Grondwet wijzigen door president?

GLuca98C
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Grondwet wijzigen door president?

#1 , 27 sep 2016 18:20

Beste medeforummers,

ik zit in mijn 1ste jaar bachelor in de Rechten.
Nu kreeg ik een taak over de president en de grondwet, en ik vroeg me dit zelf ook af.
Kan een president de grondwet van zijn land makkelijker wijzigen dan hier in België? Of hebben de republieken ook zo een omslachtig systeem?

Mvg,
Luca

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38583

#2 , 27 sep 2016 18:27

Bedoeld u de Belgische president ?

LeenW
Berichten: 12811

#3 , 27 sep 2016 18:42

Welk land, welke president? Er is een enorm verschil tussen wat president/dictator Erdogan en een vrij symbolische president Gauck kunnen doen.

Reclame

GLuca98C
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#4 , 28 sep 2016 10:29

Oh vergeten te vermelden, ik bedoelde de Amerikaanse president, of gewoon een land waar geen dictator heerst, een 'normaal' vrij land.

Mvg.

LeenW
Berichten: 12811

#5 , 28 sep 2016 10:38

Die zit daar ergens tussen, als ik het goed voorheb kunnen President en Congress (House+Senate) elkaar compleet blokkeren en kan een wetswijziging enkel doorgevoerd worden bij akkoord van beiden. Maar zelfs binnen de "normale vrije landen" zit daar een verschil op, je kunt dat niet zomaar veralgemenen.

GLuca98C
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#6 , 28 sep 2016 10:46

U heeft me goed geholpen! Heel erg bedankt voor het snelle antwoord!

Avelivloms
Berichten: 119

#7 , 01 dec 2016 17:49

De US Constitution moet in de Senate en de House met twee derde meerderheid gewijzigd worden en drie vierde van de staten moeten de wijziging ratificeren.

Avelivloms
Berichten: 119

#8 , 01 dec 2016 17:56

Zie Article 5 van de US Constitution.


Terug naar “Actuele Thema's”