Klant weigert te betalen waar vind ik de wetten hiervan terug.

Bibine
Topic Starter
Berichten: 9

Klant weigert te betalen waar vind ik de wetten hiervan terug.

#1 , 02 dec 2016 00:07

Hey,

Waar kan ik de Belgische wetgeving terug vinden omtrent dienstverlening van een zelfstandige,
Klant aanvaarde offerte maar weigert het afgesproken uurtarief te betalen?

Ik zou hier graag zelf wat meer willen over bestuderen in de wet zelf.
En in juiste wetboek...
Waar kan ik gaan zoeken?

Thanks!
Groetjes,
Bibine

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#2 , 02 dec 2016 00:46

burgerlijk wetboek 21/3/1804
Art. 1134. Alle overeenkomsten die wettig zijn aangegaan, strekken degenen die deze hebben aangegaan, tot wet.
Zij kunnen niet herroepen worden dan met hun wederzijdse toestemming of op de gronden door de wet erkend.
Zij moeten te goeder trouw worden ten uitvoer gebracht.

alles toch schriftelijk vastgelegd en getekend voor akkoord

het beste om wat over je rechten te leren is doen zoals ik, lees hier alle dagen een kwartierke
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

mjers
Berichten: 1788

#3 , 02 dec 2016 11:05

Eigenlijk moet je hiervoor niets bestuderen.
Het aangegeven artikel door "de reden" is correct. Simpele logica dat een getekende overeenkomst bindend is.

Daarbij kan je ook een contractuele wanprestatie aanhalen van die klant en eventueel een schadevergoeding eisen op basis van artikel 1184.

"""
 Art. 1184. In wederkerige contracten is de ontbindende voorwaarde altijd stilzwijgend begrepen, voor het geval dat een van beide partijen haar verbintenis niet nakomt.
  In dit geval is het contract niet van rechtswege ontbonden. De partij jegens wie de verbintenis niet is uitgevoerd, heeft de keus om ofwel de andere partij te noodzaken de overeenkomst uit te voeren, wanneer de uitvoering mogelijk is, ofwel de ontbinding van de overeenkomst te vorderen, met schadevergoeding.
  De ontbinding moet in rechte gevorderd worden, en aan de verweerder kan, naar gelang van de omstandigheden, uitstel worden verleend.
"""

Welke reden haalt de klant aan om het uurtarief te weigeren?
Kan uiteraard ook van belang zijn...

Reclame

Bibine
Topic Starter
Berichten: 9

#4 , 02 dec 2016 13:34

Hey dank u!

Ja ik moet mezelf aan leren dingen te gaan opzoeken in het wetboek 'zegt mijn docent'

omdat ik beginnend rechtsstudent ben aan de Open Universiteit.

Maar aan de Open Universiteit is het 'Nederlands recht' en ze werken met 'wettenbundels' die heb ik hier liggen.

Maar Belgisch recht dat is nog een doolhof voor mij...

Ik merk dat de klant met allerlei argumenten afkomt... En ik verdedig me dan met tegenargumenten waarom dit of dat heb gedaan.

Maar ik vroeg me af wat zegt de wet eigenlijk...

"Zij kunnen niet herroepen worden dan met hun wederzijdse toestemming of op de gronden door de wet erkend."

Wat zijn o.a. gronden die door de wet erkend zijn om het te herroepen?

Ik zal zelf een zoeken in het 'burgerlijk wetboek' Of zijn er juistere rechtsbronnen?

Omdat dit over zaken doen gaat? Onder welk soort recht valt het? Ik zat al bij venootschapsrecht te zoeken maar dat is het niet?

Thanks!

Groetjes,

Bibine

Terug naar “Actuele Thema's”