Gents koppel radeloos nadat krakers huis bewonen

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

Re: Gents koppel radeloos nadat krakers huis bewonen

#31 , 11 mar 2017 22:17

Blijkbaar is het nog altijd niet opgelost.
Omdat het ook niet zo eenvoudig is.
Ik zie jou ook geen antwoord geven op de opmerkingen die ik maakte.
Uiteindelijk vraag je dat de politie rechter speelt en beslist dat die personen die woning bezetten zonder titel noch recht en dus moeten worden uitgedreven.
Wat is er nu zo erg aan de door mij voorgestelde oplossing? Men kan op korte tijd een beslissing van de rechter hebben.
Maar waarom duurt dit dan al een verschillende weken?
Heeft de burgemeester dan zulke slechte juridische raadgevers?
Lijkt erop dat ze de beschikbare juridische middelen niet (wensen te) gebruiken.

"Sinds enkele weken zitten 11 Roma met kinderen en een hond in ons huis in Gent. " staat er op facebook van de eigenaars.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#32 , 12 mar 2017 00:20

De eigenaars kunnen binnen de kortste termijn (één dag!) een bevelschrift krijgen van de rechter om krakers buiten te laten zetten. Zij (hun advocaat) moeten hiervoor het nodige doen, niet de burgemeester.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#33 , 12 mar 2017 11:38

De eigenaars kunnen binnen de kortste termijn (één dag!) een bevelschrift krijgen van de rechter om krakers buiten te laten zetten. Zij (hun advocaat) moeten hiervoor het nodige doen, niet de burgemeester.
Blijkbaar hebben ze een advocaat.
Die zal eerst zijn cursussen/wetboeken aan het herlezen zijn.....
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Reclame

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#34 , 12 mar 2017 12:04

.

Didymus
Topic Starter
Berichten: 2061

#35 , 12 mar 2017 12:06

De eigenaars kunnen binnen de kortste termijn (één dag!) een bevelschrift krijgen van de rechter om krakers buiten te laten zetten. Zij (hun advocaat) moeten hiervoor het nodige doen, niet de burgemeester.
Blijkbaar hebben ze een advocaat.
Die zal eerst zijn cursussen/wetboeken aan het herlezen zijn.....
Vind ik ook maar vreemd. Of is er wel degelijk een eenzijdig verzoekschrift ingesteld, maar heeft de rechter de hoogdringendheid verworpen omdat de eigenaars het pand momenteel niet actief gebruiken? Wie zal het zeggen...

Ondertussen heb ik ook de PDF van het artikel uit het Rechtskundig Weekblad kunnen bemachtigen. Interessant leesvoer waaruit ik op het eerste gezicht vooral concludeer dat als de bevoegde gezagsdragers hun paraplu niet opentrekken zoals ze hebben gedaan, er wel degelijk snel maatregelen kunnen worden genomen.
"sowieso" schrijf je zo.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#36 , 12 mar 2017 12:22

Ik beging te denken dat het hele verhaal een geplande commerciële farce is om één of ander product te promoten in een sfeer van magisch realisme.
Zogezegd wil men de inbrekers weg, er zouden middelen daartoe zijn, maar intussen doen alle protagonisten enkel aan navelstaren en lijken ze te wachten op de komst van een deus ex machina. Ook mogelijk dat ze wachten op Godot.

Blijkt ook uit:
http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland ... kers.dhtml
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

eylis
Berichten: 8840

#37 , 12 mar 2017 12:47

Heb ook even de debatten gevolgd via de officiele media. En ik vermoed (lees goed, ik ben er natuurlijk NIET zeker van, het is een vermoeden) dat deze case politiek aangewend wordt om de wetmakers te verplichten om een nieuwe krakerswetgeving te formuleren. Ook niet slecht natuurlijk. Niet vergeten dat in 2015 in Nederland een duidelijke anti-krakerswet is gestemd geweest; Nederlands, was jarenlang het krakersland bij uitstek (het is er zelfs bijna uitgevonden denk ik) Er zijn jarenlang leegstaande panden gekraakt en het bleef altijd middelen en financieen kosten om krakers te laten verwijderen. Bovendien lag de publieke opinie niet wakker van gebouwen die door makelaars en bouwpromotoren vaak jarenlang leeg bleven staan (om te verkrotten bijvoorbeeld) . Maar een pand dat eigenlijk bewoond is, wakkert natuurlijk de publieke opinie en betrokkenheid fél aan. De burgemeester heeft zich duidelijk goed omringd met juristen om uit te zoeken welke scenario's welke mogelijke resultaten zullen veroorzaken. En wellicht is dit een actie van wat de Amerikanen in de geschiedenis "brinkmanship" heten: een situatie op de rand laten balanceren om een politieke oplossing af te dwingen. Het is maar een mogelijke piste natuurlijk. Het zal me benieuwen.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#38 , 12 mar 2017 12:50

Dit zijn trouwens geen Roma's maar leden van een amateur theatergezelschap uit het noorden van Frankrijk.....
Ze oefenen hun nieuwe living theatre performance van komend seizoen: "Au secours! Il y a des cambrioleurs dans ma maison."
Magisch realisme.
Of simpel geformuleerd: opgezet spel in een semi-wereldvreemde context.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

giserke
Berichten: 2434

#39 , 12 mar 2017 14:50

In ieder geval, het theater dat Termont uitvoert is uiterst degoutant.

