij die, zonder een bevel van de overheid en buiten de gevallen waarin de wet toelaat in de woning van bijzondere personen tegen hun wil binnen te treden, in een door een ander bewoond huis, appartement, kamer of verblijf, of in de aanhorigheden ervan binnendringt, hetzij met behulp van bedreiging of geweld tegen personen, hetzij door middel van braak, inklimming of valse sleutels.

Dus binnengaan als de deur openstaat is niet strafbaar. Als dat het enige is dat gebeurd



AFDELING VIII. - VERNIELING VAN AFSLUITINGEN, VERPLAATSING OF VERWIJDERING VAN GRENSPALEN EN HOEKBOMEN.
Art. 545. Met gevangenisstraf van acht dagen tot zes maanden en met geldboete van zesentwintig [euro] tot tweehonderd [euro] of met een van die straffen alleen wordt gestraft hij die geheel of ten dele grachten dempt, levende of dode hagen afhakt of uitrukt, landelijke of stedelijke afsluitingen, uit welke materialen ook gemaakt, vernielt; grenspalen, hoekbomen of andere bomen, geplant of erkend om de grenzen tussen verschillende erven te bepalen, verplaatst of verwijdert. <W 2000-06-26/42, art. 2, Inwerkingtreding : 01-01-2002>

Art. 546. Wanneer de feiten, in het vorige artikel omschreven, gepleegd worden met het oogmerk om een bezitsaanmatiging op een erf te plegen, is de straf gevangenisstraf van een maand tot een jaar en geldboete van vijftig [euro] tot tweeduizend [euro]. <W 2000-06-26/42, art. 2, Inwerkingtreding : 01-01-2002>

Wonen
Vlaamse wooncode http://codex.vlaanderen.be/Zoeken/Docum ... ram=inhoud
bevolking
http://www.ibz.rrn.fgov.be/nl/bevolking/faq/


Politie is zelfs verplicht elke persoon in te schrijven op dat adres dus wanneer er inspectie gedaan wordt op vraag van de gemeente bij een adreswijziging zal de controleur ( meestal politie) komen vaststellen dat de aanvragers daar hun hoofdverblijfplaats hebben - worden daar aangetroffen. Normaliter dienen er meerdere controles te gebeuren ( min 3).
Politie heeft geen bevoegdheid om een inschrijving te weigeren indien personen zich inschrijven in een handelspand of met 10 personen in een studio.
Zij dienen vast te stellen dat personen daar verblijven ( de inschrijving gebeurd door de ambtenaar burgerlijke stand gemeente dienst bevolking) - edoch gezien er inbreuken zijn tegen andere en meerdere wetgevingen moeten ze tegelijkertijd processen verbaal opstellen tegen deze meestal meerdere inbreuken.

Het vaststellen van onbewoonbaarheid is een bevoegdheid van de Vlaamse overheid en van de gemeente (burgemeester).
Indien bewoners de toegang weigeren kan de burgemeester een bestuurlijk huiszoekingsbevel uitvaardigen dat door een bestuurlijk officier van politie kan uitgevoerd worden.
Indien het pand verhuurd wordt of een bezetting ten bede is zal de gemeente ook verantwoordelijk zijn om deze mensen een noodwoning te geven.

Politie is trouwens zonder bevelschrift of heterdaad en gelijkgestelde gevallen niet bevoegd om identiteitsgegevens op te vragen ttz ze kunnen het vragen maar een bewoner van een pand is niet verplicht zijn identiteitskaart te geven of te tonen of zelfs maar zijn naam te zeggen. De persoon is in zijn woning zie art 15 grondwet.

Ik dacht dat ik hier al eens ergens verhaald heb van de bezetting van een villa aan het nachtegalenpark - feiten dateren omstreeks 1980.
Of van feiten aan de Antwerpse Schouwburg - feiten van rond 1982.
Ik vermoed dat de burgemeesters toch met elkaar praten en dus perfect weten wat ze kunnen en mogen en wat de politie kan en mag.

Het is zoals @scorpioen heeft geschreven een rechter (in kortgeding eerste aanleg) of de vrederechter die kan optreden en een advocaat die de eigenaars vertegenwoordigd. Eigenaars kunnen ook beslissen om de nutsvoorzieningen niet te activeren tijdens hun afwezigheid.
Vraag is of weeral de wetgeving moet gewijzigd worden - of moet regering en wetgeving weer eens een beetje aan paniekvoetbal gaan doen.

Als de krakers op heterdaad betrapt kunnen worden of onmiddellijk na de feiten dan kan het.Categorie Salduz 4
Edoch indien niet dan zal men zo wie zo wet Francimont maar vooral door wetten Salduz een en twee de 'mogelijke verdachte' eerst de mogelijkheid krijgen om zelf gelet op een Salduz cat 3 verhoor, voorafgaand aan het verhoor een advocaat te raadplegen ... en dan zijn we drie weken verder.

