Parket Brugge doet rechtstaat daveren op zijn grondvesten?

giserke
Topic Starter
Berichten: 2434

Parket Brugge doet rechtstaat daveren op zijn grondvesten?

#1 , 24 nov 2016 15:19

In het onderzoek naar de kasteel moord vond het parket het nodig een huiszoeking uit te voeren bij een onderzoeksjournalist die bepaalde info had bekend gemaakt.
De journalist werd meegenomen voor ondervraging, en zijn computer en telefoon werden in beslag genomen.
Dat hierbij zowat alle basiswetten uit de grondwet die de persvrijheid moeten garanderen werden vertrappeld hoeft geen verdere uitleg.

Ben ik de enige die de bruine stank uit het parket van Brugge ruik? Dit kan Minister Geens toch niet zo laten?

Zie ook een verwant topic:
viewtopic.php?f=44&t=67738&hilit=kasteelmoord

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12811

#2 , 24 nov 2016 15:36

Ik ben hier geen expert in, dus kunt u de relevante wetten even posten?

Op zich is er natuurlijk wel een strafbaar feit, het lekken van gegevens uit een moordonderzoek. Als we dit toelaten, kan het recht op een eerlijk proces van de beklaagden in gevaar komen, wat naar mijn mening een ergere aanslag op de rechtsstaat is dan schending van het bronnengeheim.

Dit strafbaar feit moet bijgevolg onderzocht worden, maar goed, over de vraag hoe ver men daarin mag gaan ten aanzien dan de pers, wil ik nog even niet antwoorden tot ik de wetgeving zie.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#3 , 24 nov 2016 15:40

Na al die jaren geklungel is een eerlijk proces niet meer mogelijk.
Wat gelekt is houdt wel verband met het lopende onderzoek, maar hoegenaamd niet ten gronde.
Het brengt eerder een losstaand feit aan het licht, nml. dat er gesjoemeld wordt.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 24 nov 2016 15:44

als je zelf verwijst naar een topic die over dezelfde rechtzaak ging, was het nuttig om gewoon in die topic verder te babbelen, gezien je verwijzing specifiek is naar die zaak.

Terug naar “Actuele Thema's”