Ik daag iedere normale Belg eens uit een week zonder toestemming bij de buren in te breken en gaan kamperen.
Eens zien hoelang het duurt eer de politie U komt uitroken.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#40 , 12 mar 2017 18:41

Dit is een politieke zaak, om zo snel mogelijk een wetsvoorstel er door te krijgen, in samenspraak met de afwezige huurders.
Dat kan zeker snel opgelost worden zoals scorpioen schrijft.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#41 , 12 mar 2017 20:08

Dit is een politieke .
Heb ooit persoonlijk een dergelijke zaak meegemaakt.
Voor mijn werkgever verhuurde ik een groot pand in het centrum van Aachen (Duitsland) Gelijkvloers horeca, en erboven 16 gemeubelde studio's. Door renovatieplannen kwamen deze tijdelijk leeg te staan. Een studenten /krakers collectief vond er niets beters op dan maar te gaan kraken. Duitse Politie wilde ook niets doen en een rechtszaak zou ook maanden aanslepen. Wij hadden hiervoor een Belgische en Duitse advocaat onder de arm genomen. Na de vele vergaderingen bij de politie en de gemeente, waarbij ik telkenmale aanwezig was, was er nog geen oplossing. Totdat wij zijn beginnen dreigen er een diplomatieke zaak van te maken tussen beide landen. Binnen de 10 dagen was er een oplossing en ontruiming (zonder verdere tussenkomst van een rechtbank.) Om 06.00 's morgens vielen ongeveer 150 politieagenten het pand binnen, met ondersteuning van brandweer. Was daar bij aanwezig. Alle aanwezigen werden aangehouden.
Vooraf was er al overeengekomen dat wij dezelfde dag nog een metalen versterkte ingangsdeur moesten plaatsen. De aannemers hiervoor waren rond de middag terplaatse. Achteraf heb ik nog alle PV's van iedere aangehoudene met foto en kopie van eventueel strafblad gekregen van de Duitse raadsman. Het pand was binnenin nagenoeg afgebroken, en er werd dan door mijn werkgever besloten dat ik het kon verkopen. Hetgeen me gelukkiglijk binnen de maand gelukte, en nog aan een geode prijs (de ligging was dan ook buitengewoon goed).

Miguel
Berichten: 17

#42 , 13 mar 2017 16:06

Wie kan me nu eens duidelijk het onderscheid uitleggen tussen INBREKEN en KRAKEN ?
Het kan toch niet dat er willekeurigheid mogelijk is, of verschillende interpretaties, in deze materie.
Ofwel is de verspreide info onvolledig ofwel ????
Wat is dan het antwoord op de aangehaalde opmerkingen in vorige reacties zoals het in bezit nemen van een vacantie-appartement ?
Moeten dan de eigenaars van een tweede verblijf een alarmsysteem met camerabeelden laten installeren om bij onraad snel naar hun eigendom te gaan ? En wat kunnen ze dan doen buiten het vaststellen van 'bewoning' ????

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#43 , 13 mar 2017 16:11

Wat ik al een paar jaar weet dat is dat krakers hun domicilie kunnen zetten op een gekraakt huis, voor alzo dopgeld te kunnen trekken.
Dit huis in Gent is niet een alleenstaand geval in Gent hoor, dit bestaat al jaren in Gent maar daar word over gezwegen.

http://www.hln.be/regio/nieuws-uit-gent ... -a2250165/
Laatst gewijzigd door denlowie op 13 mar 2017 16:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#44 , 13 mar 2017 16:14

Om het ludiek uit te drukken:

-Als de inbreker niet meer weg wil gaan ondergaat hij een metamorfose en wordt hij een kraker.

-Uw vraag hoe het dan zit met tweede verblijven is dermate pertinent dat ze het bevattingsvermogen van de verantwoordelijke politici ruimschoots overtreft!
Het te verwachten antwoord van extreem links zal u al wel kennen.

-Wat die camerabeelden betreft zal mogelijks één of andere pipo beweren dat het een inbreuk vormt op de privacy van de inbreker, sorry, de kraker! De huiseigenaar moet dan misschien wel een boete betalen.

Uw vraag: "Moeten dan de eigenaars van een tweede verblijf een alarmsysteem met camerabeelden laten installeren om bij onraad snel naar hun eigendom te gaan ? En wat kunnen ze dan doen buiten het vaststellen van 'bewoning' ????"

Zou dat ook graag weten, want nu moet ik steeds mijn Albanese vrienden meenemen om eerst te zien of 'de kust' veilig is...

Ik vraag me af wat er gebeurt indien de eigenaar-gedomicilieerde bewoner in het huis wil binnen gaan maar de krakers dat beletten. Moet de politie er dan niet voor zorgen dat die persoon toegang verkrijgt tot zijn domicilie? Wat als die persoon daar aankomt met twintig "vrienden" om er zijn verjaardag te vieren?

Wat is het standpunt van de brandverzekering/inbraakverzekering in dergelijke zaken? Zijn dat voor hen bewoners of inbrekers?
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

giserke
Berichten: 2434

#45 , 13 mar 2017 17:15

De eigenaars blijken experts te zijn in Oost Europese migratie. Wat is dat toch wel toevallig zeg?

Terug naar “Actuele Thema's”