Didymus
Topic Starter
Berichten: 2061

#52 , 13 mar 2017 22:52

Politie is zelfs verplicht elke persoon in te schrijven op dat adres dus wanneer er inspectie gedaan wordt op vraag van de gemeente bij een adreswijziging zal de controleur ( meestal politie) komen vaststellen dat de aanvragers daar hun hoofdverblijfplaats hebben - worden daar aangetroffen. Normaliter dienen er meerdere controles te gebeuren ( min 3).
Ik woon zelf in Gent en toen ik mijn domicilie naar hier verplaatste moest de wijkagent een huurcontract zien om mij in te schrijven, maar uiteindelijk toch niet. Hij heeft me zelfs gebeld om te vragen wanneer ik er zou zijn en na 1 aangekondigde controle was het in orde. Om mijn vriendin (EU-vreemdeling) in te schrijven in het vreemdelingenregister en als mijn wettelijk samenwonende partner moest het huurcontract zelfs geregistreerd zijn en zijn ze tot 3 keer toe langsgeweest voor controle. Die regels worden duidelijk à la tête du client toegepast hoor.
"sowieso" schrijf je zo.

giserke
Berichten: 2434

#53 , 14 mar 2017 10:29

Politie is zelfs verplicht elke persoon in te schrijven op dat adres dus wanneer er inspectie gedaan wordt op vraag van de gemeente bij een adreswijziging zal de controleur ( meestal politie) komen vaststellen dat de aanvragers daar hun hoofdverblijfplaats hebben - worden daar aangetroffen. Normaliter dienen er meerdere controles te gebeuren ( min 3).
Ik woon zelf in Gent en toen ik mijn domicilie naar hier verplaatste moest de wijkagent een huurcontract zien om mij in te schrijven, maar uiteindelijk toch niet. Hij heeft me zelfs gebeld om te vragen wanneer ik er zou zijn en na 1 aangekondigde controle was het in orde. Om mijn vriendin (EU-vreemdeling) in te schrijven in het vreemdelingenregister en als mijn wettelijk samenwonende partner moest het huurcontract zelfs geregistreerd zijn en zijn ze tot 3 keer toe langsgeweest voor controle. Die regels worden duidelijk à la tête du client toegepast hoor.
Dit heb ik ook meegemaakt toen ik na mijn studies in Gent gaan wonen ben. Bijj mij zijn ze zelfs 4 keer gepasseerd.
Het is daarmee dat ik heel die situatie niet begrijp hoe die Krakers er in slagen hun domicilie in een gekraakt pand te zetten.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#54 , 14 mar 2017 11:10

Dit heb ik ook meegemaakt toen ik na mijn studies in Gent gaan wonen ben. Bijj mij zijn ze zelfs 4 keer gepasseerd.
Het is daarmee dat ik heel die situatie niet begrijp hoe die Krakers er in slagen hun domicilie in een gekraakt pand te zetten

.
Een tweetal jaren gelen zat ik bij een wijkagent van Ledeberg en die zei we moeten gaan zien of ze daar werkelijk wonen en als ze daar werkelijk wonen mag men zijn domicilie als kraker daar zetten, het ene heeft met het andere niet te zien.

Je domicilie moet staan waar je werkelijk verblijf, en dit doen ze de krakers.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#55 , 14 mar 2017 12:56

De wet kan zeer eenvoudig worden gewijzigd: om te kunnen domiciliëren moet men een "titel" kunnen voorleggen waaruit blijkt dat men zich er van de eigenaar mag domiciliëren.
Waarschijnlijk te eenvoudig en te rechtlijnig voor een permissieve maatschappij.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#56 , 14 mar 2017 13:10

De wet kan zeer eenvoudig worden gewijzigd: om te kunnen domiciliëren moet men een "titel" kunnen voorleggen waaruit blijkt dat men zich er van de eigenaar mag domiciliëren.
Waarschijnlijk te eenvoudig en te rechtlijnig voor een permissieve maatschappij.
te eenvoudig ja, omdat het niets zal veranderen ivm kraken. Die roma-zigeuners zijn er niet gedomicilieerd, hé.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#57 , 14 mar 2017 13:46

Was reactie op het domiciliëren waarover eerder sprake was.
Kan eenvoudig uitgebreid worden tot elke vorm van bewoning.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

LeenW
Berichten: 12824

#58 , 14 mar 2017 13:48

Dan ga je het aantal mensen zonder gekend adres serieus omhoog halen. Van het ene probleem maak je een ander.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#59 , 14 mar 2017 14:02

Dan ga je het aantal mensen zonder gekend adres serieus omhoog halen.

Die plegen dus domiciliefraude en zijn nu al strafbaar.
Dat is de verantwoordelijkheid van die mensen.
Moeten hun zaken in orde houden.
Met mijn voorstel kun je domiciliefraude tegelijk inperken!
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

LeenW
Berichten: 12824

#60 , 14 mar 2017 14:10

Net niet, domiciliefraude is als je officieel adres niet overeenkomt met je werkelijk adres en daardoor een voordeel haalt. Dit gaat om mensen die geen adres meer gaan hebben. Dan gaan we 500 jaar terug in de tijd.

Ik zie uw voorstel enkel werken als men deur tot deur gaat en effectieve bewoning binnenin nakijkt. Maar naar zo'n maatschappij evolueren, kan toch ook niet de bedoeling zijn?

Terug naar “Actuele Thema's”