wat bij gedeelde schoolkosten?

amcago
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

wat bij gedeelde schoolkosten?

#1 , 14 sep 2016 21:42

Mijn dochter gaat al 3 jaar niet naar haar vader. Hij betaald wel onderhoudsgeld en de helft van de kosten die voortkomen uit haar hogere studies. Hij betaald deze op basis van betalingsbewijzen die ik moet voorleggen aan hem.
Ik heb ook nog een andere dochter ten laste wat met 1 inkomen dus niet altijd evident is.
Ik heb voor beide dochters recht op studietoelage. Bij de oudste heb ik hierdoor recht op verminderd inschrijvingsgeld.
Nu heb ik me laten vertellen dat ik haar papa de helft van het normale inschrijvingsgeld moet laten betalen ipv de helft van het verminderde inschrijvingsgeld. Want die vermindering is er gekomen op basis van mijn inkomen....
Hoe pak ik dit aan? Wat kan en wat kan niet?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper
Berichten: 4625
Locatie: Diest

#2 , 15 sep 2016 14:06

Dat lijkt me bijzonder sterk. U kan geen kosten terugvragen die u niet gedaan heeft.... Dat zou wel verregaand zijn. "ik huur een sociale woning maar als ik niet zo'n laag inkomen had was de huisvesting duurder, dus moet de ex de helft van de normale huurwaarde betalen?" "Ik heb een WIGW statuut waardoor bepalde kosten lager zijn, maar anders wa dit duurder dus moet mijn ex meer betalen..." Is dus een fabel lijkt me. Er wordt bijgerdagen in de werkelijke kosten, niet in fictieve kosten.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

eylis
Berichten: 8840

#3 , 15 sep 2016 15:35

inderdaad zoals basejumper uitlegt. Je kan géén terugbetaling eisen van zaken die je niet uitgegeven hebt. Enne, ik ga er bovendien van uit dat u van de studietoelage eerst een aantal studiekosten betaalt (boeken, cursussen, schoolabonnement) en pas van de overblijvende studiekosten de helft terugvraagt aan de vader. Want daar dient een studietoelage voor.

Reclame

amcago
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#4 , 18 sep 2016 23:44

Ok ... jullie denken zoals ik. Nu ben ik zeker dat ik het steeds correct heb aangepakt. Thx

Terug naar “Actuele Thema's”