Is in België het "verkeerde" toilet bezoeken, strafbaar?

Gebruiker21
Topic Starter
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

Is in België het "verkeerde" toilet bezoeken, strafbaar?

#1 , 23 feb 2017 16:29

Naar aanleiding van deze problematiek: http://www.standaard.be/cnt/dmf20170223_02746710 heb ik op het radionieuws horen zeggen dat studenten die in de US "het verkeerde toilet" gebruiken, strafbaar zijn.

Ik vroeg me af of er in België ook een wet bestaat die zegt dat een man die naar een vrouwentoilet gaat of omgekeerd strafbaar zou zijn (al dan niet bij openbare toiletten)? OK, beleefdheidshalve ga je als man naar de mannen-WC, maar om dit ook met wetten af te dwingen, lijkt me sterk (toch hier in België). Een "quick google" levert me niet meteen resultaat op.

Iemand een idee? Geen levensbelangrijke vraag, natuurlijk, maar puur nieuwsgierigheid...

P.S. Persoonlijk vind ik het onderscheid tussen een mannen en vrouwentoilet compleet voorbijgestreefd, maar bon. Beleefdheidshalve (omdat er mogelijk mensen zijn die hier wel nog een punt van maken), hou ik me aan de "regeltjes", maar ik zou er totaal geen probleem mee hebbeb als een vrouw de mannen WC's gebruikt, of als ik een vrouw zou zijn, dat een man de vrouwen WC's gebruikt. Maar bon, da's puur "smaken en meningen". Ik zou graag weten of hier ook effectief wetgeving rond bestaat?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 23 feb 2017 16:36

Daar heb ik nooit niks van gehoord of gezien !

Ik ben de laatste jaren een bus reiziger en als het nacht is en de bus stopt, en als er veel vrouwen staan aanschuiven heb ik al veel vrouwen naar de mannen toiletten zien gaan omdat daar bijna geen volk is.

Ook op de deuren staan geen verbod tekens vrouwen verboden of manen verboden.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Gebruiker21
Topic Starter
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#3 , 23 feb 2017 16:47

Ik was ook verwonderd dat dit in de US ook effectief strafbaar zou zijn... Ik wist dat ze preuts waren, maar dat het zo erg was... Het zou me nog meer verwonderen moest hier iemand met een Belgische wettekst afkomen die zoiets zou verbieden, maar je weet nooit...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 23 feb 2017 16:56

Ik weet wel dat ik vroeger in mijn bedrijf volledig afzonderlijke toiletten en douches moesten zijn, dit zal wel onder een andere wet geweest zijn, welzijn op het werk of zoiets
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Franciscus
Berichten: 38583

#5 , 23 feb 2017 17:02

Niet bij mijn weten als grootvader moet ik bv in de ZOO de luier van kleinkind verversen in de vrouwentoiletten en met de iets oudere kleindochter (3 jaar) daar ook mee gaan. Ik hoop dat ik daar eens word terechtgewezen ... kunnen we nog eens lachen.

In België is het alleen strafbaar als er een schending van de openbare zeden is... vroeger waren bepaalde boekjes in dagbladhandelaars als strafbaar.
Heeft een tante een boete gekregen omdat ze in badpak aan een waterkant zat jaren '30 vorige eeuw.
Nu loopt men rond in alle vormen van '..kini' zonder dat er een haan naar kraait.

Maar in principe voor personeel moet het wel afzonderlijk zijn zoals @Lowie schrijft.

lohabra
Berichten: 1015

#6 , 27 feb 2017 14:26

Niet bij mijn weten als grootvader moet ik bv in de ZOO de luier van kleinkind verversen in de vrouwentoiletten en met de iets oudere kleindochter (3 jaar) daar ook mee gaan. Ik hoop dat ik daar eens word terechtgewezen ... kunnen we nog eens lachen.
Of pakweg ergens als echtgenoot van een dame in een rolstoel ...... Nog lang niet overal zijn er afzonderlijke toiletten voorzien voor personen met een handicap ....
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

Franciscus
Berichten: 38583

#7 , 27 feb 2017 14:34

In de US of A heeft 'de president' blijkbaar wel de genderneutrale toiletten afgeschaft.
Men mag inderdaad alleen nog naar een toilet van in de US of A naar een van de twee erkende geslachten.
Mogelijk binnenkort ook de aanpassing aan de DSM IV ...men zal terug de DSM-II moeten gebruiken.

Terug naar “Actuele Thema's”